Od studentskog rada do globalnog proizvoda

LogiqTower 5

LogiqTower 5

24. travnja – 15. svibnja 2014.

Je li moguće stvoriti savršen svijet? Možda samo u igri, a upravo je to područje kojim se bavi dizajner Marko Pavlović. Iako je kreativno razmišljanje proces koji možemo smatrati sastavnim dijelom dizajniranja, finalni rezultati rada ovog autora upravo su alati koji razmišljanje potiču: igračke koje možemo zvati i mozgalicama.

OBLO i LOGIQ TOWER imaju posve jasnu funkciju: kako stvoriti savršen, a u ovom slučaju i točan, zadani oblik. Do rješenja nas dovodi proces mentalne igre povezane s finom motorikom i koordinacijom oka i ruke. Proces rješavanja kreativan je i dopušta igru, ali igrači na kraju dolaze do rješenja koje im je zadao dizajner: kreativni su u procesu, a stvaraju njegovu kreaciju.

Logiq Tower 4

Nastao 2007. godine kao studentski rad uz mentora Mladena Orešića, OBLO polazi od savršenog oblika kugle i predstavlja zadatak koji uglavnom rješavamo procesom analize i sinteze, rastavljanjem i ponovnim slaganjem. Iako se rješenje čini vrlo jednostavnim, mnogi zapnu u procesu sinteze, u sastavljanju. Igračka je namijenjena predškolskom uzrastu ali predstavlja izazov i odraslima, potiče na razmišljanje o stvarima koje uzimamo zdravo za gotovo, podsjeća da igra i nije tako jednostavna aktivnost… Iskušava spremnost na izazove, na traženje rješenja, strpljivost, u nekim trenucima iskušava i način na koji podnosimo eventualni neuspjeh. Jer, do savršene kugle put je ponekad duži i teži od očekivanog. Ako put uzmemo kao cilj, on predstavlja edukaciju u razvijanju smisla za dijelove i proporcije kugle, za boje, za kombinacije. U svakoj fazi slaganja dobivamo novi oblik i novi vizualni impuls uz taktilnu senzaciju sjajne plastike koja osvještava oblik u ruci i omogućava tečno slaganje dijelova.

Oblo 2

LOGIQ TOWER u ruke prvih korisnika stigao je krajem 2013. godine. Kao i OBLO, također teži savršenom obliku, ali ovaj put riječ je o valjku, o tornju, manje kompaktnom zbog prilagođenosti funkciji. Rastavljanje ili analiza nisu uključeni u ovu mozgalicu, a sastavljanje ili sinteza – za razliku od OBLA – pružaju velik broj mogućih rješenja u uvijek istom završnom zadanom obliku. Jer, samo je stvaranje zadanog oblika točno rješenje ove mozgalice. Oblikom i načinom slaganja ovaj rad podsjeća na računalne igre i kao da sugerira proces posve obrnut od onoga što smo viđali posljednjih godina: dok igre sve više odlaze u digitalni oblik, čini se kao da je LOGIQ TOWER izišao iz računala i materijalizirao se. Pritom traži način razmišljanja na koji su navikli igrači pred ekranima računala, ali uključuje i tako važnu finu motoriku ruku te dozvoljava korisniku da sam kreira ritam i količinu vremena za pojedine dijelove slagalice. Izvedba u drvu omogućuje i taktilnu ugodu u procesu korištenja, a u potrazi za savršenim zadanim oblikom igrač sam stvara svoju kompoziciju boja stvarajući vlastite apstraktne slike. I, za razliku od digitalnih oblika, može ih dodirnuti i osjetiti stvoren oblik. Predstavlja li na taj način LOGIQ TOWER odgovor gadgetima koji sve više osvajaju svijet igranja, i to na način: ako ih ne možeš pobijediti, pridruži im se, ali prema vlastitim pravilima? Možda stvaranje ovakve igračke znači razumijevanje svijeta u kojem živimo uz kompromise koji ne moraju biti nužno štetni i mogu stvoriti i posve novu vrijednost.

Ali takvim rezultatima prethodi dugotrajan proces. I dok je pred korisnicima OBLA i LOGIQ TOWERA zadatak, na izložbi u galeriji Bernardo Bernardi dizajner predstavlja nešto mnogo kompliciranije: kako zadatak postaviti? Priča o OBLU počela je još na Studiju dizajna u Zagrebu, na prvoj godini, na kolegiju Projektiranje – Industrijski dizajn. I stigla je do globalnog tržišta. LOGIQ TOWER je projekt koji je već u startu namijenjen realizaciji na tržištu na koje je OBLO dospio nakon dugog puta kroz studentska istraživanja. Sada nam dizajner predstavlja faze u nastajanju proizvoda, na putu do tržišta, tog tako važnog testa za dizajn. I podsjeća nas: inspiracija je doista trenutak u tom dugotrajnom procesu, ali doista je važno znati postaviti pravo pitanje. Ili, u slučaju ovog autora – postaviti dobar zadatak, zadatak kojeg će svi poželjeti riješiti. Jer, mnogo je teže postaviti pitanje nego doći do rješenja.

Ksenija Foretić

Marko

Marko Pavlović (1981.), Zagreb, dizajner proizvoda
Kontakt: +385 91 2876 723 / marko.pavlovic@me.com / www.marko-pavlovic.com

Preddiplomski Studij dizajna Arhitektonskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, smjer Industrijski dizajn, završava 2009. godine. Danas radi kao samostalni dizajner i vanjski suradnik domaćih i stranih tvrtki stvarajući jedinstvena dizajnerska rješenja s posebnim fokusom na igračke i slagalice. Prisutan je na brojnim domaćim i međunarodnim izložbama i natječajima na kojima je nagrađen prestižnim nagradama iz područja industrijskog/produkt dizajna. Član je Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika i Hrvatskog dizajnerskog društva, te aktivno sudjeluje na izložbama i radionicama sa svrhom afirmacije kulture dizajna u Hrvatskoj.

Njegovi najpoznatiji radovi su igračke Oblo™ Spheres i Logiq Tower™. Rad na igrački Oblo započinje 2007. godine na prvoj godini Studija dizajna pod mentorstvom prof. Mladena Orešića. Studentski zadatak je zahvaljujući brojnim nagradama i publikacijama godine 2010. godine privukao investitora i postao globalni proizvod. Markova nova igračka je 3D slagalica pod nazivom Logiq Tower. S više od 22.000 mogućih rješenja u četiri razine, bez dvojbe bi mogla postati jedna od najizazovnijih mozgalica na tržištu.

Oblo 1

1.
Naziv proizvoda: Oblo™ Spheres
Koautor / mentor: Mladen Orešić
Preporučena dob korisnika: 4+
Materijal: ABS plastika
Proizvođač: Great Circle Works Inc. (Kanada), 2010.
Igračka Oblo™ Spheres namijenjena je djeci predškolskog uzrasta. Kako bi se napredovalo iz jednog nivoa u drugi, potrebno je pronaći odgovarajuću poziciju u odnosu na postojeći otvor i tako omogućiti nesmetano vađenje željenog elementa. Igrajući se, djeca traže i otkrivaju nove mogućnosti rastavljanja i sastavljanja elemenata. Igračka potiče znatiželju i predstavlja izazov, pri čemu nudi mogućnost unapređivanja inteligencije, tehničkih i motoričkih vještina.

2.
Naziv proizvoda: Logiq Tower™
Stručni suradnik: Scott Kurowski
Preporučena dob korisnika: 8+
Materijal: masivno drvo i netoksične boje na bazi vode
Proizvođač: Great Circle Works Inc. (Kanada), 2013.
Pomoću petnaest jedinstvenih dijelova koje je potrebno složiti oko središnjeg dijela – štapa – igrač mora, strateški slažući odgovarajuće dijelove, pronaći način kako izgraditi savršen toranj. Logiq Tower™ zadržava pozornost igrača neprestano ga potičući na slaganje sve do konačnog oblika igračke. No iza svakog poteza može ostati i nedovršen posao, praznina ili višak dijelova koji ne odgovaraju. Slagalicu možemo graditi satima ili neočekivano završiti u samo nekoliko minuta. Podjednako važne uloge u rješavanju ove mozgalice imaju intelektualna sposobnost, ali i puka slučajnost. Četiri nivoa i više od 22.000 mogućih rješenja stvaraju golem izazov.

m pavlovic pozivnica