Baletni kostim u TV Show-u Jadranke Tomić

U četvrtak, 20. runja, u19.00 sati, u Galeriji ULUPUH u Zagrebu, otvara se izložba kostima Jadranke Tomić
Izložbom će se odati presjek šesnaestogodišnjeg kostimografskog stvaralaštva autorice u TV showprogramu kroz izbor baletnih kostima za zabavni program. Svojom formom, bojom iteksturom ovaj je baletni kostim prilagođen zakonitostima ekrana i okukamere, a zahtjevnoj milionskoj publici u svega 2-3 minute trajanja plesnogbroja mora pružiti vizualni doživljaj lišen svake vrste provokacije, prilagođensvim dobnim skupinama i strukturama gledateljstva ispunjavajući svoju osnovnuzadaću – zabavu. Iako često zapostavljenkada se govori o kostimografskom umjetničkom stvaralaštvu, baletni kostim oveforme iziskuje veliku pripremu i kreativnost sa znatno manjim financijskimsredstvima nego u kazalištu, a prije svega brzinu izvedbe i improvizaciju.
Radovi će bitipredstavljeni putem video zapisa, skica, fotografija i kostima izloženih nalutkama. Za izložbu se koriste snimke iz arhiva Hrvatske radiotelevizije.Likovni postav izložbe potpisuju Gorana Stepan i Aljoša Paro, a predgovor ukatalogu Ivana Bakal.

Glavne postavke dobre kostimografije su: točnost interpretacije zadatka,  funkcionalnost i estetika. Kostimograf mora imati opću kulturu, voljeti istraživati i cijeli život učiti. Mora raditi antropološke analize podneblja/razdoblja u kojem se radnja odvija te kroz običaje i norme određenog povijesnog razdoblja likovno osmišljavati svoje likove, poznavati povijest umjetnosti, slikarske tehnike i povijesna razdoblja pojave određenih tekstilnih materijala, krojeve i izradu kostima, od šivanja do bojenja i dodatnog oslikavanja. Mora imati osnovna znanja dramaturgije, znati napraviti razradu psiholoških profila likova, te moći surađivati i biti član autorskog tima uz redatelja, scenografa, autora muzike, koreografa, dramaturga, oblikovatelja rasvjete…,. Uz to mora moći uspješno i uz puno strpljenja surađivati sa svim izvođačima, glumcima, pjevačima i plesačima, jer su oni ti sa kojima predstava/ film ili emisija ostaje i živi dalje. Njima možemo kostimografijom mnogo pomoći, ali i mnogo odmoći.

Kostimografija je kao struka višeslojna u pripremi i realizaciji, a posve raznorodna s obzirom na medije u kojima se realizira. Kazališna kostimografija iziskuje poznavanje mogućnosti i prednosti  klasične kazališne pozornice, isticanje detalja ili prikrivanje nedostataka, uz poznavanje utjecaja rasvjete kao dodatnog oblikovanja kostima. Televizijska i filmska kostimografija iziskuje poznavanje mogućnosti kamere, poznavanje kadrova, prvog plana, drugog, trećeg…
Kamera sve otkriva, i često je vrlo okrutna.
Razlika u pripremi i realizaciji kazališnih i filmsko/televizijskih kostimografija je drastična. 
Zbog toga su često kostimografi podijeljeni na televizijsko-filmske i kazališne kostimografe. No ono što ih uvijek povezuje je majstorstvo i izvrsnost poznavanja struke te puno zalaganja i odricanja uz velike organizacijske sposobnosti.
Najpoznatija zabavna emisija početkom devedesetih godina na Hrvatskoj televiziji bila je neosporno Sedma noć. Uz obilje pjesama upotpunjenih plesnim brojevima, raskošno odjevenih voditelja, pjevača i plesača, stasale su i nove nade televizijske kostimografije.
Nisu se puno štedjeli novci i produkcija je bila bogata. Autorica kostimografije bila je poznata i iskusna Lada Gamulin koja je uz  asistenticu kostimografije imala i ispomoć mladih kostimografa u funkciji kostimera, većinom bivših studenata Više tekstilne škole u Zagrebu – odsjeka za dizajn tekstila i odjeće. Jedna od njih te daleke 1994. godine bila je Jadranka Tomić. Upravo Ladi Gamulin može se zahvaliti na odgajanju mladih kostimografa koji su danas nosioci naše televizijske kostimografije. Jadrankino kreativno usmjeravanje počelo je  legendarnom Sedmom noći, i nastavilo se  u srodnoj emisiji Bravo opet uz kostimografkinju Ladu Gamulin, a potom u drugoj sezoni emitiranja uz kostimografa Željka Nosića.
Bio je to put od kostimera do asistenta kostimografije. Vrlo brzo se iskristaliziralo tko je «pravi» televizijski čovjek, a tko je predodređen za ipak manje stresno zanimanje. Neki kostimeri, a potom asistenti stasali su u samostalne kostimografe, a drugi su promijenili zanimanje.
Prekretnica u Jadrankinoj karijeri bila je emisija Bravo iz 1996. godine u kojoj su četiri asistenta kostimografa dobila samostalni zadatak u vidu  kreiranja po jednog kostima za plesni broj na muziku Antonia Vivaldija Četiri godišnja doba. Jadranki je pripala Zima, što se odlično poklopilo sa čistoćom kreacija kakve je najradije radila u doba studija. Moje  prijateljstvo sa Jadrankom datira iz 1984. kada smo zajedno upisale studij dizajna odjeće i od tada pamtim Jadrankinu jednostavnost linija: jednostavna ali vrlo izražajna rješenja, maštovitost lišenu bilo kakvog pretjerivanja, uz  pedantnost i veliko majstorstvo pri izradi/šivanju svojih kreacija, te omiljenu bijelu boju…
Slijedeći veliki iskorak bile su emisije Miss Hrvatske, Miss Universe, te Kraljica Hrvatske od 1996. do 1998. godine, za koje je Jadranka kroz tri sezone napravila desetak baletnih kostimografija za koje se posebno specijalizirala. Od tih kostimografija treba posebno istaknuti baletne kostimografije Aliens i Peti element gdje je opetdošla do izražaja Jadrankina kreativnost i inventivnost uz maksimalnu funkcionalnost baletnog kostima, te odlično poznavanje televizijskog medija i moći snimateljske kamere. Kostimografija za Peti element, baziran na istoimenom filmu, pripremala se u doba dok se još čekala premijera filma, te je nastala neopterećena utjecajima originalne kostimografije iz filma. Po likovnosti nimalo ne zaostaje za filmskom kostimografijom.
Kroz šesnaest godina samostalnog rada Jadranka Tomić razvila se u vrsnog televizijskog kostimografa. Prilagodljiva svim uvjetima rada te sve većoj besparici i sve manjim sredstvima producentskih kuća, uz obilje ideja stvara lijepe kostimografije za medij televizije. Lošu kvalitetu jeftinih materijala odlično prikriva poznavanjem mogućnosti kamere. Potvrđuje osnovne postavke televizijske kostimografije: likovnost, funkcija, poznavanje medija i organizacija.
Uz povremene kostimografije za film i kazalište, zabavne televizijske emisije i spektakle poput Eurovizije ili ovoljetnih Jadranskih igara, ili «izletima» u modu poput renomiranog Modnog ormara, kontinuirano nam uljepšava svakodnevnicu.
Ivana Bakal

Jadranka Tomić rođena  je 1965. u Zagrebu. Diplomirala je 1987. godine na Tekstilno-tehnološkomfakultetu u Zagrebu gdje 2008. godine upisuje master studij kostimografije, teradi završni rad na temu Baletni kostim u TV-show programu.Kostimografijom se samostalno bavi od 1996. godine, od kada kao vanjskisuradnik Hrvatske televizije ostvaruje velik broj kostimografijau glazbeno-plesnim emisijama kao što su: Studio 10, Evergreen,Eurosong, Novogodišnji program, Jadranske igre i dr. Autorica je višeod 200 kostimografskih rješenja za promotivna događanja, reklamne i glazbenespotove.
Izložba će se moći pogledati do 1. listopada, radnim danom od 10 do 20 sati, subotom od 10do 13 sati. Nedjeljom i praznikom galerija je zatvorena. Ulaz je slobodan.