Suppéova Missa za početak 44. OGV

Nadolazeće izdanje 44. osorskih glazbenih večeri obilježava izvedba „Dalmatinske mise“ majstora bečke operete, Franza von Suppéa, rođenog u Splitu prije točno dvije stotine godina. Suppé je misu skladao sa svega šesnaest godina, a kasnije ju je revidirao i objavio u Beču. U utorak, 16. srpnja, to njegovo krunsko djelo u Osoru izvode istaknuti hrvatski pjevači, bas-bariton Leon Košavić, bariton Ljubomir Puškarić i tenor Domagoj Dorotić, uz uglednoga orguljaša Marija Penzara i Muški zbor Hrvatske radiotelevizije, pod ravnanjem mladoga i karizmatičnoga dirigenta Vetona Marevcija.

Tom izvedbom započinje niz od petnaest koncerata u Osoru, čija bivša katedrala već četvrto desetljeće postaje pozornica istaknutim domaćim i međunarodnim izvođačima, poput britanskih Voces8 i The Illyria Consort, slovačko-bečkog kvarteta Janoska, njemačkog kvinteta Acelga, švicarske pijanistice Rahel Senn te njezinog ruskog kolegeAndreya Gugnina koji je nedavno briljirao ulaskom u finale glasovitog natjecanja Čajkovski. Zagrebački Ansambl Cantus će zajedno sa sopranisticom Christiane Boesiger izvesti melodramu „Pierro Lunaire“ Arnolda Schönberga te djela druge bečke klasike. Njihov drugi festivalski nastup rezerviran je za praizvedbu komorne opere Olje Jelaske „U traganju za plavom pticom“, prema libretu Sanje Ivić. Ansamblu se u ovoj neuobičajenoj izvedbi priključuje niz domaćih opernih pjevača, kao i osorsko-lošinjskaklapa Čikat.

Upravo je u tom svjetlu – izvođenja i predstavljanja djela iz novije i starije glazbene baštine Hrvatske – osorski festival prepoznat kao istaknuto mjesto scene klasične glazbe. Niz koji otvara tandem Jelaska-Ivić tako nastavljaju nova djela Ivane KišFranje Klinara,Dubravka Palanovića i Franje Đurovića, skladana na narudžbu festivala. Te nove doprinose hrvatskoj glazbenoj literaturi prate i svježe interpretacije već dobro poznatih ostvarenja: Andrey Gugnin izvest će legendarno djelo „Osam studija za glasovir“ Borisa Papandopula, Voces8 „Noć“ Vatroslava Lisinskog, Kvintet Acelga „Puhački kvintet“ Srđana Dedića, riječki pijanist s njemačkom adresom Goran Filipec djela Blagoje Berse koja je nedavno izdao. S druge strane, izvođači nadolazećih generacija umjetnika nosioci su velikog dijela programa: osim već spomenutih mladih snaga iz „Dalmatinske mise“, nastupit će violinistica Katarina Kutnar (u pratnji istaknute pijanistice Katarine Krpan) te čembalist Franjo Bilić, dobitnici nagrada za zrele interpretacije.

Brojni će koncerti istraživati fenomene glazbene literature: hrvatsko-slovenski klavirski trio Peljhan-Mandič-Elezović problematizirat će žensko pismo – djelo Sanje Drakulić i Clare Schumann, londonski The Illyria Consort, pod vodstvom našeg Bojana Čićića, istražuje jadranske glazbene odjeke kasnog baroka, Stratica, Sorkočevića i Jarnovića, dok ansambl Janoska iskušava granice klasičke glazbe i njezinu komplementarnost s također bezvremenskim ostvarenjima slavnih Beatlesa. Osorska glazbena putovanja prilika su i za obilježavanje važnih obljetnica: tako će Zagrebački kvartet obilježiti stotinu godina djelovanja, a jednak je status „institucije“ na osorskom festivalu imao i utemeljitelj Daniel Marušić, preminuo prije točno deset godina.

Dodatni festivalski program u Ljetnom kinu Vladimir Nazor u Malome Lošinju uključuje stoga projekcije triju adaptacija opera u njegovoj režiji: Ero s onoga svijetaJakova Gotovca, Ekvinocij Ivana Brkanovića te Oganj Blagoje Berse.

Karakteristično raznovrstan program u Osor privlači brojnu publiku, koja u njegovu renesansnu katedralu pristiže s cijelog cresko-lošinjskog otočja i šire. U prokušanoj formuli, programa koji spajaju provjereno i novo ovaj nekada važan grad na plovidbenim putovima ponovno ulazi u žarište pozornosti, no, ne posredstvom trgovine ili (geo)politike, već najviše umjetnosti – glazbe.

Leave a Reply

Your email address will not be published.