AKTUALNO 3 – U svijetu paralelnih realnosti

Biennalna, žirirana, tematska izložba recentnih radova članova ULUPUH-ove Sekcije za fotografiju

U petak, 12. listopada u 19 sati u Narodnom muzeju Labin otvara se izložba „AKTUALNO 3 – U svijetu paralelnih realnosti“, biennalna, žirirana, tematska izložba recentnih radova članova ULUPUH-ove Sekcije za fotografiju. Nakon njezina premijernog predstavljanja u Zagrebu, u Muzeju Mimara u lipnju ove godine, te potom u rovinjskoj Foto art galeriji Batana, Labin je treći grad u kojem ova izložba gostuje i kojom zaključuje ovogodišnju turneju.

Pogledajte galeriju radova!
Autorica koncepcije i kustosica izložbe je Višnja Slavica Gabout. Selekciju radova za izložbu obavili su, uz kustosicu, mr.sc. Dubravka Jakelić Osrečki, povjesničarka umjetnosti/muzejska savjetnica, voditeljica zbirke fotografije Muzeja za umjetnost i obrt, Zagreb i Tomislav Marić, fotograf, predsjednik Umjetničkog savjeta ULUPUH-a.

Bijenalnim izložbenim projektom „AKTUALNO“ Sekcija za fotografiju ULUPUH-a od 2008. godine sukcesivno prezentira, u dvogodišnjem ritmu, recentno stvaralaštvo svojih članova na zadanu temu. Pritom je osnovna koncepcija projekta istaknuta već u samom njegovom nazivu, a temeljna ideja provlači se svakim izdanjem AKTUALNOGA: tendencija da se kroz mnoštvo osobnih autorskih pogleda umjetnika-fotografa predoči stvarnost koja nas okružuje, te svaki put iscrta jedna njezina nova mozaična slika. A stvarnosti malo tko zna prići iz toliko mnogo kutova, tako vizualno senzibilizirano i tako likovno intuitivno kao umjetnici-fotografi. Poput živih struna i svojevrsnih seizmografa, spremni da u trenutku reagiraju svojom profinjenom percepcijom i likovno izvježbanim okom, oni uvijek u pravo vrijeme i na pravi način bilježe aktualne životne situacije – od onih osobnih i intimno-ispovjednih, do globalno-egzistencijalnih, socijalno-ekonomskih, pa i političkih, zadirući u sve pore suvremenoga života, te tako aktualizirajući sve njegove aspekte. Kod toga, kao svi umjetnici, iskazuju svoje mišljenje, pokazuju svoju emotivnost, naglašavaju svoj etički i kritički stav. Unutar te široke, nesputavajuće i autorima uvijek izazovne teme, koja posebno fotografima daje velike mogućnosti osobnog viđenja aktualne stvarnosti, svako izdanje AKTUALNOGA voli se fokusirati na neki određeni segment života, ili problematizirati određenu, u datom trenutku intrigantnu temu, nudeći je kao inspiracijski izazov. U slučaju AKTUALNOG 3, to je problematika percepcije i doživljaja zbilje, što je istaknuto i nazivom „U svijetu paralelnih realnosti“.

U sadašnjem aktualnom vremenu velikih ekonomskih i političkih turbulencija – vremenu nesigurnosti, izvrtanja vrijednosti, erozije moralnih i etičkih normi, te silnoga raslojavanja u društvu, a pritom zamaha tehnologije do one točke kad više nismo sigurni što je realnost, a što ne, upravo je problematika upitnosti REALNOSTI ono što nas intrigira. Realnost koju vidimo, opipavamo, osjećamo, danas kao da se stalno urušava svakovrsnim intervencijama, režiranim efektima, propagandnim uvjeravanjima i paradoksima, pa nerijetko imamo osjećaj da živimo u nekim paralelnim zbiljama. Pod utjecajem novih medija, novih tehnologija, propagande i spektakla, ali i političko-ekonomskih centara moći, percepcije su nam često pobrkane, a osjetila „zbunjena“, pa se pitamo: što je istina, a što obmana? Je li realnost u kojoj živimo uistinu realnost – ili je to neka ukošena, „iščašena“, ili čak izmišljena realnost? Koliko pritom trebamo vjerovati našem oku? I što uopće vidimo kad gledamo? Koju to realnost? Fotografija se danas koristi vrlo široko, na svim područjima i njome smo posvuda okruženi. Je li ona pridonijela sumnji u realnost viđenoga? I je li ona modificirala našu percepciju u željenome pravcu? Indikativno je da koliko god se trudila prenijeti realnost i o njoj svjedočiti, ona je u nje uvijek bila neopipljiva, varljiva iluzija, koja unatoč svemu ima posebnu moć djelovanja i snažnu moć uvjeravanja. Pritom joj je sposobnost zamućivanja granica između stvarnosti i privida, te uvjeravanja u postojanje nepostojećega – nevjerojatna.
Autori-fotografi svoju foto-priču obično započinju zaintrigirani nekim naizgled običnim motivom, ili nekim detaljem iz svakodnevnice za koji im zapne oko; možda čak i nekom banalnom stvari. Ali onda iskoriste svu ljepotu i sve čari svoga medija – i sve pretvore u jednu novu zbilju. Zbilju u kojoj se isprepliću percepcija i osobna imaginacija, pa dolazi do prožimanja različitih realnosti – one vanjske, iz okolnoga svijeta i one unutarnje, iz autorova intimnoga svijeta, povezanog s njegovom duhovnošću, emotivnošću, kritičnošću. Novostvorena slika zbilje, premda naizgled opipljiva i stvarna, ustvari je nestvarna i puna perceptivnih i značenjskih zamki. Puna zgusnute vizualnosti koja se samo jednim manjim dijelom naslanja na realnost od koje polazi, dok drugi prebiva u „paralelnoj stvarnosti“ bizarnih perspektiva, neočekivanih jukstapozicija, čudesnih prostornih sinergija i nekih opipljivih vremenskih preklapanja. Premda fotografski motivi mogu biti veristički jasni i odmah prepoznatljivi – često i hiperrealistični, svijest na kraju ipak zna da se u sve to uplelo još mnoštvo dodatnih elemenata, pa stvarnost tu funkcionira kao modifikacija, autorska interpretacija –  ili jednostavno kao re-dizajn viđenoga.
Umjetnici-fotografi Sekcije za fotografiju ULUPUH-a znalački su i kreativno odgovorili na zadanu temu AKTUALNOGA 3, prije svega ističući ona svojstva medija fotografije koja su intrigantna: prostorno-vremenske iluzije, pomiješane percepcije, promijenjena značenja… U podlozi je vrlo često njihov kritički angažman, kojim pokazuju kako fotografija ima „mnoga lica“ i može biti informacija, dokumentacija – i poetska umjetnička interpretacija. Pa i ironijska, ili duhovita kritika. Ali i medij koji se u rukama znalaca može pretvoriti u sredstvo moći. Jer nije nepoznato da u propagandi (od komercijalne, do političke), pa i u dizajnu, fotografija „govori bolje od stotinu riječi“, usmjeravajući percepciju u željenom (programiranom) pravcu, nudeći kontradiktorne ili krive informacije, te ne pričajući istinitu priču nego kreirajući novu istinu. Tako od ružnoga stvarajući lijepo – ili idealizirano, a od iluzivnoga realno. Treće izdanje AKTUALNOGA dalo je, kroz radove 41 autora, njihova „svjedočenja“ postojanja paralelnih svjetova, sugerirajući način iščitavanja njihovih djela „dvostrukim pogledom: detektirajući ono opipljivo – i naslućujući neopipljivo. Uočavajući disciplinu – ali i intuiciju i slobodu. Prepoznajući promišljenosti – ali i spontanosti. Čitajući poetičnost – ali i parodiju i kritiku. Njihove fotografije izbjegle su onu vrstu „konzumerističke“ zbilje današnjih mas-medija, koja je sva od banalnoga spektakla, jeftine dosjetke i prozirne senzacije. Naprotiv, one su osmišljene da budu primarno umjetničke i autorske. I da istaknu ljepotu fotografskoga medija, u kojem dominira likovnost i čvrst vizualni sustav utemeljen na invenciji i intuiciji.
Višnja Slavica Gabout