Skip to content

Grafiteri spašavaju Meštrovića

Zvukovi uličnih radova koji odzvanjaju zagrebačkim Trgom svetoga Marka nalaze neočekivani odjek samo nekoliko metara dalje – u Mletačkoj ulici. I dok traju radovi na obližnjoj zgradi Ustavnoga suda, u atriju Atelijera Meštrović u toj istoj Mletačkoj istodobno traje jedna druga vrsta radova – intervencije street art umjetnika. Ta »radna« usporedba, ma koliko se činila takvom na prvi pogled, ipak nije promašena. O čemu je riječ?
Zbog velikih građevinskih radova koji se odvijaju samo nekoliko metara udaljeni od Atelijera Meštrović, gdje su smještena djela proslavljenog umjetnika Ivana Mšeštovića, vodstvo Atelijera Meštrović moralo je reagirati kako ne bi došlo do oštećenja skulptura koje se nalaze točno ispod građevinskih skela. Jedina mogućnost bila je zaštita Meštrovićevih radova velikim drvenim oblogama. Osim toga, u Atelijeru Meštrović su odlučili iskoristiti na prvi pogled neugodnu situaciju i prenijeti je u svoju korist – tako su atelijerska zamjenska ulazna vrata (originalna vrata Drage Iblera iz 1925. trenutno se restauriraju) i daske kojima se štite Meštrovićeva djela poslužili kao mogućnost za novu kreaciju.

Šestero mladih autora street arta iz Zagreba, Rijeke, Splita, Beograda, Hamburga i Den Haaga pozvano je da svojim radovima – grafitima i muralima upravo na temu Meštrovića ukrase zaštitne boksove. Tako se tom intervencijom, koja će biti predstavljena u subotu, 23. siječnja na izložbi »Meštart«, unosi nova dinamika u prostor, budući da je riječ o umjetnicima koji donose nove simbole i novu energiju. Umjetnici koji rade na tom projektu su Marko Zets Prpić, Filip Morka Burburan, Aleksandar Angel Milivojević, Ronald Aleksander Lindgreen, Matthias Flying Fortress Raab i Slaven Lunar Kosanović.

Sučeljavanje klasika hrvatske i europske umjetnosti prošlog stoljeća i suvremene urbane umjetnosti ne samo da je iznenađujuće prirodno, već se čini snažnim u ambijentu Gornjega grada. Šestero autora prepoznalo je mogućnosti koje im nudi takav izazov te su s Meštrovićem ne kao pastišem, već kao prilikom za preispitivanje značenja skulpture i slike u zadanom ambijentu, ugradili u cijeli kompleks jedno novo, neočekivano i svježe čitanje.

Nesvakidašnji je primjer spontanosti Aleksandra Angela Milivojevića, koji je interpretirao Meštrovićeve Indijance, nesvjestan činjenice da je na manje od dva metra udaljenosti sam majstor nekoć radio na toj poznatoj skulpturi. Trajanje projekta određeno je rokom zaštite, što znači da će publika te zanimljive radove moći pogledati otprilike sve do Uskrsa, kada će se slikarske street art obloge rasformirati i »otkriti« skulpture koje su bile u njihovoj nutrini.

Neven Svilar
Vjesnik.hr

Akademija-Art.net