Biserka Lovnički: RADOVI 2007 / 08

Pozivamo vas na otvorenje izložbe:
Gradska galerija Fonticus Grožnjan,
Izložbu će, u nazočnosti autorice, predstaviti Eugen Borkovsky.
Izložba ostaje otvorena do kraja IX. mjeseca 2008. godine

Sample Image

    Predgovor:

    Biserka Lovnički predstavlja dvije kolekcije radova. Jednu grupu čine motivi drveća, a drugu portretne situacije. Radi se o akvarelima, crtežima i laviranim crtežima manjeg formata. Umjetnica progovara gestom, a odmah zatim strpljivom preciznošću. Ponekad slučajnošću putanje pigmenta u mediju vode.
    Za prvu grupu radova polazište je uvijek izvanjsko, pejzaž. Slikovni prikaz određenog eksterijera ili njegove dijelove možemo pratiti od davnih vremena. Kroz povijest pejzažna motivika postaje jedna od često zastupljenih tema likovnog stvaranja. Autorica najčešće izdvaja pojedina stabla ili manju grupu čijim putanjama oblika sklapa linearne kompozicije. To čini snažnim ciljanim potezima na nejednako laviranoj podlozi. Ponekad pozadinu glavnog oblika oblikuje unaprijed, a ponekad naknadno, kad je osnovni nosilac kompozicije već naznačen. Tako je opći dojam neformalan i oslobođen od pravila prioriteta tretmana podloge.
    Tek ovlaš naznačeni osnovni oblici debla na nepravilno toniranoj podlozi izazivaju dojam lazurnosti, što je važna karakteristika klasične tehnike akvarela. Krokiji oblika ponuđeni su kao oslonac za doživljaj bez balasta i bez nekog prenaglašenog detalja koji bi mogao opteretiti promatrača. Ostavljajući krajolike nedefiniranima, autorica postiže punu snagu umjetničkog predmeta.

Sample Image

    Za drugu grupu radova na ovoj izložbi karakterističan je snažno izražen autoričin stav u odnosu na motiv. Ova grupa predstavlja likove, figure, lica, grupe ljudi. Ovdje se na istovrijednom zadatku nalaze tehničke i tematske, autorske intervencije. Biserka Lovnički koristi slučajnost monotipskog otiska, potez kista ili pera, razlijevanje vodene boje. Ovaj dio izložbe neophodno je podijeliti na dvije osnovne grupe. Karakteristika jedne od grupe je prevladavanje slučajnosti, iskorištavanje slučajnih nakupina pigmenta u mediju vode koji insinuiraju preliminarne oblike. Kasnije ih autorica dorađuje u njoj zadovoljavajuće sadržajne kompozicije. Druga podgrupa unutar ove grube podjele karakteristična je po tome što nije u tolikoj mjeri prepuštena igri, samooblikovanju medija. Ovdje autorica unaprijed planirano formira oblike.

    Nižući radove, ona istražuje ambivalentnost motiva. Forme koje su iz autoričine imaginacije pripuštene našem pogledu u njenim se radovima nužno ne nadopunjuju. Često su u neskladu. Pojavljuju se u grupama kao talozi sjećanja, reminiscencija na doživljeno. Događa se pomak od vidljivog ili zamišljenog oblika ka proživljenoj interpretaciji. Oblici više ne odražavaju promatranu stvarnost, već nutrinu autora koja oslikava doživljaj. Viđenom obličju mijenja se bit i ono dobiva autorski pečat.
   Krećući prema kraju ovog teksta možemo pokušati opisati impresije koje ostavljaju ove dvije izložene tematske cjeline. Dok motivika stabala ostavlja ležeran dojam prozračnošću i lepršavošću, sasvim je suprotna situacija kad je tema ljudski lik. Ovdje je prisutna težina i na nekim radovima do ruba mučnine dovedena interpretacija likova. Rjeđi su radovi s motivom koji nježnije progovara o ljudskom. Češće je suprotno.

Sample Image

   Važan aspekt premise je mijena okoline / osoba kako ju doživljava autorica. Inicijalni pokretač uvijek je trenutak. Rezultat je uvijek viđenje, a ne vidljivo. Autoricu zapravo ne zanima ambijent niti portret. Motiv joj je potreban kao polazište, kao bojno polje na kojem može izgovoriti intimno. Ove serije možemo doživjeti kao svojevrstan dnevnik. Ponekad gestualno, ponekad sasvim pitomo, čak i na istom radu očitavamo raspoloženja, dojmove, trenutne odbljeske svijesti. Autorica je tu nemilosrdna.

    Vrijeme je tzv. postmoderne, u kojem je umjetnost izgubila funkciju zadanog prikazivanja. Prisutna je intenzivna umjetnička djelatnost, gdje umjetnik i umjetnost imaju ulogu svjedoka i, iznad svega, aktera suvremenog i nadasve osobnog trenutka. Biserka Lovnički svjedoči: bogatstvo tonova, poteza; nakupina boje govori o njenom dramatičnom intimnom svijetu. Proživljavanje se očituje ekspresivnim činjenjem. Bez ustručavanja i nepoštovanjem bilo koje čvrste dosljednosti osim dosljednosti sebi samoj.
   Eugen Borkovsky, IX. 2008.

Biografija autorice:

Biserka Lovnički rođena je u Karlovcu 1946. godine. Bavi se slikarstvom od svoje rane mladosti, a intenzivno od 1990. godine. Pohađala je međunarodne škole akvarela. Educirala se u različitim tehnikama likovnog izražavanja (prof. Petar Skutari, prof. Milan Knežević). Osim u akvarelu okušala se i u drugim tehnikama  (keramiku -raku). Učestalo djeluje na mnogim humanitarnim akcijama. Do sad je izlagala na 26 samostalnih i više od 80 skupnih izložbi. Za svoja djela  nagrađivana je 11 puta u domovini i inozemstvu.

Sample Image

Info: Eugen Borkovsky, voditelj programa Gradske galerije Fonticus Grožnjan

tel: 091 252 33 72