Falout: Kozmička putovanja

Sample Image

Sample Image

Nada V. Falout izlaže svoj najnoviji ciklus slika – akrila na platnu, mahom velikih formata, nastao ove, 2009. godine, koji plijeni svojim koloritom punim svjetla i prostornosti, ali i svojom specifičnom motivikom iz svijeta nadrealnog i fantastičnog, po čemu je ova autorica poznata. Izložba je jedna u nizu ovogodišnjih odabranih likovnih programa kojima LIKUM bilježi 100. obljetnicu zagrebačke galerije – ULRICH (nekadašnjeg Salona Ullrich). Kustosica izložbe je Višnja Slavica Gabout, koja je autorica predgovora kataloga i koja zložbu i otvara.

Sample Image

Slikarstvo Nade Falout oduvijek je pokazivalo neku profinjenu stilsku i vizualnu slojevitost. A ta slojevitost stalni je odraz, kako prije, tako i danas, autoričina dijalektičkog emotivno-filozofskog odnosa prema životu i umjetnosti, gdje vlada jedinstvo suprotnosti i gdje su sklad i harmonija odraz mijena i promjena ( o tome je još zborio grčki filozof Heraklit). Radovi Nade Falout s jedne su strane disciplinirani, islikani s puno profesionalne pedantnosti i profinjenosti, a s druge strane su nesputani i dramatični, puni ekspresije i slobodne geste. Može se u njima iščitati strpljivost nicanja i neobuzdanost širenja; jasnoća i enigmatičnost; poredak i bujnost. Nastaju oni međutim, unatoč svih suprotnosti, uvijek dugo, promišljeno i koncentrirano, ali ne samo kao rezultat intimnog razgovora autorice s njezinim djelom, nego prije svega kao logičan likovni sustav s vlastitom dinamikom življenja i razvoja. Stilski izričaj koji se već niz godina iščitava u slikarstvu Nade Falout i njime se provlači, kreće se u rasponu od apstraktnog ekspresionizma, enformela i lirske apstrakcije, do nove figuracije. Međutim, najčešće se tu susreću elementi nadrealizma, metafizike i fantazije. Svoj stil ona cijelo vrijeme pažljivo njeguje i brižljivo brusi, gradeći formu jednom širokim pokretom, drugi put malim pomakom; jednom koncentrirana na detalj, a drugi put na veliku, pokrenutu cjelinu. Pritom, uz svu prepoznatljivost individualnog izričaja, ona je u svakom novom ciklusu spremna i na pomicanje granica svoga rada, te tako na stalne mijene, a iz čiste potrebe za preispitivanjem sebe i svoga rada, svojih misli i osjećaja, te svojih životnih postulata (može se čak reći i egzistencije i bitka uopće).

Sample Image

Upravo to preispitivanje osjeća se i u njezinu najnovijem ciklusu, u kojem olikovljuje životna razmišljanja koja mnogo toga duguju filozofu Heraklitu, u tragu čijeg razmišljanja se – direktno, ili indirektno, iščitavaju i značenja i priče koje ova djela nose, počevši od same koncepcije. A ona je sadržana i zbita u znanoj izreci „Panta rei" („Sve teče") ovoga slavnoga Efežanina. Ta izreka prvi je put zaintrigirala Nadu Falout još prije desetak godina, kad ju je umjetnica materijalizirala u moćnu sliku snažnih pulsacija, energija i vrtložnih gibanja. Sad je baš ta slika, uz sve značenjske konotacije i oblikovno obilje koje ona nosi, bila inspiracijsko ishodište i životni nukleus iz kojeg se rodio novi ciklus ove autorice. Ciklus sugestivnih i izražajnih radova velikih formata i složenog repertoara formi, pun snovitosti i poetičnosti. Isto tako, ciklus profinjenog duktusa i barokne kompozicije, gdje je sve uronjeno u sfumato-paletu, sve rastočeno svjetlom i sve rastvoreno u prostoru. Motivi su tu nefigurativni – u smislu neke predmetne prepoznetljivosti. Ali su oni izrazito asocijativni i dolaze iz svijeta fantazije. Gotovo smo sigurni da su to djelići materije koja se raspršena giba u eteričnom, dinamiziranom prostoru punom vrtloga i energije. A ti djelići, koji se u jednom trenutku čine čvrsti i blokoviti, a u drugom čudesno („dalijevski") omekšani, stalno su u pokretu ( ili možda lebde?), u nekom vrtloženju i u nekoj metamorfozi, pri čemu ih energija približava – ili ih razdvaja. Plove oni i gomilaju se, nadolazeći odnekud iz rasvijetljenog prostora, koji naliči pulsnom emiteru nakon dogođenog praska u mikro/ili makro univerzumu. Te raspršene čestice napinju se i rastvaraju, brzaju, prodiru i putuju, umnažajući se i kružeći, noseći unutarnju energiju i magnetizam vibracija za novi početak i novu pojavnost. U delikatnom, prozračnom, iluzionistički otvorenom, ali i nekako vakuumski fluidnom prostoru slike, ove forme vizualno stvaraju fini, inspirativni i nježni „pattern", koji pruža doživljaj stalnih mijena: proboja u dubinu i izboja prema van; zgusnuća i razrijeđenja; uvlaćenja u centar i prelijevanja preko ruba kadra, te tako najposlije iluzivnoga širenja arabeskne slike identiteta „nove materije" kroz prostor i vrijeme.

Sample Image

Na prvi pogled dizajnirana nervatura, novi ciklus Nade Falout otkriva se pažljivome promatraču kao čudesni kriptografski zapis o postanku i bitku, koji na drukčiji način priča staru priču o praiskonskim kozmogonijskim silama, o unutarnjim energijama i o poetici stvaranja. Stvaranja materije, stvaranja života – i o umjetničkome stvaranju. U slučaju ove autorice, potonje se događa u tišini njezina atelijera, gdje ona, zatvorena usred urbane vreve današnjice (a vođena, kako kaže, nekim svojim kozmičkim usudom i  vremenom), uspijeva uhvatiti neke druge – astralne ritmove i energije, te se prebaciti u zbilju drukčijih parametara. Uz to, slikajući i likovno stvarajući, ona – poput svih istinskih umjetnika, stalno likovno polemizira sama sa sobom i sa svojim djelom, propitujući pažljivo sve njegove elemente i postavljajući ih, osobito u ovom ciklusu, u odnose napetih, dinamičnih ravnoteža, pritom osobito vodeći računa o boji i njezinu razgovoru s linijom, svjetlom i podlogom. Valja tu naglasiti kako je autorica upravo boji u ovome ciklusu dodijelila jednu od vodećih vizualnih uloga. Boji plavičasto-ljubičastoj, koja se povremeno voli sljubiti sa žućkastom. Uz to, boji blijedo-nestvarnoj i pastelno-mekoj, prigušenoj i rasvijetljenoj, a istodobno titravoj i ekspresivnoj. Podatno prilagodljiva slikaričinoj lakoj ruci i brzom oku, ta boja se ovdje hedonistički razigrala u bogato višeglasje delikatnih tonskih prijelaza, materijalizirajući „sve što teče" i sve što se mijenja – jezgru i materiju, kozmičke čestice i njihova gibanja, prostore i vremena, te opredmećujući na neki način i energiju i zvuk i ritam i samu poetsku misao.

Ipak, bez obzira na dojam i na nadgradnju, u podlozi slikarstva Nade Falout uvijek stoji konstruktivna gradnja slike i njezina čvrsta struktura. Kako u svim prijašnjim ciklusima, tako i u ovome. Ono što je sad, u najnovijem ciklusu, posebni mamac za gledatelje virtuozna je igra unošenja neke nove svjetlosti u pigment, te jedna gotovo beskrajna – iluzionistička prostornost. Osim toga, tu su i silne pulsirajuće energije koje izbijaju iz ovih slika, a koje preplavljuju i obuzimaju svakoga tko se nađe u njihovu „začaranom krugu". I koje onda onima tko ih promatra čudesno vladaju.
Višnja Slavica Gabout

Sample Image

Nada Falout je rođena u Zagrebu, gdje je diplomirala slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti, u klasi prof. Marina Tartaglie. Samostalno izlaže od 1972., a skupno od 1966. Priredila je preko 30 samostalnih, te sudjelovala na preko 200 skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu (brojni Zagrebački saloni, Otkupi umjetnina, Biennale malog formata, Hrvatski crtež, Ladanja Kamila Tompe, te mnoge likovne kolonije). Kao stipendist Fonda "Moša Pijade" usavršavala se neko vrijeme u Londonu. Okušala se u slikarstvu u mnogim medijima i disciplinama – od crteža, preko gvaša i pastela, do ulja /akrila, kolaža i freske, istražujući unutar različitih stilskih izričaja: apstraktnog ekspresionizma, nadrealizma, fantazije, enformela i nove figuracije. Pored slikarstva, ova autorica aktivno se bavi i primijenjenom umjetnošću, posebno grafičkim dizajnom, izgradivši i u tom području svoj prepoznatljivi likovni identitet. Tako tu valja spomenuti da je od 1967. do1978. djelovala kao grafička dizajnerica trgovačke kuće NAMA-Zagreb, od 1978. započela je suradnju sa zagrebačkim Dramskim kazalištem Gavella (premijerni plakati), a od 1984. s Hrvatskim narodnim kazalištem u Zagrebu (plakati specifičnog stila i formata, za premijere opera, drama i baleta). Od 1988. bila je nekoliko godina stalni vanjski suradnik Školske knjige (dizajn ovitaka stručnih knjiga i priručnika), a od 1996. do 1998. dizajnirala je promidžbene programe za koncerte Zagrebačke filharmonije. Najposlije, od 1992. do danas stalni je suradnik, autor-dizajner, cjelokupnog vizualnog identiteta  Međunarodne vrtne izložbe FLORAART i J.P. „Zrinjevac". U životopisu Nade Falout ubilježeno je i nekoliko zanimljivih crtica i neuobičajenih suradnji i projekata. Tako je poslijediplomski studij u Majstorskoj radionici Krste Hegedušića prekinula kako bi odgovorila izazovu radnog mjesta likovnog terapeuta u Bolnici za duševne bolesti Jankomir u Zagrebu, gdje je sudjelovala u osnivanju prve znanstvene grupe za psiho-socijalni rad i radnu terapiju u nas. Niz godina provedenih na tom poslu rezultirao je s nekoliko skupnih izložbi likovnih radova pacijenata, od kojih je najznačajnija bila ona u GALERIJI ULRICH, kao i jedna međunarodna izložba, u organizaciji tvrtke Bayer, koja je obišla veliki dio svijeta.  Zanimljivost je isto tako da se 1989. godine počela baviti minijaturom (u tehnici ulja, akvarela i hladnog emajla) – na guščjim jajima! Izložba tih radova u zagrebačkoj Galeriji FORTEZZA, održana 1992. godine, potakla je kasnije brojna slikarska ostvarenja niza drugih autora na formi jajeta. Nada Falout isto je tako i jedna od rijetkih suvremenih umjetnica koja se okušala u fresko – slikarstvu: izvela je 3 freske u interijeru hotela "Esplanade" (danas „Regent") u Zagrebu, prilikom obnove toga hotela 1993. godine. Nada Falout dobitnica je više nagrada i priznanja za portret, crtež i primijenjenu umjetnost. Članica je HDLU-a Zagreb, ULUPUH-a, LIKUM-a i umjetničke organizacije VISUAL MEDIA. Živi i djeluje u Zagrebu.

Sample Image

Akademija-Art.net