Događanja u sklopu manifestacije Likovni život Dubrave

Marija Lopac 3

Marija Lopac 3

MARIJA LOPAC

Likovni život Dubrave / Insomnia 2 – 9. 6. – 3. 7. 2014.
Galerije Vladimir Filakovac, Dubrava 51 a

INSOMNIA 2 – S KRUGOM I KVADRATOM

Umjetnički svijet Marije Lopac posljednjih nekoliko godina utemeljen je na promišljanjima principa kvadrata i kruga, njihovim psihološkim značenjima i suprotnostima. Na svojim ranijim projektima zasebno je istraživala formu kvadrata u formi friza (još od diplomskog rada iz 2009., preko izložbe Insomnia 1 u Bruxellesu, 2012. godine), te formu krugova koje je ove godine izložila u vijetnamskom gradu Hue za vrijeme rezidencijalnog boravka. Ova izložba objedinila je se njene dosadašnje preokupacije te se predstavlja s dva ciklusa linoreza i drvoreza na papiru u tehnici višestrukog otiska 1/1. Insomnia 2 je modificirana verzija njenih ranijih projekata.
Dok je Insomnia 1 činio kontinuirani friz linoreza u boji kvadratnih formata, u nastavku ovog projekta autorica je krenula korak dalje u razvijanju koncepta inkorporiravši i nove otiske u friz. Apstrakni nizovi ustreptalih linija, formi i boja koje se pretapaju, zapravo su svima znani prikazi koji nam titraju pred zatvorenim kapcima u onom nesvjesnom stanju između sna i jave, iracionalnoj pukotini između fantazije i zbilje, fizičkog i metafizičkog kada se prepuštamo vlastitom svijetu mašte.
Zbog svojih ravnih linija, kvadrat označava stabilnost, balans i sigurnost. Od praiskona, simbol je četiri osnovna elemenata (vatra, voda, zrak i zemlja), četiri faze ljudskog života (rođenje, djetinjstvo, odrastanje i smrt), četiri godišnja doba te četiri strane svijeta. Zbog svoje veze s ovostranim životom, smatra se vrlo materijalnim i zemaljskim simbolom i u potpunoj je suprotnosti od kruga, izuzetno spiritualnog znaka, simbola neba, nevidljivog i transcendentalnog svijeta. Kao najsnažniji simbol posjeduje niz konotacija, od solarnog principa, preko simbola vječnosti, simbola kotača kao ideje napretka pa do najčešćeg simbola životnog kruga, principa vječnog obnavljanja, rađanja, umiranja i ponovnog rađanja. U metafizičkom smislu, kružno je kretanje poput vremena, bez početka i kraja. Upravo je stanje nesanice ta nevidljiva granica koja veže ova dva svijeta, ovozemaljski i onostrani u jedno.
Krugovi su izrađeni u tehnici linoreza i drvoreza na papiru, a svaki je jedan i jedinstveni odraz Marijinog trenutačnog emotivnog stanja. Poput psihograma njezinih najsuptilnijih emocija, misli i ideja, svaki krug je zasebno i originalno umjetničko djelo; svaki zrači posebnom energijom jer odaje svoju priču, stoga su i krugovi različitih veličina, boja i načina rada.
Snažnim, grubim linijama koje je Marija energično urezivala u matricu odaju njezin temperament, kao i naglašen slikarski element koji zbog silovitosti poteza dobija ekspresionističku kvalitetu. Te snažne linije, poput utisnutih silnica misli, dinamični su izrazi Marijine odlučnosti u traženju vlastitog puta u svom kreativnom traganju. One se također mogu interpretirati i kao opiranje strogim pravilima kojima se svjesno ili nesvjesno moramo povijati želimo li živjeti u skladu sa sistemom. Snažne linije nadopunjuje crticama, točkicama i kružnim oblicima kojima smiruje prvotnu silovitost poteza. Na mjestima gdje je boja slabije otisnuta, Marija je dobila niz mekih i prozračnih efekata. Koncipirani zgusnuto ili rjeđe, krugovi čine pandan frizu kvadarta i koherentnu cjelinu, ali istodobno i dijalektički kontrapunkt, jer se meke fluidne forme krugova opiru krutoj uokvirenosti i formalnosti kvadrata.
Novim projektom Marija Lopac se dokazala kao intrigantna autorica i odlična poznavateljica grafičkog medija. Emanirajući posebnu energiju, Marijini radovi odaju i najfinije promjene njena raspoloženja koje uspješno prenosi posjetiteljima djelujući meditativno i gotovo terapeutski.

Ivana Gabrić

Robert Krivec 3

ROBERT KRIVEC

Boje Tajlanda – 9. 6. – 23. 6. 2014.
Predvorje galerije Vladimir Filakovac, Dubrava 51 a

PRIRODA

Boje Tajlanda namijenjene su kako onima koji su, poput Roberta, bili u Tajlandu i svjedočili ljepotama te zemlje, tako i nama ostalima koji ćemo jednog dana podići sidro i otploviti njima u susret. Osim boja, važan čimbenik percepcije svijeta su mirisi, svi oni divni osjeti koje doživljavamo promjenom sredine i upijanjem svega doživljenog. Opus vezan uz prirodu Tajlanda govori o percepciji umjetnika koja se uvijek i nanovo rađa sa svakim novim pogledom na svijet koji nas okružuje, od prelijepih detalja u kontrastu do veličanstvenih totala u kojima, usuđujem se reći, fotografija govori više od tisuću riječi. No, ono što čini ove fotografije maestralnim je to što uz njih, osim boja, promatrač može doživjeti i mirise, a to je upravo ono što razlikuje sušto bilježenje svijeta oko nas okom Roberta Kriveca.
PORTRETI
Putujući Tajlandom Robert je fotoaparatom bilježio portrete tamošnjih stanovnika na posve identičan način kao što su to radili slavni slikari tijekom povijesti. Ideja je vrlo jednostavna – zabilježiti ljudska lica, tijela i njihovu zanimaciju tako da taj statičan trenutak sam za sebe ispriča priču glavnog protagonista. Možda je odveć od mene komparirati Mona Lisu, ali u meni je, kao promatraču, njezino lice izazvalo ista pitanja i odgovore kao što su izazvali Robertovi likovi. Stojim pred njima i divim se, divim se ideji da od nečega naizgled tako jednostavnog, može nastati djelo koje o stanovnicima Tajlanda govori puno više od statističkih podataka. Jednog dana, ti podatci bit će promijenjeni, ali svjedočanstvo Robertovih likova spomenik je trajniji od mjedi.

Boris Veličan