Loara Blažević u Galeriji ZILIK

Sample Image
Sample Image

VOĐENJE UMJESTO ZAVOĐENJA

(predgovor povjesničara umjetnosti i likovnog kritičara Nikole Albanežea )
Između događaja opisanih u Starome i onih u Novom Zavjetu, teologija je uspostavila paralele koje nazivamo prefiguracijom. Riječ je o pjesničkim slikama koje najavljuju, točnije "nagovješćuju" buduće događaje, odnosno karaktere, pojave, moralne vrijednosti itd. Tako je, primjerice, čista Suzana – o kojoj iz proročke knjige Danijelove saznajemo kako je nakon kupanja u svome vrtu odbila napastvovanje

Sample Image

dvojice pohotnih staraca – protumačena u kršćanskom svjetonazoru kao prikaz spašene duše, to jest simbol pobjede pravednosti i istine. Međutim, lik Suzane i priča o njoj najpoznatiji su nam preko slikarskih kompozicija renesansnih i baroknih majstora ( tekst je prešao u sliku ) koje nose nazive "Suzana kod kupanja", "Suzana i starci". Tema je prigrljena jer je kao biblijski predložak omogućavala likovnu realizaciju žanrovskih scena na kojima je počeo dominirati ženski akt ( Guido Reni, Guercino, Artemisia Gentileschi i mnogi drugi ). Naime, pored naglašene dramatike prizora sada se i na njega usmjerava pozornost.

Sample Image

Duga ikonografska uporaba određenog motiva stvorila je, dakle, tipološku konvenciju u određenim povijesnim razdobljima. Kako danas prići tim sadržajima, je li moguće biti neopterećen rješenjima klasičnih kompozicija ? Zanimljiv odgovor daje nam Loara Blažević, autorica koja nudi tvrdoglavo neovisna i jedinstvena rješenja u svom radu. Kod nje se i inače nikad ne radi samo o onome što vidimo, jer kako sama kaže, pozivajući se na Freuda, "estetski osjećaj, izgrađen na formalnim odlikama, samo je sredstvo kojim se dopire do duše gledatelja". Pa ipak, uvijek pruža i ključ za čitanje.

Sample Image

Najnoviji primjer je upravo "Suzana…", novovjeka dakako. U bezbrižnom ljetnom kupanju u moru. Odabravši za oblik slike tondo, slikarica potencira trenutak izdvojenosti i savršenosti. Izvan okvira čitamo molitvu našeg suvremenika, franjevca Bonaventura Duda. Molitvu koja dodatno štiti prikazani lik. Umjesto staraca zavodnika s obje strane nadovezuju se fotografije : klupko kravata u funkciji atributa asocira klupko zmija, a stopala na kravatama izravno se referiraju na gaženje zmije koja je zavodnica čitavog svijeta. Loara je ponovo zauzela jasan i čvrst stav.

Fotografije : Sanja Pribić

Sample Image