ZAPIS MAŠTE
Galerija Bernardo Bernardi
od 26.11. (u 19 sati) do 13.12. 2014.
Ruže Hodak, Lorene Matić i Valentine Lulić,
studentica Kolegija Kreiranje odjeće
Zavoda za dizajn tekstila i odjeće TTF-a Sveučilišta u Zagrebu
ZAPIS MAŠTE
Suvremeni modni dizajn i njegov crtež u bliskoj su vezi: radi se, prije svega, o prikazivanju tijela i gradnji njegova identiteta u vizualnoj kulturi. Tri autorice, Valentina Lulić, Ruža Hodak i Lorena Matić, označavaju tri različita načina vizualizacije ideje koje moda i tijelo mogu predstavljati. Moda kao dio intermedijske umjetničke prakse u kojoj nema zadanih granica između definicija što je tijelo, a što stvarna realizacija modela, ima zadatak kompilacijski prikazati ideju. Crtež otvara put prema ideji, eksperimentu i razradi mišljenog odjevnog objekta. U procesu stvaranja modnog crteža ostavlja se trag i memorija identiteta, osobnog i imaginarnog tijela. Prijenos ideje crteža na model složen je eksperimentalni proces gradnje odjevnog objekta. No, modni crtež više ne predstavlja, već više djeluje u cjelokupnom izvedbenom aspektu mode. Suvremeni modni crtež sada posjeduje osobni identitet, vlastitu mogućnost postojanja. Nemogućnost odvajanja identiteta autorica od njihovih radova jasan je i utoliko jer se radi o crtanju rukom. Sloboda ruke omogućava linijskom tijelu na papiru stvaranje interakcije sa stvarnim predmetom.
Kod Valentine Lulić tako postoji jasna namjera eksperimentiranja u kromatskom i monokromatskom obliku crteža, upotrebi manjih elemenata u gradaciji cjelokupnog crteža. Lorena Matić, s druge strane, radi odmak od linijskog crteža i koristi razne tehnike ostvarivanja modnog crteža u kolažnom smislu, te mapirajući različite uzorke stvara vlastiti model. Jasan, stabilan identitet crteža Ruže Hodak pokazuje ideju viđenja tijela i odjevnog predmeta, njihov odnos, ali uvijek s nemogućnošću određivanja što nacrtano tijelo u konačnom obliku može biti.
Apstrakcija, hibridnost i mogućnost kolažiranja vlastitog likovnog izražaja su elementi koji nam otkrivaju način stvaranja odjevnog objekta. Suvremena moda zahvaljujući crtežu sada može istraživati druga područja vizualne kulture. Crtež sada otvara mogućnosti koje realnost ponekad ne može ponuditi, no prije svega on je znak, kôd ideje modnog odjevnog predmeta. Kako bismo razumjeli modne znakove, potrebno ih je smjestiti u sustav, ali i u interakciju s drugim elementima vizualnosti. Zapis unutrašnjeg života vidljiv je u svakom modnom crtežu, jer radi se o stvaranju tijela, tijela koje u realnosti postaje modno i vizualno prepoznatljivo.
Petra Krpan