Višnja Slavica Gabout: DODIRNI ME


U galeriji MORH-a „Zvonimir", Bauerova 33, u srijedu 3. prosinca 2008. u 19,00 sati otvorenje izložbe pod nazivom „DODIRNI ME!" Autorica projekta i selektorica, Višnja Slavica Gabout, odabrala je recentne radove dvadesetijednog umjetnika, mahom članova ULUPUH-ove Sekcije za staklo, keramiku i porculan.

Sample Image
Danijela Pičuljan

Autori / izlagači

ŽELJKA BRAČKO

SMILJANA BREZOVEC MEŠTRIĆ
NADICA EICHHORN
DAVOR HALIĆ
ĐURĐICA HORVAT
MLADEN IVANČIĆ
PAMELA IVANKOVIĆ
SUZANA KLJUŠ
ZORKA MILLEY
MARTA MILUNIĆ

Sample Image
Željka Bračko

MARINA ORLIĆ

VLADIMIR PECIĆ,
DANIJELA PIČULJAN
ZDENKA POZAIĆ
NEVA PRPIĆ
KARMEN PTIČAR
LILJANA SMODLAKA
SANJA STANI
ZDENKO ŠLIBAR
MARINA TUDJINA BADURINA
IVANČICA VONČINA 

Sample Image
Karmen Ptičar

Izložba pod intrigantnim nazivom „Dodirni me!" poziva gledatelja na igru. Na kreativnu, istraživačku igru kroz koju se uspostavlja, putem dodira, direktna komunikacija s umjetničkim djelom. Tom igrom gledatelju se tako nudi čudesno propitivanje moći keramike koja je, na suvremeni način, u sinergijskom odnosu s drugim medijima. „Izazov dodira" pritom je pokretač cijeloga procesa postavljanja novih očišta i nove percepcije keramike, ali s njom i jedne nove komunikacije. Tendencija je da se, aktiviranjem znatiželje gledatelja, umjetnički predmet dodirne, kako bi taj dodir stvorio „energetski impuls" povratne reakcije i komunikacijsku vezu – ne samo onu fizičku, nego i mentalnu. Jer cilj je razviti kreativni dijalog – razgovor između publike i djela, te tako razumjeti više od površnosti i proniknuti dublje od trivijalnosti. Kao u svim dosadašnjim sličnim projektima koji se bave keramikom kao suvremenim medijem, želja je izbjeći tradicionalni pristup – onaj gdje je percepcija i konzumacija umjetničkog artefakta svedena samo na pasivno gledanje. Naprotiv, za ovu priliku susret gledatelja i djela zamišljen je kao aktivno i uzbudljivo događanje; kao zanimljiv interaktivni odnos, unutar kojega  – negdje direktno, a negdje indirektno, umjetnik aktivira sva osjetila. Za takvu aktivaciju ovdje je odabrana keramika (odnosno glina) kao primarna, jer je ona medij  visoke asocijativnosti, pa je stoga postavljena u „Dodirni me!" kao okosnica svih vizualnih i značenjskih događanja. Oko te okosnice spletena su zajedništva s drugim medijima, stvarajući u konačnici čudesne objekte, skulpture, instalacije… „Partneri" keramici pritom su suvremeni mediji: svjetlo, pokret, zvuk, film (video), koji navode gledatelja da o keramici razmišlja u relacijama suvremene umjetnosti. Valja tu napomenuti kako je u nizu projekata (posebno ovom „Dodirni me!"), koje posljednjih godina inicira Sekcija za keramiku, staklo i porculan ULUPUH-a (odnosno ona grupa keramičara unutar te sekcije čiji je izričaj okrenut suvremenom), zamjetna stalna tendencija otklona od tradicionalne percepcije ovoga medija. Nasuprot tome, primjetan je uzlet prema multimedijskome pristupu i prihvaćanje oblika i načina izražavanja karakterističnih za suvremenu umjetnost i novu umjetničku praksu (ambijentalne/performerske akcije i happeninzi, interaktivne multimedijske instalacije, video…), što dokazuje kako keramika vrlo lako tu može pronaći svoje mjesto.

Sample Image
Liljana Smodlaka

Umjetnici koji izlažu na ovoj izložbi dolaze iz nekoliko likovnih sredina u kojima se u posljednje vrijeme profilirao krug keramičara suvremenog izričaja. Uz Zagreb kao tradicionalni centar, tu je vrlo živo varaždinsko područje, ali isto tako i ono istarsko (Grožnjan, Pula), riječko i splitsko. Tako u ovom i njemu sličnim projektima uvijek izlaže manje-više ista kompaktna grupa keramičara/istraživača iz spomenutih centara. Premda različitih generacija, umjetnici su to začudno živoga duha, kojima je je svaki ovakav novi projekt novi izazov i novo istraživanje. Kao i sad. U projektu „Dodirni me!" izazov je bila koncepcija da se, unutar sinergijskog odnosa keramike i drugih medija, dodirom umjetničkog djela – akcijom, izazove povratna reakcija i time uspostavi interakcijski odnos gledatelj-umjetničko djelo-autor. Svoju interpretaciju ove koncepcije dao je dvadeset jedan autor: Željka Bračko,Smiljana Brezovec Meštrić, Nadica Eichhorn, Davor Halić, Đurđica Horvat, Mladen Ivančić, Pamela Ivanković, Suzana Kljuš, Zorka Milley, Marta Milunić, Marina Orlić, Vladimir Pecić, Danijela Pićuljan, Zdenka Pozaić, Neva Prpić, Karmen Ptičar, Liljana Smodlaka, Sanja Stani, Zdenko Šlibar, Marina Tudjina Badurina i Ivančica Vončina. Ono što je u njihovim radovima suvremeno i aktualno u jednom općem smislu je multimedijalnost pristupa. Ono što je, međutim, samo za njih specifično je profinjeni osjećaj za keramičku materiju, te majstorsko poznavanje keramičkih tehnika. Ovi umjetnici, uz to, pokazuju i neosporan osjećaj za volumen i prostor, za površinu i za kolorističke efekte na njoj. Tako oni u svojim radovima spajaju opće i posebno, preklapaju discipline i medije, svladavaju kategorije, tehnike i tehnologije, funkcionirajući istodobno i kao kipari i kao slikari; kao arhitekti i konstruktori. Ali, čini nam se, prije svega kao čudesni alkemičari i čarobnjaci, koji stalno istražuju granice dodira i pretapanja keramike i kiparstva, keramike i slikarstva, keramike i dizajna, keramike i multimedije. Jer kao vrsni poznavatelji keramičkoga medija, koji znaju sve tajne metjea i tu upletenih prirodnih sila, njihovo mjesto je posebno, a vrata su im prema svim stranama – i prema suvremenoj umjetnosti, stalno širom otvorena.  

Sample Image
Mladen Ivančić

U projektu „Dodirni me!", unutar zajedništva keramike s drugim medijima, vlada jedna drukčija zbilja, koja je u stalnoj metamorfozi i stalnoj „mutaciji". U toj zbilji zakonitosti su drukčije od uobičajenih, a vibracije imaju neku drugu frekvenciju. U tim čudesnim medijskim zajedništvima nastaju često intrigantni objekti i instalacije (ready-made asamblaži, mehanički i električni mobili, skulpture/konstrukcije, zvučne zidne i ambijentalne instalacije, video, performance), gdje je materijal glina u suglasju, odnosno sučeljena je/suprotstavljena staklu, ogledalu, metalu, drvu, koži, plastici, tekstilu … pa se značenja sklapaju, zgušnjavaju i često „kôdiraju" na novi način, a narativni sloj dobiva počesto transgresijske vrijednosti. Nije zato neobično da ovi umjetnički predmeti, svi odreda neutilitarni i izvan direktnoga dohvata tradicionalnoga pojma „primjenjivosti", bude u gledatelja uvijek živu – prvo vizualnu, a onda i taktilnu znatiželju, stvarajući potrebu za fizičkom komunikacijom i za dešifriranjem („Što bi ovo moglo značiti? Kakva mi se to poruka šalje?"). Dodir je u ovom projektu, u duhu suvremene umjetnosti, izričito tražen i dobrodošao, suprotstavljajući se još uvijek danas prisutnim zabranama diranja eksponata u izložbenim prostorima. Ali je on tražen i dobrodošao i zato da podsjeti kako je, uz oko, on oduvijek bio i jest čovjekov najvažniji senzor za istraživanje, za komuniciranje i za dijalog: sa sugovornikom, s ambijentom i s cijelim okolnim svijetom. Znano je da dijalog uvijek pomiruje ono što se čini nepomirljivim, spaja ono što se čini nespojivim i gradi razumijevanje tamo gdje se na prvi pogled sve čini nerazumljivim. Namjera je ovdje zato dopustiti –  dapače, gledatelja pozvati, da se djela dotiču i istražuju: prstima i dlanovima, očima i ušima, kako bi se uhvatile dobre vibracije, te otkrile i oslobodile energije koje „čuče" u njima. A onda kako bi se uspostavio direktni kontakt s onim rukama koje su u tim djelima upalile „žižak života".

Sample Image
Sanja Stani

Od publike se, dakle očekuje da pruži ruku, da opipom komunicira, a onda da iščita autorovu poruku skrivenu negdje „ispod epiderme". Pružajući ruku i dodirujući glatke/hrapave površine, neosporno je da će svatko osjetiti neopisivi osjećaj ugode. Osjetit će isto tako i uzbuđenje, u iščekivanju reakcije tog dodirivanja, jer zamisao projekta je da se, kao potvrda komunikacije, s „druge strane" pojavi neki odgovor: zvuk (šuškanje, bubnjanje), potvrda dodira (osjećaj topline), pokret (mehanički impuls, vibracije), ili svjetlo (bljesak – ili odbljesak). Odnosno, da se pojavi neki  intrigantni znak koji će biti poziv na igru – igru „slaganja" neke svoje slike svijeta, ili ispisivanja/odgonetavanja nekog tajnog kôda. Tako umjesto upozorenja „Ne diraj!", ovdje vrijedi poziv „Diraj!", čime se ističe kako je danas umjetnički predmet dio svakodnevnoga života, a ne nedodirljivi muzejski eksponat. I upravo zato što je dio života, on u svojoj koncepcijskoj podlozi nosi autorovu angažiranu i nerijetko kritičku poruku. Poruku koju pronalazimo i ovdje, u ovim duhovitim igrama, rebusima, slagalicama i „zezalicama", koje pod naizgled nevinim pozivom „Dodirni me!" znaju kriti neku peckavu provokaciju, ispod klaunovski nasmijanoga (nekad i nacerenoga) lica neku ironičnu simboliku, a kroz igru i geg ukazivati na ozbiljnost životne svakodnevice, ili čak na neku istinsku opasnost.

Sample Image
Smiljana Brezovec Meštrić

Znano je kako je umjetnost uvijek jedna vrsta igre i kako se umjetnici, stvarajući, uvijek na neki način – igraju. To samo znači da su, u dinamici i jurnjavi svakodnevice koja nas melje, oni jedni od rijetkih koji su zadržali neku djetinju neposrednost, otvorenost i iskrenost koja može razgaliti, te znatiželju i istraživački duh koji ih nikada ne napušta, nego ih nagoni da sve probaju, propitaju, pogledaju – i dodirnu. Taj dodir komunikacije nevjerojatno puno govori i on briše granice, preskače dimenzije, te uspostavlja nove relacije. U ovome projektu autori su se poigrali asocijacijama, percepcijama, relacijama, fascinacijama, prostorima, vremenima, medijima i disciplinama, slažući intrigantne, sugestivne i komunikativne taktile. Taktile koje kroz poziv „Dodirni me!"  i kroz poziv na igru, pozivaju na druženje. Ali ipak – i na razmišljanje.

Višnja Slavica Gabout

Sample Image
Višnja Slavica Gabout, autorica Projekta i selektorica
vslavica@inet.hr

Izložba se može razgledati zaključno do 17. prosinca 2008. u radno vrijeme galerije Zvonimir: pon-pet od 11 do 18 sati, subotom od 10 do 12 sati, nedjeljom i blagdanom zatvoreno. Ulaz slobodan.

Zrinka Pillauer Marić, prof.

načelnica Odjela za kulturno-društvene djelatnosti

GALERIJA MORH-a "ZVONIMIR"

e-mail: galerija.zvonimir@morh.hr

Akademija-Art.net