SPEKTAKULARNA “ELEKTRA” – NOVO POGLAVLJE POVIJESTI RIJEČKE OPERE

“Elektra” Richarda Straussa nova je premijera Opere HNK Ivana pl. Zajca u suradnji sa Slovenskom filharmonijom i Cankarjevim domom u Ljubljani, a premijerno je na programu u utorak 28. svibnja 2019. u 19 sati.

Obrazlažući razloge zbog kojij je ova opera najavljena kao početak novog poglavlja riječke Opere, intendant riječkog Kazališta i dramaturg-redatelj opere „Elektra” Marin Blažević već na početku je istaknuo kako se radi o „vokalnoj izvedbi kakvu naša publika teško da je do sada imala prilike čuti. Riječ je o iznimno zahtjevnom stilu pjevanja, a u izvedbi solistica Maide Hundeling, Helene Juntunen i Dubravke Šeparović Mušović, i iznimno fascinantnom. Elektra je o jedna od najtežih uloga u fahu dramskog soprana uopće.“

Potom je ustvrdio kako je „Elektra” u umjetničkom smislu najzahtjevniji projekt riječke Opere u proteklih pet sezona. Iako je dosadašnjim projektima, baroknim operama, trilogijom Skakespeare-Verdi- Surian, Mozartom i čitavim nizom drugih opernih ostvarenja, ljestvica visoko postavljena, u Rijeci, s druge strane, ne postoji tradicija izvođenja djela Richarda Straussa. Naime, do sada je na riječkoj opernoj pozornici postavljena tek jedna Straussova opera, „Kavalir s ružom“ davne 1968. godine.

Govoreći pak o odabiru naslova, Marin Blažević je kazao: „Orkestar i ansambl Opere susreću se s izazovom što smo ga prihvatili s punom odgovornošću. Prihvaćamo, riskirajući pritom, umjetničke izazove koji nisu standardni, koji nisu dio mainstream opernog repertoara. Do sada se svaki rizik pokazao vrijednim u umjetničkom smislu.“

U ovoj produkciji orkestar je postavljen na pozornicu i sastavni je dio scenografije predstave koja se izvodi u orkestralnoj rupi i na platformi pruženoj u gledalište.

„Krenuli smo od povijesnog razdoblja, ali ne onog u kojem se događa mit, već onog u kojem je opera ‘Elektra’ skladana, dakle prvog desetljeća 20. stoljeća. Vizualni aspekt predstave i glumačka ekspresija nadovezuju se na slikarski fovizam, izrazito koloristički pravac. ‘Elektru’, koja se obično prikazuje u mračnim i sivim tonovima i ambijentima, prikazat ćemo u koloristički izražajnim kostimima. Tu je i ekspresionistički stil glume koji se počeo razvijati upravo u vrijeme nastajanja ‘Elektre’”.

Marin Blažević je s Alanom Vukelićem osmislio i scenografiju te rasvjetu, Sandra Dekanić autorica je kostimografije, a Mila Čuljak koreografije.

„’Elektra’ je jedna od opera s popisa želja svakog dirigenta, glazbenika. Ravnat ću najbrojnijim orkestrom do sada. Bio je to veliki izazov, iza nas je vrlo naporan rad, sve su to članovi riječkog orkestra, vrlo je malo gostujućih glazbenika. Ono što je zapanjujuće je da glazba, poput rijeke, kontinuirano teče, a kada završi, imate osjećaj da je kraj došao prebrzo. Užitak je i za sviranje i za slušanje. To je remek-djelo koje zaslužuje biti izvođeno”, kazao je maestro Ville Matvejeff.

Petar Kovačić istaknuo je kako se osim triju solistica u glavnim ulogama, ističu ansambli solista i zbora Opere HNK Ivana pl. Zajca, te nastavio: „S obzirom da je prije 51 godinu izveden Straussov ‘Kavalir s ružom’, „Elektra“ je, na neki način, naš zalog za budućnost. Sada je najbolje vrijeme za Straussa. Došli smo do razine na kojoj se smijemo usuditi razmišljati o takvom naslovu. Sve se posložilo da je to sada moguće”.

Po prvi put u riječkoj Operi Finkinja Helena Juntunen, sopranistica internacionalne karijere, projekt je najavila riječima „spektakularno, zapanjujuće, posebno.“ Operu je opisala krajnje teškom, toliko zahttjevnom da je tek rijetki mogu izvesti, posebice na način na koji njene scenske partnerice, Maida Hundeling i Dubravka Šeparović pjevaju. „Elektra zvuči kao da je zaista dvadesetogodišnjakinja. To se ne događa često – pjevačica koja pjeva po notama, nadjača toliko brojni orkestar i još uvijek zvuči mlado i svježe! A nitko ne pjeva okrutnu majku toliko sjajno kao Dubravka Šeparović!”, kazala je solistica u ulozi Elektrine sestre Krizotemis.

Dubravka Šeparović Mušović je pak izrazila sreću što svoju prvu Klitemnestru radi u Rijeci u režiji Marina Blaževića i što muzičku potporu ima u maestru Villeu Matvejeffu s kojim je prošle godine prigodom izvedbe Verdijeve „Aide“ na Ljetnoj klasici u pulskoj Areni ostvarila, kako je rekla, svoju najbolju Amneris. „Opera ‘Elektra’ je operni događaj sezone u Hrvatskoj. Smatram da riječko Kazalište svojim potezom pokazuje da je na vrhu nacionalnih kazališta u državi. Dužnost nacionalnog kazališta je da izvodi najteži i najveći operni repertoar. U Rijeci imam mogućnost sve svoje skrivene umjetničke porive do kraja izraziti. Ovdje se događa prava umjetnost”, kazala je gošća, nacionalna prvakinja Dubravka Šeparović Mušović.

Ekskluzivno je potom Marin Blažević najavio kako će se Dubravka Šeparović uz Dianu Haller, Renatu Pokupić i Anamariju Knego sljedeće sezone pojaviti u operi „Julije Cezar u Egiptu”. A Maida Hundeling vratit će se ulogom u „Tristanu i Izoldi” Richarda Wagnera, najspektakularnijem projektu riječke Opere u sklopu programa EPK Rijeka 2020.

U solističkim ulogama nastupaju i Dario Bercich, Marko Fortunato, Slavko Sekulić, Sofija Cingula, Dominika Glinšek, Morana Pleše, Vanja Zelčić, Ana Majdak, Olga Kaminska, Ljubov Judečenko, Sergej Kiselev i Saša Matovina, a u predstavi, uz članove zbora, sudjeluju i članovi Baleta te glumci Hrvatske i Talijanske drame riječkog „Zajca“.

Sljedeće sezone „Elektra” će biti izvedena u Cankarjevom domu u Ljubljani u suradnji sa Slovenskom filharmonijom.

Milena Jerneić

Pogledajte najavu s konferencije za novinare i fotografije nove operne premijerne predstave u riječkom HNK, “Elektre” Richarda Straussa.

Leave a Reply

Your email address will not be published.