Nada Bezić: Zadar u tanjuru

Sample Image

„Moje su fotografije oduvijek (a bavim se njima od tinejdžerskih dana) bile rezultat jednostavnog pritiska na okidač "idiota", bez ikakve intervencije. Takve su i fotografije na izložbi – bez svemogućega Photoshopa.

Sample Image

Odrazi su me uvijek iznenađivali kada bih ih ugledala – u izlogu, vodi, prozoru, automobilu, poklopcu dobro očišćenog lonca. Postala mi je strast fotografirati ih, godinama. Divim se tom svijetu koji je promjenjiv i lako nestane. Gledajući odraze, prepoznajem ono što se odražava i prepuštam se doživljaju, ne razmišljajući o tome što je to omogućilo da se iskrivi stvarnost. Odrazi su nadohvat svačijem oku, ne samo mojem. Međutim, odrazi koje sam do sada fotografirala bili su u prirodi, trebalo ih je samo ugledati i snimiti. A "tanjur" je, istini za volju, konstrukcija.

Sample Image

Do otkrića "tehnike tanjura" došla sam slučajno. Dobivši lani svoj prvi "digitalac", odlučila sam iskušati njegove mogućnosti makro snimanja. Za motiv sam odabrala blitvu, i to rijetku vrstu s jarko crvenim stabiljkama. Najbolja podloga za nju bio je, prirodno, tanjur – moj stari tanjur od crnog stakla, koji je do tada bio upotrebljavan samo za posebne aranžmane narezaka. Blitva se nije previše iskazala kao motiv, ali sam zato, kad sam ju makla kako bih je spremila, ostala osupnuta, jer sam u crnom tanjuru ugledala nešto sasvim neočekivano: kuću s druge strane ulice. I moja je začaranost tanjurom počela. Prvo me odvela u vrt pun tulipana gdje je moć sunčevog svjetla u crnom tanjuru oživjela sve jarke boje proljetnog cvijeća. A onda sam provela prvomajske praznike u Zadru, oboružana s dva različita crna tanjura. Cijela je izložba nastala u tih nekoliko dana, na raznim zadarskim lokacijama – na poluotoku, na Kolovarama, na lijepom starinskom groblju. Shvatila sam da je fotografiranje odraza u tanjuru, a ne samog motiva, idealno za snimanje ljudi jer im uopće nisam smetala (surfer na Kolovarama i ne zna da je bio pravi "ulov"!) ili kod morskih orgulja. Kao što se moglo očekivati, pojava fotografkinje koja na Forumu, umjesto divota grada, izbliza snima neki svoj tanjur izazvala je radoznale upite turista, a žena koja prodaje balone zbunjeno je rekla  susjedu s kokicama: "Ma, vidi ovu s crnim pjatom!" Šutke sam se udaljila sa svojim tanjurima..

Do sada sam snimila više od 600 fotografija u tanjuru, najviše u Zadru i Zagrebu. No uvijek me nanovo obuzima znatiželja što ću ugledati kada ulovim odraz nečega ili nekoga u tanjuru i gotovo me bez iznimke, unatoč iskustvu, fascinira neobičnost tog efekta."
Nada Bezić

Sample Image

Grad u tanjuru

Nada Bezić, muzikologinja i darovita fotografkinja, jednu je sretnu ideju, vjerojatno kao plod iznenadnoga nadahnuća, malo-pomalo – naizmjence se s jedne strane služeći usredotočenim postupkom uživljavanja, a s druge metodičnoga razmišljanja – pretvorila u gotovo i poticajno djelo. Ideja je bila da se odabrani prizori rodnoga Zadra – koji je, kao i drugi gradovi, proizvod ljudskih ruku, u svojim građevinama i skulpturama, te rađalačkih moći prirode u svojem bilju, životinjama i samim stanovnicima – istodobno intimiziraju i deintimiziraju, i to tako da se, sustavnim uklanjanjem prepoznatljivoga okvira u kojem se javljaju, izdignu iznad, ili da se spuste ispod, svijeta mrtve opažajne navike. U tome je uspjela služeći se naoko priprostim, a zapravo vrlo istančanim, postupkom: postigla je to da se stari prizori, u svijetu izvrnutom naglavce na dnu ustreptale praznine u tamnome tanjuru, kojem je rub, inače jedva razaznatljiv, zapravo njihov okvir (što je njezin izvorni način kadriranja), jave, doslovce, u novoj svjetlosti. Oštre bridove zgrada, obrise ljudi, skulptura Isusa ili anđela, na koje smo već otupjeli danomice ih susrećući u njihovoj strogoj konvencionalnoj geometriji ili uobičajenom pejzažnom kontekstu – koliko god inače bili raskošni ili siromašni u svakidašnjoj vizuri – na ovim slikama zahvaća ili, gotovo kaotično, lelujanje, kao u snovima, pretvarajući mir u nemir, stamenost u pokret, ili pak preobrazba što je omogućuje izvrnutost perspektive.
Još jedna (a ima ih mnogo) važna posljedica strategije svojevrsnoga fotografskog (bezvodnog) "akvareliranja" jest, kao što smo već natuknuli, dubinska intimizacija i deintimizacija isječaka urbanoga krajolika: intimizacija zato što se uobičajeni prizori radikalno podvrgavaju očuđujućoj preobrazbi kako bi se doista emocionalno i intelektualno iznova zaposjeli; deintimizacija zato što im se istim postupkom oduzima aura poznatosti. Pretpostavljam da se teži tome kako bi svaki objekt zahvaćen kamerom, u odrazu crne glatkoće u tanjuru, počeo, u svojoj izdvojenosti, sjati vlastitom svjetlošću u svojem, nanovo nađenom, prostoru. Simbol tanjura, kad je pun, kao središta meditacije o hrani i opstanku, pripada među najprisnije pojave našega života. Ali u tanjuru Nade Bezić nije ta vrsta hrane, jer je ona samo simbolički prazan: u njemu je, umjesto obroka, tek glatka crnoća, mirno ili nespokojno zrcalo zadarskih odraza.

Sample Image

Ivan Slaming u pjesmi Obrnuti – možda jednoj od rijetkih u hrvatskoj poeziji koja, makar i izdaleka, anticipira ovaj čarobni fotografski svijet Nade Bezić – oživljava izokrenuti svijet što se u promatraču javlja dok gaca pravim lokvama nakon kiše: Gle: hodam po nogama svojim / čisto se bojim. / Dolje duboko je glava. Itd. Ovaj grad u praznom tanjuru, plod čiste fotografske lirike, doličan je dar Zadru, o kojem Petar Zoranić, u svojim Planinama tvrdi da mu ime potječe od prijedloga i imenice Za dar, što, kao i u slučaju ovih fotografija, činjenično nije istina, ali jest poetski.

Marko Grčić, pjesnik, esejist, prevoditelj i publicist

Sample Image

Nada Bezić je rođena je u Zadru. Od ranog djetinstva živi u Zagrebu. Magistrirala je muzikologiju i diplomirala knjižničarstvo, te radi u Hrvatskom glazbenom zavodu. Fotografijom se bavi više od dvadeset godina. Do sada je imala dvije samostalne izložbe fotografija: „Dvanaest pogleda", Zagreb, 2000. i „Odrazi Zadra", Zadar, 2009. te sudjelovala na izložbama LXX – izložba fotografija uz 70. obljetnicu Hrvatskog fotosaveza, Zagreb, 2009. i na 14. Međunarodnoj izložbi fotografija Otok i more, Kukljica, 2009. Član je Fotokluba Zagreb od 2005. godine i od tada je  izlagala na deset skupnih izložaba članova tog kluba (Najfotografija 2005, 2007. i 2008, Najkolekcija 2007. i 2008, Žene snimaju 2008. i 2009, Zagreb i Zagrepčani 2009. i Živjela fotografija 2009. te na izložbi članova kluba u Hamburgu, 2009).

Sample Image

Kontakt:

Akademija-Art.net