Suvremena keramika: Top 100

Sample Image

Sample Image

Galerija MORH-a „Zvonimir", Bauerova 33, Zagreb Izložba 35 hrvatskih keramičara„Top 100 – suvremena keramika"Od 26. 11. (u 19.00 sati) do 09. 12. 2009.

U galeriji MORH-a „Zvonimir", u Zagrebu, 26. studenog 2009. godine, otvara se izložba pod nazivom „TOP 100 – suvremena keramika". Autorica izložbe je Višnja Slavica Gabout.

Sample Image

Izložba TOP 100 predstavlja vrhunska djela 35 hrvatskih keramičara, članova ULUPUH-ove Sekcije za keramiku, staklo i porculan. Uz autoricu projekta, odabir potpisuju Marina Bagarić i Dora Pezić Mijatović. Ovo je godišnja izložba ULUPUH-ove Sekcije za keramiku, staklo i porculan, a veže se uz šest desetljeća postojanja ULUPUH-a, što će se obilježiti sljedeće godine.

Sample Image

Izlažu:
Vesna Aralica, Robert Baća, Vesna Barbieri, Željka Bračko, Smiljana Brezovec Meštrić, Ivančica Cvitić-Znidarčić, Nadica Eichhorn, Viola Grgasović, Đurđica Horvat, Ana Hutinec, Pamela Ivanković, Helena Jarnjak,  Vera Kovačić, Marta Milunić, Orjenka Mirjan, Ljerka Njerš, Marina Orlić, Jadranka Ostić, Karel Pavlinc, Marta Pavlinc, Vladimir Pecić, Danijela Pičuljan, Irena Podvorac, Zdenka Pozaić, Neva Prpić, Karmen Ptičar, Boris Roce, Đurđica Skelin, Liljana Smodlaka, Sanja Stani, Blaženka Šoić Štebih, Marina Tudjina Badurina, Ivančica Vončina, Klaudija Vukman i Aleksandar Žižović.

Sample Image

Sekcija za keramiku, staklo i porculan ULUPUH-a, koja broji devedesetak članova (od kojih se veliki dio njih ubraja u vodeće hrvatske keramičare), ima dugogodišnju tradiciju održavanja redovnih izložbi. Na njima se uvijek može iščitati profesionalnost pristupa ovome mediju, kao i njegovanje visokih estetskih standarda. Posljednjih godina pojavio se cijeli niz tematskih, žiriranih izložbi koje je inicirala ova ULUPUH-ova sekcija, okrenutih propitivanju keramike kao suvremenog medija, pa se tako profilirala jedna grupa keramičara koja keramiku sagledava na nov i drukčiji način, u okrilju suvremene umjetnosti.

Sample Image

Ipak, u sekciji aktivno djeluje i onaj dio keramičkih umjetnika koje se voli nazivati „klasičarima" (među njima su i neka od eminentnih imena hrvatske keramike), za koje je znano da ovome mediju pristupaju na manje-više tradicionalan način. Ali nekad i oni, pod utjecajem našeg vremena i svih njegovih strujanja, svoje radove ogrću dahom suvremenosti, zadržavši pritom specifičan duh svoje individualnosti i prepoznatljivosti. Projekt „TOP 100" i jednima i drugima je ovaj put bio izazov, na koji su oni odgovorili djelima visokih likovnih dometa.  Djelima kojima se, ususret 60. obljetnici ULUPUH-a, predstavljaju kao primjerima visokih likovnih dostignuća.

Sample Image

Godina 2010. bit će važna za ULUPUH, jer će se tad obilježiti šest desetljeća ove krovne hrvatske udruge primijenjenih umjetnika. Bit će to dobrodošla obljetnica da se istaknu vrhunske vrijednosti u svim segmentima ove udruge, pa tako i u jednoj od ULUPUH-ovih temeljnih sekcija – Keramičkoj. U sekciji odakle su uvijek, vezano uz medij keramike, dolazile potvrde vrijednosti i nove inicijative, velika imena i značajne izložbe. U svjetlu novih umjetničkih izričaja, „TOP 100" je svojevrsno recentno „sumiranje" dostignuća Keramičke sekcije ULUPUH-a, kod čega je selekcija izvršena od strane stručnog žirija.

Sample Image

Autori pritom nisu bili sputani niti temom, niti pristupom, niti tehnikom, niti materijalima (kod objekata i instalacija bile su dozvoljene i sinergije s drugim materijalima, s tim da ne prevladaju nad keramikom). Baš  naprotiv, bila je  pozdravljena kreativna sloboda i svaki uzlet imaginacije. Ono što se „jedino" tražilo i o čemu se vodilo računa pri žiriranju, bili su likovna kvaliteta, profesionalno vladanje metjeom i suvremeni pristup. Žiri je, na kraju, gledajući pojedinačne radove, ali i izložbu u cjelini, mogao sa zadovoljstvom potvrditi izvrsnost likovnoga dojma, te konstatirati kako naši dosezi nimalo ne zaostaju za globalnim kretanjima na području suvremene keramike uopće.

Sample Image

Kad već govorimo o žiriranju, nameće se potreba isticanja odgovornosti ove nimalo lake i često nezahvalne zadaće i na činjenicu kako žirirane izložbe – i u nas i u svijetu, gotovo uvijek izazivaju određene reakcije, negodovanja, govorkanja, polemike, čak i kritizerstvo (sjetimo se samo kako je poznati Francesco Bonami morao uporno braniti svoj odabir za izložbu „40 godina talijanske umjetnosti", a isto tako i Daniel Birnbaum Venecijanski biennale na tematsku koncepciju „Stvaranje svjetova").

Sample Image

Dakako, nepobitno je da uvijek postoje razlike u mišljenju i drukčija viđenja, koja se uvažavaju kad su argumentirana. U slučaju projekta „TOP 100" žiri je prosuđivao likovnu vrijednost prijavljenih radova na temelju „aduta" koji se vrlo lako daju provjeriti: autorovo vladanje materijom, formom i strukturom; način oblikovanja volumena i odnos prema prostoru; vladanje proporcijama; odnos statika-dinamika; „govor" površine i izražajni elementi koji tome pridonose: linija, boja, karakter obrade, tehnika… Vezano uz gore navedeno, kod svih radova prihvaćenih za „TOP 100" žiri je imao neuobičajeno usuglašeno mišljenje, koje u svakom trenutku može argumentirati, te tako odgovoriti na sve eventualne kritike i nedoumice.

Sample Image

A nedoumica nema niti što se tiče cjeline, koja djeluje neobično kompaktno i ujednačeno, niti šro se tiče pojedinačnih radova, koji plijene pozornost mnogobrojnošću pojedinačnih kreativnih pristupa kojih su autori Vesna Aralica, Robert Baća, Vesna Barbieri, Željka Bračko, Smiljana Brezovec Meštrić, Ivančica Cvitić-Znidarčić, Nadica Eichhorn, Viola Grgasović, Đurđica Horvat, Ana Hutinec, Pamela Ivanković, Helena Jarnjak,  Vera Kovačić, Marta Milunić, Orjenka Mirjan, Ljerka Njerš, Marina Orlić, Jadranka Ostić, Karel Pavlinc, Marta Pavlinc, Vladimir Pecić, Danijela Pičuljan, Irena Podvorac, Zdenka Pozaić, Neva Prpić, Karmen Ptičar, Boris Roce, Đurđica Skelin, Liljana Smodlaka, Sanja Stani, Blaženka Šoić Štebih, Marina Tudjina Badurina, Ivančica Vončina, Klaudija Vukman i Aleksandar Žižović.

Sample Image

Premda se „TOP 100" ne može nazvati izložbom hrvatske suvremene keramike, jer se odnosi samo na autore Sekcije za keramiku, staklo i porculan ULUPUH-a, broj izabranih djela i broj vrsnih umjetnika-keramičara dozvoljava da se izložba i njezini sudionici uzmu kao birani uzorak na temelju kojega se može govoriti o cjelini. Gledajući na taj način, opći je dojam kako naši suvremeni keramičari imaju profinjeni osjećaj za oblikovanje forme, za strukturu površine i za njezinu obradu, pa se iz njihovih radova iščitava promišljena koncepcijska dorađenost, ali i težnja prema metjerskoj perfekciji. Njihove forme su, u suglasju s općim trendom, sažete i sintetizirane – nekad organske, a nekad strukturalne; nekad konceptualne, a nekad narativne, pričajući zaintrigiranom gledatelju neku bajkovitu priču, a pojavljujući se kao objekti, skulpture, kompozicije i instalacije. Ponekad, međutim i kao visokoestetizirani utilitarni predmeti, koji „plove" negdje na granici između skulpture i dizajna.

Sample Image

Što se pristupa mediju tiče, mogu se iščitati tri načina: kiparski, grafo-slikarski i scensko-ambijentalni. Najviše dominira kiparski, u vidu skulptura, objekata, kompozicija i instalacija, gdje su dekorativnost i priča većinom svedeni na minimum, a zamijenili su ih znak, simbol ili koncept. U ovoj kategoriji nositelj izražajnosti je volumen, kojeg su umjetnici oblikovali prema svome individualnom afinitetu – neki statički monumentalno i naglašeno kompaktno, a neki, suprotno tome, dinamički pokrenuto. I jedni i drugi pritom pokazuju izuzetnu sposobnost da izazovu i naznače prirodu osnovnog materijala – gline, te tako pobude onu iskonsku taktilnost umjetničkih predmeta koji nastaju u ovome materijalu. Drugi, keramičarima ne manje zanimljiv pristup je grafo-slikarski, gdje je nositelj izražajnosti površina (najčešće keramička ploča, reljef, ili ploča/objekt), koja je u ovom slučaju glavno mjesto vizualnih fantazija i taktilnih senzacija.

Sample Image

Senzacija koje dolaze od urezanih linija/crteža i profinjenih linijskih spletova, od sugestivnih kolorističkih šara (glazura i angoba), ali i od odimljenih crnina rakua, te istodobno i njegovih zlatnih i bakrenih odsjaja. A sve to u izričajnom rasponu od lirskoga do ekspresionističkoga; od asocijativno-metaforičkoga do metafizičkoga; od duhovno-misaonoga do konceptualnoga. Najposlije, tu je scensko-ambijentalni pristup, koji je naveden kao posebna kategorija tek uvjetno, jer keramičarski radovi takvoga pristupa u mnogim elementima imaju karakteristike suvremenoga kiparstva (odnosno ambijenata u suvremenoj umjetnosti), sa svojom aktualnom i angažiranom pričom, svojom scenom/ambijentom i likovima-akterima iz života, svojim simbolima i metaforama, te iznad svega svojim opipljivim osjećajem za prostor i vrijeme.  

Sample Image

Ova izložba vrsnih keramičkih djela Sekcije za keramiku, staklo i porculan ULUPUH-a još jednom je dokazala kako je u današnje vrijeme keramika ne samo utilitarni, nego i suvremeni vizualni medij ogromnoga potencijala. Jer ona se svojom materijom, svojom taktilnošću, svojom podatnošću, svojom likovnom „pričljivošću", svojom vječnom aktualnošću, svojom sposobnošću usuglašavanja s drugim medijima i beskrajnim mogućnostima prilagodbe neobično lako može uklopiti u suvremeni prostor, suvremeno vrijeme i suvremenu percepciju, što je (ponovno) pokazao i „TOP 100".

Sample Image
Višnja Slavica Gabout, povjesničarka umjetnosti i likovna kritičarkavslavica@inet.hr

 KRATKE BIOGRAFIJE AUTORA:

Vesna AralicaRođena 1951. godine u Beogradu. Školovala se u Zagrebu. Keramiku učila kod naše istaknute umjetnice i keramičarke Mirjane Rajković. Živi u Zagrebu.

Sample Image

Robert Baća
Rođen 1949. godine u Zagrebu. Godine 1969. završio Školu primijenjene umjetnost u Zagrebu, smjer keramičke tehnike. Godine 1974. diplomirao kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, u klasi prof. Ivana Sabolića, a potom poslijediplomski studij kiparstva u Majstorskoj radionici prof. Antuna Augustinčića. Rad mu otkupljen za fundus Muzeja za umjetnost i obrt u Zagrebu. Živi u Sesvetama kraj Zagreba.

Vesna BarbieriRođena 1967. godine u Metkoviću. Keramikom se bavi od 1996. godine. Oblikovanje i tehnologiju porculana učila kod poznatog njemačkog stručnjaka prof. Gustava Weissa. Živi u Opatiji.

Željka BračkoRođena 1960. godine u Varaždinu. Keramikom se bavi od 1996. godine. Više godina se usavršavala u Studiju za keramiku Blaženke Šoić Štebih u Varaždinu. Živi u Varaždinu.

Sample Image

Smiljana Brezovec Meštrić
Rođena 1962. godine u Prelogu. Keramikom se bavi od 1996. godine. Živi u Varaždinu.

Sample Image

Ivančica Cvitić-Znidarčić
Rođena 1946. godine u Zagrebu. Završila Školu primijenjene umjetnosti u Zagrebu (tehnološko – keramičarski odjel), te Pedagošku akademiju u Zagrebu, a 1976. Visoku školu za primijenjenu umjetnost (Hochschule für angewandte Kunst) u Beču. Od 1987. do 2004. predavala na keramičkom odjelu Škole za primijenjenu umjetnost i dizajn u Zagrebu. Keramikom se bavi od sredine 70-tih. Živi u Zagrebu.

Sample Image

Nadica Eichhorn
Rođena 1950. godine u Zagrebu. Po obrazovanju diplomirani inženjer kemijske tehnologije. Keramikom se bavi od 2002. godine. Živi u Zagrebu.
 Viola GrgasovićRođena 1943. godine u Bodoncima u Prekmurju (Slovenija). Studirala na Pedagoškoj akademiji u Ljubljani – likovni smjer, slikarstvo i kiparstvo. Keramikom se bavi od sredine 70-tih godina. Živi u Zagrebu.

Đurđica HorvatRođena 1961. godine u Rijeci. Keramiku prvo učila kod Mirjane Rajković, a potom završila Umjetničku školu Agora, u klasi prof. Ivana Kožarića. Vodi privatnu galeriju/atelijer  „KEST". Živi u Velikoj Mlaki kraj Zagreba.

Sample Image
Ana Hutinec
Rođena 1939. godine u Zagrebu, gdje je 1960. godine završila Školu primijenjene umjetnosti – odjel keramike. Godine 1965. diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, u klasi M.Stančića. Živi u Zagrebu.

Pamela IvankovićRođena 1966. godine u Zagrebu. Završila Školu primijenjene umjetnosti u Zagrebu, a potom pohađala Ljetnu radionicu keramike u Grožnjanu, u klasi Mirjane Rajković. Živi u Grožnjanu i Zagrebu.

Sample Image

Helena Jarnjak
Rođena 1969. godine u Zagrebu, gdje je 1988. godine završila Školu primijenjene umjetnosti – odjel keramike. Živi u Zagrebu.

Sample Image

Vera Kovačić
Rođena 1945. godine u Zagrebu. Završila Klasičnu gimnaziju u Novom Sadu 1959. godine, a potom Višu pedagošku školu – likovno usmjerenje i francuski jezik 1961. godine. Diplomirala 1970. godine na Akademiji primenjenih umetnosti, na odjelu keramike u Beogradu, gdje je i magistrirala 1983. godine. Živi u Hvaru.

Marta MilunićRođena 1939. godine u Zagrebu. Diplomirala na Medicinskom fakultetu u Pragu. Privatno učila keramiku kod poznate keramičarke Blanke Dužanec, te povremeno prakticirala na Školi primijenjene umjetnost u Zagrebu. Od 1970. godine profesionalno se bavi keramikom. Živi u Zagrebu.

Sample Image
Orjenka MirjanRođena 1963. godine u Zagrebu, gdje je 1982. godine završila Školu primijenjene umjetnosti – Odjel keramike. Živi u Zagrebu.

Ljerka NjeršRođena 1937. godine u Begovom Hanu. Završila Školu primijenjene umjetnosti u Zagrebu – odjel keramike, kod prof. Blanke Dužanec, a potom diplomirala slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, u klasi prof. Marina Tartaglie. Uz mnoštvo nagrada i priznanja, dobitnica je i Nagrade grada Zagreba za 1994. godinu, te odlikovana Redom Danice hrvatske s likom Marka Marulića. Živi u Zagrebu.

Marina OrlićRođena 1958. godine u Puli. Studirala povijest umjetnosti i sociologiju na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Lončarstvo učila kod majstora Stanešića u Petrinji. Bavi se keramikom i kiparstvom. Živi u Puli.

Jadranka OstićRođena u Splitu 1951. godine. Školu primijenjene umjetnosti završila u Zagrebu 1972. godine. Izlaže keramiku od 1979. godine. Živi u Puli.

Sample Image

Karel Pavlinc
Rođen 1950. godine u Celju (Slovenija). Apsolvirao na Pedagoškoj akademiji u Ljubljani, likovni smjer. Keramikom se bavi od 1980. godine. Živi u Grožnjanu.

Sample Image

Marta Pavlinc
Rođena 1952. godine u Novom Mestu (Slovenija). Završila Srednju školu za oblikovanje i fotografiju – grafički smjer, a potom studirala likovne umjetnosti na Pedagoškoj akademiji u Ljubljani. Keramikom se bavi od 1980. godine. Živi u Grožnjanu.

Vladimir PecićRođen 1948. godine u Zagrebu. Završio Školu primijenjene umjetnosti – odjel keramičkih tehnika u Zagrebu. Dobitnik brojnih nagrada i diploma (dva puta u Faenzi, na Concorso Internationale della Ceramica d´Arte Contemporanea). Godine 1984. rad mu je otkupljen za fundus zagrebačkog Muzeja za umjetnost i obrt. Živi u Zagrebu.

Danijela PičuljanRođena 1967. godine u Zagrebu. Keramiku učila i usavršavala u Studiju za keramiku Blaženke Šoić Štebih u Varaždinu. Živi u Nedelišću kraj Varaždina.

Irena PodvoracRođena 1977. godine u Zagrebu. Diplomirala kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 2000. godine. Provela studijski semestar na Indiana University of Pennsylvania (SAD). Živi u Samoboru.

Zdenka PozaićRođena 1940. godine u Čazmi. Završila Školu primijenjene umjetnosti u Zagrebu, a potom diplomirala na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, u klasi prof. Alberta Kinerta. Nakon toga završila Specijalku za grafiku kod prof. Marijana Detonija. Dobitnica više domaćih i inozemnih nagrada. Živi u Zagrebu.

Neva PrpićRođena 1950. godine u Beogradu. Završila keramiku u CEKAO Zagreb, pod umjetničkim vodstvom keramičarke Mirjane Rajković. Živi u Zagrebu.

Karmen PtičarRođena 1962. u Zagrebu. Završila Školu primijenjene umjetnosti, odjel keramike, u Zagrebu, u klasi prof. Barlovića. Živi u Zagrebu.

Boris RoceRođen 1952. godine u Kičevu (Makedonija). Završio Filozofski fakultet u Rijeci, Odjel likovnih umjetnosti – smjer grafika, u klasi prof. Josipa Butkovića. Živi u Rijeci.

Sample Image

Đurđica Skelin
Rođena 1955. godine u Zagrebu, gdje je diplomirala na Ekonomskom fakultetu. Keramikom se bavi od 1985. godine. Kod prof. Mirjane Rajković učila je osnove i tehnologiju keramike. Usavršavala se u Švicarskoj 1991. i u Austriji 1992. godine. Živi u Zagrebu.

Sample Image
Liljana SmodlakaRođena 1940. godine u Sutivanu na Braču. Završila prvi stupanj Akademije primenjenih umetnosti u Beogradu. Potom specijalizirala  keramiku u Londonu, prvo na Paddington Institute, a zatim na Putney School of Art. Bavi se staklom, keramikom i slikarstvom. Živi u Splitu.

Sample Image

Sanja Stani
Rođena 1967. godine u Zagrebu. Završila Školu primijenjene umjetnosti u Zagrebu, a nakon toga na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu diplomirala etnologiju. Umjetničkim oblikovanjem keramike bavi se od 1985. godine. Dobitnica brojnih nagrada. Živi u Zagrebu.

Sample Image

Blaženka Šoić Štebih
Rođena 1948. godine u Varaždinu. Keramiku je izučavala u inozemstvu (Švicarska, Njemačka i dr.), a od 2007. godine članica je Međunarodne akademije za keramiku u Ženevi. Izlaže od 1985. godine. Živi u Varaždinu, gdje vodi Studio za keramiku i Kerameikon.

Sample Image

Marina Tudjina Badurina
Rođena 1952. godine u Zagrebu. Završila Školu primijenjene umjetnosti u Zagrebu, smjer keramike, a potom diplomirala na Bath Academy of Art (tutor John Colbeck) u Londonu. Više puta nagrađivana za svoj rad.  Živi u Zagrebu.

Ivančica VončinaRođena 1932. godine u Omišu. Diplomirala na Kemijsko-tehnološkom fakultetu u Zagrebu. Keramikom se počela baviti sredinom 70-tih godina u Addis-Abebi (Etiopija), kod prof. Becktona, a nastavila, nakon povratka u Hrvatsku, u keramičarskoj radionici ak. slikarice Višnje Markovinović, te u kiparskoj radionici ak. kipara Nikole Pečka u Zagrebu. Živi u Zagrebu.

Klaudija VukmanRođena 1969. godine Varaždinu. Keramiku učila u Studiju za keramiku Blaženke Šoić – Štebih, od 1998. do 2000. godine. Živi u Varaždinu.

Sample Image

Aleksandar Žižović
Rođen 1951. godine u Beogradu, gdje je 1974. diplomirao na Višoj statističkoj školi. Keramiku je specijalizirao u Londonu, prvo na Paddington Institute, a zatim na Putney School of Art. Živi u Splitu.

Fotografije s otvorenja: Blaženka Šoić Štebih

Akademija-Art.net