Povišen kolesterol – što i kako jesti

Akademija Art
photo Mohamed Hassan, Pixabay

Promjene životnih, posebice prehrambenih navika često su prva terapija koja se savjetuje osobama koje imaju povišenu razinu kolesterola u krvi. Tek nakon što se prehranom ne uspije sniziti povišena razina kolesterola, liječenje se nastavlja primjenom lijekova, najčešće statina, no i tada, kako bi liječenje bilo uspješno, prehrana mora prilagođena

Hrana koja se preporuča

Žitarice i proizvodi od žitarica: cjelovite žitarice -zob, pšenica, ječam, raž, riža; integralni kruh, dvopek, peciva, tjestenina, krekreri, grisini.

Meso, zamjene za meso, riba: bijelo pileće i pureće meso bez kožice, krto (mršavo) meso govedine, teletine, svinjetine, meso kunića i patke, soja i proizvodi od soje, riba.

Jaja: uvijek kada je to moguće koristite samo bjelanjak jajeta. 

Mlijeko i mliječni proizvodi: obrano mlijeko (do 1% mliječne masti), jogurt, sir s niskim udjelom mliječne masti, svježi posni kravlji sir.

Voće i povrće: svježe, smrznuto i konzervirano povrće bez dodanih masnoća, svježe, smrznuto, konzervirano, sušeno voće bez dodanog šećera.

Masti i ulja: biljna ulja – maslinovo ulje, ulje repice, bučino ulje, suncokretovo ulje; preljevi za salatu pripravljeni od navedenih biljnih ulja; margarini s uklonjenim transmasnim kiselinama; orašasti plodovi – bademi, orasi, lješnjaci.

Juhe: Razne vrste juha sa smanjenim masnoćama i količinom soli – bistra pileća, goveđa, juha od rajčica, povrtna juha.

Desserts, beverages : frozen desserts – yogurt, ice cream, sorbet, low fat and sugar fruit ice cream; biscuits, cakes, pies, puddings – prepared only with egg white, skim milk, vegetable oil and no sugar; dark chocolate; natural unsweetened fruit juices, teas.

black and white love GIF
giphy
Hrana koja može imati dodatne pogodnosti
  • Namirnice bogate prehrambenim vlaknima -zob i zobena kaša, ječam, riža, prokulice, grah, jabuke, kruške, šljive.
  • Namirnice koje sadrže biljne sterole – voće, povrće, orašasti proizvodi, sjemenke, mahunarke i biljna ulja (poglavito sojino).
  • Soja
  • Sjemenke lana
  • Češnjak
  • Ekstradjevičansko maslinovo ulje
  • Bademi, orasi, pistacio (u umjerenim količinama)
  • Zeleni i crni čaj
  • Artičoka
  • Nar
Hrana koju treba izbjegavati ili ograničiti unos

Žitarice i proizvodi od žitarica: kruh, peciva, tjestenina od bijelog brašna i ona kojima se dodaju jaja, punomasno mlijeko, maslac; kroasani, lisnata tijesta; masni krekeri, komercijalni proizvodi od bijeloga brašna.

Meso, zamjene za meso, riba: masno goveđe, teleće, janjeće i svinjsko meso; mesne i konzervirane mesne prerađevine; iznutrice (bubrezi, jetrice, mozak); piletina i puretina sa kožicom; svo prženo i pohano meso i meso pripremljeno sa mnogo masnoća; školjke, rakovi i glavonošci (škampi, lignje, kamenice, dagnje, hlap, jastog); riba pržena u dubokom ulju.

Jaja: više od 4 jaja tjedno (uključujući ona koja se koriste kod pripreme drugih jela).

Mlijeko i mliječni proizvodi: punomasno mlijeko, jogurti i sirevi s visokim postotkom mliječne masti, kravlji sir sa 4% mliječne masti, mliječni sladoled.

Voće i povrće: prženo povrće i povrće pripremano s maslacem, sirom ili umakom od vrhnja, prženo voće, voće pripremano sa maslacem i vrhnjem i uz dodatak šećera, pommes frites.

Masti i ulja: životinjska mast, salo, slanina, maslac, vrhnje, preljevi za salatu pripravljeni od vrhnja, jaja, sira, palmino ulje, kokos, kokosovo ulje.

Juhe: juhe koje sadrže punomasno mlijeko, vrhnje, mnogo masnoće životinjskog porijekla, pileću kožicu.

Deserti, napici: komercijalno proizvedeni keksi, kolači pite sa velikim udjelom masnoća i šećera, kolači koji sadrže šećer, jaja, margarin, maslac, kokos, punomasno mlijeko, vrhnje ili sir, mliječne čokolade, mliječni sladoled, muffini, krafne, biskviti.

Sadržaj prehrambenih vlakana u odabranim namirnicama
Prehrambena namirnicaSadržaj vlakana (na 100 g)
Kruh s mekinjama8,5 g
Zobena kaša10,6 g
Ječam15,6 g
Smeđa riža3,5 g
Sušene marelice7,8 g
Suhe smokve9,3 g
Grožđice5,3 g
Sadržaj ukupnih i zasićenih masnoća te kolesterola u odabranim namirnicama
NamirnicaUkupne masnoće (g)Zasićene masnoće (g)Kolesterol (mg)
Krto crveno meso (85 g)   
govedina4,21,471
janjetina7,82,878
svinjetina11,84,177
teletina4,92,093
Iznutrice (85 g)   
goveđa jetra4,21,6331
pileća jetra4,61,6537
bubrezi2,90,9329
mozak10,72,51747
srce4,81,4164
Perad (85 g)   
bijelo pileće meso bez kožice3,81,172
tamno pileće meso bez kožice8,32,379
bijelo pureće meso bez kožice2,70,959
tamno pureće meso bez kožice6,12,072
Riba (85 g)   
losos7,01,754
tuna0,70,225
Plodovi mora (85 g)   
jastog0,50,161
rakovi1,50,285
škampi0,90,2166
Mekušci (85 g)   
školjke – dagnje3,80,748
kamenice4,21,393
jakobova kapica1,20,127
lignje2,40,6400
Jaja (1 kom, srednje veličine)4,01,0186,0
Maslac (1žlica)11,07,030,0
Mlijeko (3,2%) -2,5 dcL8,05,024,0
Mlijeko (1%) -2,5 dcL3,02,010,0
Sir (100g)   
brie28,017,0100,0
ementaler30,018,092,0
parmezan27,017,080,0
svježi kravlji sir (obrano mlijeko)1,00,74,0

Dr. sc. Darija Vranešić Bender

NatureFresh Farms tacos foodie nutrition motherhood GIF
giphy
Next Post

Zagrebački park nosit će ime dr. Ivana Šretera u spomen na herojstvo i humanizam

Odbor za imenovanje naselja, ulica i trgova Grada Zagreba jednoglasno je podržao prijedlog da se javna površina, park omeđen Ulicom Mije Kišpatića, Gorjanićevom ulicom te Gornjim prečacem nazove imenom dr. Ivana Šretera, […]