Čovjek je otok koji je pružio stopalo preko mora, i krenuo nekamo…

U Gradskom muzeju Drniš, od 19. lipnja, otvara se izložba Nevene Petre Piližota “Otoci” – slika, akvarela i crteža – ukupno 43 rada nastalih u periodu od 2014. do 2019.

Predgovor (N. P. Piližota)

Ono što su figure bile u Zavičajnom muzeju, na otoku Vesne Parun, danas su to otoci u Gradskom muzeju Drniš. Okovani pješaci promijenili su svoju formu.

“Tko zna što je otok, zna i što je Kozmos.

Možda su to oni koji se ni jednom ni drugom nikad neće približiti. Iz daljine se zna.

Odblizu se sluti…

Čovjek je otok koji je pružio stopalo preko mora, i krenuo nekamo… “ (Parun 1990: 246).

U procesu odgonetavanja pojma ljudskosti, nužno je bilo okrenuti se prirodi kao ogledalu, naličju “našeg disanja” (Parun 1990: 325). Izložbom “Otoci” u Gradskom muzeju Drniš objedinjena su četrdeset i tri rada u tehnikama ulja na medijapanu, akvarela, olovke i novinskog materijala na papiru.

Od Vrata Dalmacije (Silba), nenastanjene Jabuke bogate endemskim vrstama, preko kornatskih krunȃ, Samograda, mitološke slojevitosti Mljeta i Cresa… pa sve do otiska Baljenca. Realistično se susreće s apstraktnim, kolažirani crteži prelijevaju se u sliku. Akvarelni Haliotis, kao prapočelo djetinjstva, premošćuje ono prvotno “prisluškivanje na školjku” (André Breton) i simbolizira kako se ipak radi o zemlji svjetlosti, zemlji mora (Skok 1992: 37). Zapravo, re/prezentacije fragmenata mitskog pejsaža Lijepe naše, kontrast su današnjem tempu života.’

“Na stvari je dakle da se putem iskustva umjetničkog djela otvara nova dodatna dimenzija postojanja u vremenu.” (Sedlmayr 2005: 252)

Čovjek nekamo žuri, a sve je sporiji. Čovjek sluša, a ne čuje; gleda, a ne vidi.

“Umjetničko djelo jest težnja k jedinstvenosti i potvrđuje se kao cjelovitost, apsolutnost, a istodobno pripada sustavu zamršenih odnosa. Ono izražava nadmoćno i slobodno sanjarenje, ali se u njemu, isto tako, sabiru i energije civilizacija. “ (Henri Focillon)

Ljudi, kao i otoci,

statični putnici.

Literatura
Parun, Vesna. 1990. Nedovršeni mozaik. Mladost. Zagreb.
Skok, Joža. 1992. Žubor riječi – antologijski izbor pjesama za recitiranje. Školska knjiga. Zagreb.
Sedlmayr, Hans. 2005. Umjetnost i istina: o teoriji i metodi povijesti umjetnosti. Scarabeus naklada. Zagreb.

Leave a Reply

Your email address will not be published.