Gordana Kužina: IGRA

Sample Image
  Osvrt na samostalnu izložbu:
  Gordana Kužina: IGRA
  Gordana Kužina predstavlja projekt koji naziva „Igra". Ona i u ovom ciklusu, kojim se nastavlja na projekte „Tango" i „Objekti" iz prošlih godina, slikarsku podlogu doživljava kao poligon za nesputanu igru. I ovdje, na način blizak igri, umjetnica problematizirala temu ritma. Ona gradi kompozicije kolažiranjem na slikarski obrađenu podlogu. Često se tu nalazi reljef, koji izlazi iz podloge ili se s njom stapa. Na većinu radova aplicira asocijativne elemente, kojima i doslovno prelazi na područje igre.

Sample Image

   Autorica slobodno pristupa uporabi materijala i elemenata koji su joj potrebni za izričaj ideje. Na monokromatski obrađenim površinama nalazimo ili decentne slikarske intervencije ili reljefne naslage materijala: gužvani papir / tekstil, metalnu mrežu ili trake. Nekoliko radova apostrofirano je apliciranjem maketa igrački ili modeliranih kukcolikih bića. Ponegdje autorica intervenira izvan formata rada, na bočnim površinama. Svi radovi u ovom postavu djeluju izuzetno smireno i idejno promišljeno.

   Autorica je svjesna da nas recentno, poodmaklo postmodernističko vrijeme odvodi na područje igre i sumnje. Svako je likovno oblikovanje vid igre i za umjetnika i za promatrača. U igri se, ne samo prelazeći od jednog do drugog rada, već i pri svakom sljedećem pogledu, uperenom na isti rad, sve neprestano mijenja. Igra, kao osnovni fenomen ljudskog postojanja, sugerira se decentno. Gordana Kužina nastoji uvesti pokret u umjetničko djelo. Ponegdje kinetički, ponegdje simulirani, a ponegdje asocirani. Ona na promatrača ne navaljuje, već mu nudi umjetničku kompoziciju koju on tek kasnije otkriva kao područje igre. Tako je pojedini rad postigao sjedinjavanje s promatračem u ideji igre. Najprije se umjetnica igrala, a onda je to velikodušno prepustila promatraču. Oboje postaju sudionici iste ideje.

Sample Image

   Autoričin pristup smjera na dekonstrukciju koncepcija stvarnosti. Svijet nije objektivno realan. Stvarnost je subjektivno determinirana, a potraga za spoznajom je neizbježno svedena na stalne čine interpretacije i reinterpretacije. Gordana Kužina plasira postavku da ljudski um treba smatrati aktivnim, kreativnim entitetom. Potrebno je brisati stari pojam – promatrač, a na njegovo mjesto postaviti novi – sudionik. Autorica mu nudi sudjelovanje u kreaciji, ali tek u dijelu interpretacije. Ona promatraču dopušta da se poigra sa znakovitim elementima koje aplicira na radove. Tako neke od ovih radova približava kinetičkoj umjetnosti, gdje energiju za aktivaciju traži kod promatrača.

   Iskustvo promatrača bitna je činjenica pri opisivanju sustava. Radovi pred nama izazivaju interes u prvom čitanju. Nove konotacije javljaju se podrobnijim pogledom, a sasvim osebujne bivaju asocirane temeljem ponuđene igre. Komunikacija s promatračem ostvarena je na dvjema razinama: promatrača i pojedinog rada, pozicioniranog u prostoru kao standardni izložak i rada koji promatraču nudi akciju. Gordana Kužina nudi, a našem iskustvu i hrabrosti ostavlja percipiranje radova
    Eugen Borkovsky, V. 2008.
     www.borkovsky.hr

Sample Image

Biografija:

Gordana Kužina rođena je 1957. godine u Varaždinu. Završila je Pedagošku akademiju u Rijeci. Živjela i radila u Torontu i Vancouveru (Kanada) te u Opatiji, Lovranu, Matuljima, Šibeniku, Pirovcu, Zadru. Od 1991. živi kao slobodna umjetnica u Zagrebu. U Istru odlazi 2000-te godine. Izlagala na brojnim kolektivnim i samostalnim izložbama u zemlji i inozemstvu.