TPT – Predavanje dr. fra Darka Teperta: Muško i žensko stvori ih

fra Darko Tepert

Po vrijednosti, muškarac i žena ni po čemu se ne razlikuju. S druge strane, oni nisu isti, nego komplementarni

fra Darko Tepert

Zagreb – U predavanju “Muško i žensko stvori ih” održanom 27. siječnja na Teološko-pastoralnom tjednu, dr. fra Darko Tepert s Katoličkoga bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu istaknuo je da je “biblijsko poimanje odnosa između muškarca i žene, to jest poimanje braka i obitelji, utemeljeno na ideji komplementarnosti”. To je potkrijepio s više tekstova Knjige Postanka, u onom njezinom dijelu koji se obično naziva biblijska prapovijest. Tako je analizirao odlomak Post 1,1 i 2,1-3 gdje se spominju nebo i zemlja te Božje stvoriteljsko djelo, potom stvaranje čovjeka (1,26-30) što predstavlja vrhunac Božjega stvoriteljskog djela. Potom je uputio na retke Post 2,4 – 4,26 kojima kao da iznova započinje pripovijest o stvaranju svijeta, te u svom središtu ima čovjeka.

Dajući osvrt na retke Post 4,23-24, dr. Tepert je istaknuo kako nastavak rodoslovlja (4,17-24) prekinut nakon 4,2a donosi govor o materijalnom razvoju, što je predstavljeno izgradnjom gradova (Henok), razvojem stočarstva (Jabal), razvojem umjetnosti/glazbe (Jubal) i obradom bakra i željeza (Tubal-Kajin). Usto, vidljivo je da se nastavlja i širenje zla u svijetu do poligamije i primitivne osvete (4,23-24) koje su vezane uz Lameka. Moglo bi se naslutiti da biblijski pisac između redaka osuđuje praksu poligamije, te je vidi kao vrhunac zla.

Kao posljednji iznio je retke Post 6,9-9,29 koji se, kako je pojasnio, tematski mogu podijeliti na dvije veće cjeline, jednu koja se bavi potopom (Post 6,9 – 9,17) i drugu koja se bavi Noinim pijanstvom i njegovim sinovima (9,18-29).

Na temelju ova četiri primjera može se zaključiti da je čovjek stvoren na sliku, uvjetno govoreći, muško-ženskog Boga kao muško i žensko. Po vrijednosti, muškarac i žena ni po čemu se ne razlikuju. S druge strane, oni nisu isti, nego komplementarni. Njihova jednakopravnost i komplementarnost može biti narušena nepravednim i grešnim odnosima u društvu i u obitelji. Takav nered Bog osuđuje i nastoji uspostaviti obitelj kakva je zamišljena na početku. Ona nije utemeljena samo na tjelesnoj privlačnosti, čak ni samo na emotivnoj i duhovnoj razini, nego postaje novo krvno srodstvo utemeljeno na savezu. Obiteljski život odražava božanski život, pa se može usporediti sa svetištem. Odatle se može govoriti o svetosti bračne i obiteljske veze, zaključio je dr. Tepert. (IKA)