Anesa Kadić: prva samostalna izložba ŽABE

Galerija Roman Petrović, Sarajevo

Srpanj 2012.

Pogledajte galeriju radova!
Prastari ribnjak…
jedna žaba uskoči:
– zvuk vode.
(Matsuo Basho)
Prva samostalna izložba od posebne je važnosti na stvaralačkom putu umetnika/umetnice. Prvo samostalno predstavljanje radova očima šire javnosti sadrži u sebi jednu neopisivu draž, posebnu vrstu uzbuđenja, ”treperenja”, treme, neizvesnosti, sadrži niz pitanja među kojima je i: kako će publika reagovati, kakve utiske, razmišljanja i osećaje će radovi i izložba izazvati? Zbog svih tih čari prva samostalna izložba bez sumnje zauzima posebno mesto u sećanju svakog umetnika/ce.

Pri prvom susretu sa radovima studentice Anese Kadić, u klasi treće godine na Odsjeku kiparstvo, na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu, prisetila sam se stihova japanskog pesnika, navedenih na početku ovog teksta. Razlog za to krije se, između ostalog, u pokretačkoj energiji, inspiraciji pronađenoj u prirodi koja je iznjedrila centralni motiv ciklusa predstavljenog u sarajevskoj galeriji Roman Petrović. Ovaj ciklus radova mlada autorica je realizovala tokom 2011. i 2012. godine, polazeći od konkretnih oblika pronađenih u prirodi (žaba, lokvanj), objedinjujući znanje stečeno u dosadašnjem školovanju sa ličnim istraživanjem, senzibilitetom i kreativnom energijom. Vidljivo je da je u realizaciju ovih radova autorica uložila trud i napor, nastojeći da svoju likovnu ideju i misao otelotvori u dosluhu sa odabranim materijalima.

Radovima realizovanim u limu prethodio je kompleksan proces i niz različitih postupaka obrade materijala (rezanje, iskucavanje, savijanje, ravnanje, zavarivanje, poliranje, …) kojima su postignuti raznoliki efekti. Ovi radovi, u kojima je žaba prikazana samostalno ili u kompoziciji sa listom lokvanja, nalik su na crteže koji izlaze, ”beže” u prostor. Iako su dvodimenzionalne prirode i predviđeni da stoje na zidu, u njima je različitim postupcima postignut trodimenzionalni efekat. U svakom od predstavljenih radova otkrivamo centralno nastojanje da se uhvati trenutak i fiksira pokret žabe – njen izlazak iz vode, njen ples i skok sa lokvanja, … Razigrani žablji krakovi, kontrasti i igra glatke teksture srcolikih, plošno istanjenih lokvanja i hrapave, reljefne teksture tela žabe, učestvuju u stvaranju sugestije pokreta i dinamičnosti. Osim toga, da bi stvorila utisak vode i vodene površine, iz koje ili u koju žaba izlazi/ulazi, autorica je na pojedinim radovima uz suptilne intervencije iskoristila glatkoću, presijavanje i svetlucanje lima.
Unutar ovog ciklusa nalazi se i grupa radova realizovanih u bakru, preko kalupa napravljenih prema prethodno urađenim modelima. Ove žabe su manjih dimenzija i imaju krunice na glavi, a prikazane su takođe u različitim pozama i pokretima. Za ove krunisane žabice autorica je napravila posebne kutije, predviđene da stoje na postamentima, čime je ovim minijaturama podarena svečana uzvišenost i važnost. Tako ušuškane u kutijama poput dragocenosti, ove žabice čekaju sudbonosni oslobađajući poljubac, kao u pričama.
A mi ćemo očekivati novi susret sa ovom autoricom, koja je tek na početku umetničke avanture i pred kojom je još mnogo izazova, istraživanja, otkrića, saznanja, …
Prva samostalna izložba Anese Kadić otvorena je u spomen i znak sećanja na njenog nedavno preminulog oca.

Sanela Nuhanović

Anesa Kadić rođena je 14. maja 1990. godine u Sarajevu. Završila je Srednju školu primijenjenih umjetnosti u Sarajevu na odsjeku Tekstilni dizajn, u klasi profesorice Bojane Mikulić. Trenutno je studentica treće godine na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu, Odsjek kiparstvo, u klasi profesora Mirsada Šehića. Učestvovala je na kolektivnim izložbama studentskih radova na Akademiji likovnih umjetnosti, u Umjetničkoj galeriji BiH, …

Akademija-Art