Foto: Ante Šunjić

U dolini Neretve ove se godine planira dovršetak jedne od najjačih utvrda buduće schengenske granice Europske unije, granični prijelaz Metković 2, no Vjesnik doznaje da je nedavno otkazan ugovor izvođaču radova, i to ne samo za taj nego i za izvođenje radova na jednako važnim budućim europskim graničnim prijelazima Karasovići (Crna Gora) te pomorskom u Luci Ploče

Vlada je, naime, početkom prošlog mjeseca usvojila Program za preuzimanje i provedbu pravne stečevine EU-a za 2012., a u dokumentu se pojašnjava kako je do otkazivanja ugovora izvođaču radova na graničnim prijelazima Metković, Karasovići i Ploče došlo zbog nemogućnosti izvođača da ispuni uvjete prema FIDIC-u (Međunarodnom udruženju inženjera konzultanata).

Za nastavak radova raspisat će se novi natječaj, a dovršetak gradnje objekata za potrebe granične veterinarske i fitosanitarne inspekcije na graničnim prijelazima Metković, Karasovići i Ploče planiran je u četvrtom kvartalu 2012. godine.
Granični prijelaz Metković 2 iznimno je važan, jer će upravo ta granična točka biti jedna od ukupno četiri velike inspekcijske kontrolne točke, tzv. BIP-prijelaza s fitosanitarnom i veterinarskom službom za svu robu koja iz Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Srbije ulazi u Europsku uniju. Što brži dovršetak velikog neretvanskog graničnog prijelaza važan je i zbog toga jer će Hrvatska nakon ulaska u Europsku uniju imati dvije godine za potpuno dostizanje standarda schengena na morskoj, ali i više od tisuću kilometara svoje kopnene granice. Njezine će granice nakon toga postati ujedno i vanjske granice Europske unije.
Carinski nadzor tada će biti organiziran kroz sustav graničnih prijelaza različitih kategorija, no samo na četiri spomenuta BIP-prijelaza – Bajakovo, Stara Gradiška, Metković 2 (novi prijelaz) i Karasovići – bit će posebne inspekcijske službe i oprema za maksimalan nadzor i kontrolu roba. Na moru će takve granične kontrole biti u pločanskoj i riječkoj luci, a za zračni promet u Zračnoj luci Zagreb.
Vlada prema prihvaćenim programu za ovu godinu planirala nastavak projekta IPA 2008 »Daljnje jačanje kapaciteta granične veterinarske, fitosanitarne i sanitarne inspekcije« te IPA 2009 »Unapređenje četiri odabrana dugoročna veterinarska i fitosanitarna granična inspekcijska prijelaza«. To konkretnije znači da će se do sredine ove godine dovršiti gradnja i opremanje objekata za potrebe granične fitosanitarne, veterinarske i sanitarne inspekcije u Zračnoj luci Zagreb, a isti takav posao u Luci Rijeka financirat će se iz državnog proračuna. Na graničnom prijelazu Stara Gradiška objekti granične veterinarske i fitosanitarne inspekcije također bi trebali biti gotovi do kraja ljeta.
Još početkom studenoga prošle godine Hrvatska i BiH potpisale su sporazume o gradnji graničnih dionica autoceste Vc i međudržavnog mosta preko Save kod Gradiške, s priključnim graničnim dionicama međudržavne ceste E-661. U Sarajevu su ih potpisali tadašnji državni tajnik u resornome ministarstvu Tomislav Mihotić i njegov bosanskohercegovački kolega Rudo Vidović, a sporazum za dionice koridora Vc odredio je obveze istodobne gradnje južne zajedničke granične dionice autoceste. To su, konkretnije, dionice od spojne ceste u pravcu čvora Ploče te od granice do čvora Zvirići u Bosni i Hercegovini. Na južnoj graničnoj dionici bit će granični prijelaz Metković 2, s hrvatske strane, te prijelaz Bijača na teritoriju BiH.
Prema dostupnim podacima, radovi na najvećem kopnenom graničnom prijelazu na jugu zemlje s 1,5 kilometara spoja do graničnog prijelaza BiH procjenjuju se na 61,4 milijuna kuna, a financiraju kreditom Europske investicijske banke i Europske banke za obnovu i razvoj.
Izvor: Mile Franičević /Vjesnik/

Akademija-Art