Dva najdominantnija ili međusobno najdistinktivnija rada u ciklusu – “Velika bijela rozeta” i “Ikebana” – utjelovljuju suprotnosti na kojima se bazira cijeli ciklus: crno-bijelo, oštro-meko, dvodimenzionalno-trodimenzionalno, sjajno-mat, grubo-glatko, privlačno-odbojno, sirovo-obrađeno, te plošno-reljefno

U petak je svečano otvorena samostalna izložba akademskog umjetnika Ivana Midžića pod nazivom “Ikebana” u Gradskog galeriji Labin. Autor se predstavio izborom skulptura i umjetničkih objekata iz recentnog ciklusa “Ikebana”. Neki radovi poput Izvor aluminija i Izvor čelika nastali su u posljednjih nekoliko mjeseci te su po prvi put predstavljeni u javnosti.

Na otvorenju su govorili voditeljica Gradske galerije Labin Tea Bičić, kustosica izložbe Sonja Švec Španjol i pročelnik UO za društvene djelatnosti Grada Labina Borjan Batagelj koji je i službeno proglasio izložbu otvorenom. Voditeljica galerije Tea Bičić upoznala je posjetitelje s biografijom i djelovanjem umjetnika te rekla kako je Ivan Midžić rođen 1976. godine u Osijeku. Diplomirao je kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu u klasi prof. Šime Vulasa 2002. godine, a magistrirao je na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje u Ljubljani 2007. godine u klasi prof. Jože Baršija. Član je Hrvatskog društva likovnih umjetnika Zagreb i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika, te je izlagao na mnogim skupnim i samostalnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. Kustosica izložbe Sonja Švec Španjol istaknula je kako je Ivan Midžić vjerojatno široj javnosti poznat kao dizajner i oblikovatelj umjetničkog nakita, no on je ujedno i akademski kipar i konceptualni umjetnik. Predstavljene skulpture i objekti preuzimaju mnoge elemente iz svijeta dizajna nakita, poput korištenih materijala (aluminija i čelika) i dominantnih formi (kruga i spirala), no oni gube uporabnu funkciju koju su imali u svijetu nakita i postaju isključivo likovni radovi. Naglasak je na čistoj likovnosti i estetici te radove treba doživjeti onako kako ih je sâm autor oblikovao – spontano, intuitivno i vodeći se emocijama koje su same od sebe navirale prilikom oblikovanja pojedinog djela. Sonja Švec Španjol istaknula je kako je vjerojatno najveća vrijednost cijelog ciklusa specifičan suodnos suptilnog oblikovanja materije i robusnosti upotrijebljenih materijala što se ponajbolje vidi na dva međusobno najdistinktivnija rada Velika bijela rozeta i Ikebana. Cijeli ciklus je autor nazvao Ikebana, jer je umijeće oblikovanja cvijeća transformirao u umijeće oblikovanja galerijskog prostora svojim umjetničkim objektima stvarajući specifičnu atmosferu utemeljenu primarno na energiji samih djela.

Izložba ostaje otvorena do 9. studenoga 2019. godine.

IVAN MIDŽIĆ – IKEBANA

Umjetnost percipirana kao čista likovnost pri čemu sâm rad potiče inspiraciju i inicira nastanak oblika predstavlja temelj djelovanja Ivana Midžića. Kreativni naboj potaknut potrebom za stvaranjem rezultira oblikovanjem temeljne forme iz koje proizlaze novi oblici, odnosno varijacije na temu. Kao što umjetnost, prema riječima filozofa, pisca i esejista Predraga Fincija,  sama sobom odgovara na svako pitanje o sebi, tako i materijal rađa ideju budućih oblika u radu Ivana Midžića.

Djelujući paralelno u dva područja – kao konceptualni umjetnik, te kao oblikovatelj i dizajner nakita, Ivan Midžić mnoge elemente iz svijeta nakita prenosi i transformira u području skulpture i objekta. Aluminij i čelik tako postaju osnovno gradivno sredstvo u oblikovanju kružnih i spiralnih formi naglašenog centripetalnog gibanja. Metalne skulpture najčešće su smještene na podlogu od pleksiglasa koju karakterizira crtež u tehnici pastela. Baza od pleksiglasa ujedno djeluje kao uzemljenje silnica i energije samog objekta. Sjajna površina reflektira strukturu skulpture dajući joj dodatnu dimenziju, dok istovremeno potencira energičan apstraktni crtež pastelom koji se najčešće zrakasto širi od jezgre uravnotežujući pritom dinamiku kretanja svih sastavnih elemenata pojedinog objekta. Kružne i spiralne forme, također naslijeđene iz svijeta nakita, nose simboliku beskonačnosti, kontinuiranog kretanja i životne energije. Rozete, kako ih sâm autor naziva, postaju ishodište za istraživanje raznolikih mogućnosti oblikovanja tijekom stvaralačkog procesa, što rezultira širokim spektrom skulptorskih interpretacija. Objekti variraju od manjih intimnijih formi do monumentalnijih primjeraka, dok boja ovisi o upotrijebljenom materijalu, pa u opusu nailazimo na bijele, crne i višebojne rozete. Crtež u pastelu povremeno potencira energiju same rozete. Ona se istovremeno širi u prostor i uvija prema središtu, dok se linije u pastelu zrakasto šire dodatno akcentuirajući središte jezgre. Ravnoteža ostvarena kontrastom između oštrine metala i mekoće pastelnog praha očituje se u pojedinim radovima gdje su silnice gibanja rozete ublažene tonski iznijansiranom sfumato podlogom u pastelu.

Poseban segment izložbe čine samostalni crteži u pastelu koji korespondiraju sa skulpturama u prostoru. Apstraktni crteži su visoko ritmizirani i predstavljaju čisti odraz autorove energije. Ivan Midžić središte kompozicije crteža namjerno ostavlja praznim, pri čemu sila same jezgre privlači pogled zahvaljujući zgusnutim zbivanjima oko nje. Takav princip gradnje kompozicije crtež zadržava u polju dominantno kružnih formi i centripetalnih gibanja, čime konotacija sadržaja ostaje ista kao i u radovima s rozetama.

Korak dalje u razradi motiva istog oblikovnog polazišta očituje se u radu s dvostranom rozetom iz čijeg središta izvire slap metalnih niti. Čelične niti koje slobodno padaju niz postament rezultat su materijalizacije linija crteža u pastelu i njihovog sjedinjenja s gradivnim strukturalnim linijama rozeta.

Dva najdominantnija ili međusobno najdistinktivnija rada u ciklusu – “Velika bijela rozeta” i “Ikebana” – utjelovljuju suprotnosti na kojima se bazira cijeli ciklus: crno-bijelo, oštro-meko, dvodimenzionalno-trodimenzionalno, sjajno-mat, grubo-glatko, privlačno-odbojno, sirovo-obrađeno, te plošno-reljefno. “Velika bijela rozeta”, osmišljena za pozicioniranje na zidu s jezgrom u razini očišta promatrača, izrađena je od ravnih gusto nanizanih prostornih linija aluminija čija obrisna linija definira spiralno gibanje koje vodi prema središtu skrivenom u sjeni. Jezgra rozete upija energiju i poziva na put u nepoznato. S druge strane, “Ikebana” izrađena od crnih savijenih niti čelika koje se radijalno šire od samog središta, formira bogato razvedenu strukturu smještenu na podlogu od crnog stakla. Središte ikebane nije ono koje skriva ili tek naznačuje, već ono koje emanira bogatstvo oblika i predstavlja izvor rađanja ideje.

Ikebana kao umijeće slaganja cvijeća transformirana je u umijeće oblikovanja umjetničkih formi, ali i samog rasporeda djela u izložbenom prostoru. Jedinstven spoj grubih, sirovih materijala i dekorativnosti naslijeđene iz svijeta nakita rezultira umjetničkim i skulptorskim objektima jedinstvene anatomije oblika. Radovi istovremeno odišu suptilnošću oblikovanja, ali i robusnošću upotrijebljenih materijala koje autor zadržava u izvornoj boji. Predstavljeni ciklus Ivana Midžića odraz je stvaralačkog nerva koji stalno propitkuje, istražuje i iznova stvara oblikujući pritom prepoznatljiv stil preobrazbe motiva, dok se postav izložbe temelji na duhu komplementarnosti, kao i maksimalnog poticanja značenja i izvorne estetike pojedinog djela.

Sonja Švec Španjol, mag.hist.art.

Ivan Midžić rođen je 1976. u Osijeku. Diplomirao je kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu u klasi prof. Šime Vulasa 2002. godine. Magistrirao je na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje u Ljubljani 2007. godine u klasi prof. Jože Baršija. Član je Hrvatskog društva likovnih umjetnika Zagreb i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika.