Skip to content

Azra i Sandi Huszar: Anđeli

Sample Image

Izložbu je, u nazočnosti autora, predstavio Eugen Borkovsky.

Sample Image

 

Između mnogih oblika i tema koje su obrađivali, Azra i Sandi Huszar, restauratorsko umjetnički, kreativni i životni par, ovaj se put odlučio poigrati na temu anđela. Iako je to područje prilično bogati sinonimima oblika i nazivlja, najčešće su to uobličenja dječaka ili mladića koji imaju krila. Autori odlučuju predstaviti predmete i kombinacije predmeta koji sa temom imaju dodirne točke. Tako sabiru anđelske figure koje su sami izradili, kopije onih koje su restaurirali ili pak originalne primjerke koji potječu iz različitih povijesnih razdoblja.

Sample Image

Ova izložba, iako restauratorskih počela, pripada postmodernističkom načinu obrađivanja određene teme bez ovisnosti o stilskim, likovnim ili povijesnim karakteristikama. Poigravanje rezultira nizanjem kompozicija koje ulaze u odabranu temu. Prisutan je nesklad između stilova, oblika i stupnja obrade predmeta. Izabrani objekti slažu se u privremene cjeline koje mogu ili ne moraju imati formalne bliskosti. Izložbeni projekt je tako nastajao gomilanjem oblika koji bi mogli ući u projekt te kasnijim reduciranjem istih, dok na licu mjesta, u galeriji, u bijeloj kocki, nisu definirani upravo oni koji zadovoljavaju autore, kustosa i u konačnici, oni koji se uklapaju u seriju i u prostor. Kolekcioniranje se događa tijekom postava a može se uvijek izmijeniti ovisno o ideji koju inicira novi pregled materijala. Teret odgovornosti preuzima postav, plasman, instalacija predmeta u prostoru usmjerena komunikaciji sa promatračem.

Sample Image

Ovo je prilika da se upoznamo ili da obnovimo pojam teme ovog projekta. Anđeli su nematerijalna bića. Zanimljivo je tumačenje da su kerubini ili anđeli nastali trećeg dana kreiranja pa zato nisu dobili definitivni oblik već se pojavljuju bez spola ili kao duhovi. Opremljeni su muškom ili ženskom energijom koju mogu mijenjati. Anđeli nemaju materijalno tijelo i mogu se slobodno kretati kroz vrijeme i prostor.  Najčešće su označeni anđeoskim krilima. Budući da zemaljski zakoni za anđele ne vrijede, tako s lakoćom mogu stvarati "čuda". Anđeli već u svojem imenu najavljuju funkciju koja im se najčešće pripisuje.  Riječ anđeo vuče korijene iz grčke riječi „aggelos", koja je direktni prijevod hebrejske riječi „malakh" što znači poslanik, vjesnik ili glasnik. Posuđen latinskom angelus je naziv za vječna bića prisutna u mnogim religijama, čija je dužnost da služe bogovima. U kršćanskoj tradiciji, proistekloj iz židovske, ustalila se hijerarhija iz 5. stoljeća u autorstvu Dionizija Aeropagita. Jedna skupina anđela naziva se arhanđeli, među kojima su najpoznatiji Mihael, Gabriel i Rafael. Izvorna značenja imena su, kako je to često u drevnim istočnim kulturama, definicije nositelja imena: Mi-ha-el znači: Tko je kao Bog?, Ga-bri-el: Bog je jak a Ra-fa-el: Bog iscjeljuje, liječi.

Sample Image

U Islamu je melek (arap. al-malak -poslanik), ime za časna stvorenja koja je Alah stvorio, da bi pokorno izvršavali određene dužnosti. Također su poredani hijerarhijski, a najvažniji su: Džebrail, zadužen za dostavljanje objave od Alaha te za provođenje Alahovog bijesa. Tu je Mikail koji zadužen za biljke i atmosferske prilike. Tu su još Israfil, Azrail te Kiramen i Katibin ili Munkir i Nekir koji su u parovima.

U seriju malodobnih debeljuškastih dječaka, rjeđe djevojčica, pripadaju i amori, amoreti i još poneka bića prezentirana skulpturama ili reljefima. U klasifikacijskom promišljanju teško je razlikovati anđela od putta. Putti su klasičan motiv sa dječjih sarkofaga iz drugog stoljeća gdje su prikazani u pozama sportske borbe ili plesanja u Bakhuovim orgijama. Anđeli su obično prikazani kao mladići, vitki i visoki u suprotnosti sa debeljuškastim i malim dječjim figurama putta. Putti se uvjetno razlikuju od anđela jer ne moraju imati predočena krila. Ali to nije nužno jer im atributi nisu usuglašeni. Veoma često im se pozicije, pokreti, funkcije preklapaju. Jedina tvrdnja je da su putti uvijek mali, mlađi dječaci, uglavnom golišavi, ponekad obavijeni perizomom, često u dobu tek prohodale bebe, bez obzira na fizičku spretnost u prikazima umjetnika slikara, kipara ili drvorezaca. Poznati Raffaelovi anđeli mogli bi biti i putti. Najčešće ih nalazimo u talijanskoj renesansnoj umjetnost, npr. Donatello u Firenzi. Ovakve spodobe nalazimo u sakralnoj i svjetovnoj umjetnosti Nizozemske i Njemačke u 16. stoljeću, u vrijeme manirizma i kasne renesanse u Francuskoj i drugdje gdje su zastupljeni i u baroknim kompozicijama stropova i oltara. Oni se pojavljuju i u 19. stoljeću zaslugama francuskih akademičara ili ilustracija Gustava Dorea za spjev Orlando Furioso. Ni u dvadesetom stoljeću ne izumiru. Pojavljuju se čak i u djelu Walta Disneya a da o novogodišnjem Dizneylandu ni ne govorimo.

Sample Image

Sve ili skoro sve karakteristike bića koje smo nabrojili mogu se pripisati i Kupidu ili Amoru, bogu erotike poznatom iz rimske mitologije te njegovom pandanu Erosu kojeg poznajemo iz grčke mitologije. Ekipi uvijek mladih bića sa opisanim sličnim karakteristikama pripadaju i kerubini. Unatoč priličnoj zbrci u klasifikaciji, oni najčešće bivaju čuvari višeg reda a tvrdi se da vuku porijeklo iz Hetitske kulture otkuda je grifon, legendarna zvijer s tijelom lava, glavom orla i krilima dobio čovječji lik i postao uzor za kasnije otjelovljenje anđela. Anđeo u mitologiji a grifon u heraldici uvijek su u funkciji čuvara.

Sample Image

Azra i Sandi Huszar, osim kompozicija kompletnih anđela, predstavljaju i zanimljive dijelove figura koji su karakteristični za oblik anđela ali pojmovno mogu biti i neke druge figure iz kolekcije mističnih bića. Činjenica je da već sama tema i prepoznatljivost motiva izaziva određeni stupanj simpatija publike. Autori se trude dočarati osobnu fascinaciju motivima koje su ili će tek obrađivati, davati im ili vraćati stari sjaj i autentičnost. Prolazeći postavom, kod većine dovršenih, obrađenih objekata ne promiče nam autorska visoka profesionalnost obrade.

Sample Image

Svaka je izložba oblik vizualnog oblikovanja a svako je oblikovanje vid igre i za kreativca i za promatrača. Umjetnost je izgubila funkciju zadanog prikazivanje s uskom i usmjerenom porukom koju je imala tijekom klasičnog razdoblja. Autori ovog projekta su dvoje ljudi koji zaista vole i predano vode život posvećen uređivanju i obradi starina a pred nama je zanimljiva igra, nastala temeljem znanstveno kreativnog posla kojim se bave. Oni slobodno pristupaju kombinaciji elemenata i materijala koji su im potrebni za oblikovanje određene cjeline. Tako je teško odrediti razliku između svih predstavljenih stvorenja. U našem slučaju kolekcioniranje kao kreativni čin uvijek je igra. Igra kao osnovni fenomen ljudskog postojanja djelatnost je u kojoj se sve neprestano mijenja. Suvremenost, postmodernističko vrijeme poštuje područje igre i sumnje. U ovom likovnom projektu prisutno je oboje. Autori su se poigrali tematiziranjem baš ovih, po značenju sličnih bića. Publici prepuštamo da definira stav o svakom pojedinom liku.

Anđeli su čista energetska bića koja žive u stalnoj svjesnosti  jedinstva i nemaju slobodnu volju, zato su nam se dužni odazvati kada ih pozovemo. Možda zato postoje i poslovni anđeli. Vijest je glasila ovako: „…U dvorani „Istanbul"  hotela Regent Esplanade (Zagreb) tražio se stolac više na predstavljanju projekta CRANE (Croatian Angel Network). Potporu projektu pružile su Hrvatska banka za obnovu i razvitak, BICRO i Ruđer Inovacije. Poslovni anđeli uspješni su poduzetnici i lideri tvrtki koji financiraju ‘start-up’ projekte visokog rizika. Oni ulaze u vlasnički udio novoosnovane tvrtke i pružaju pomoć u daljnjem razvoju i komercijalizaciji projekata…"
Završio bih syber telekomunikacijskom ponudom vezanom uz temu. Na jednoj stranici weba našao sam ovakav oglas: Svog Anđela možete pronaći na našoj web stranici http://www.angels-city.com/
Eugen Borkovsky

Sample Image

Azra Huszar je rođena u Zagrebu. Diplomirala povijest umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Ljubljani. Surađivala sa Restauracijskim centrom Slovenije u Ljubljani. Restauracijom se bavi tridesetak godina. Ima status samostalnog kulturnog radnika.

Sandi Huszar je završio školu za obradu drva, smjer rezbarstvo, u Novoj Gorici (SLO). Specijalizirao restauraciju, odjel za kiparstvo u Restauracijskom centru Slovenije, u Ljubljani. Restauracijom se bavi više od 30. godina. Radi kao samostalni kulturni djelatnik.

Eugen Borkovsky
eugen.borkovsky@gmail.com

Akademija-Art.net