Mon. May 27th, 2019

Croatian Exclusive Arts and News Portal – ZAGREB

Nada Žiljak – MOJA PROLJEĆA

4 min read

Ovogodišnju likovnu sezonu u Galeriji Kurija Muzeja Prigorja otvorila je izložba slika cijenjene hrvatske likovne umjetnice Nade Žiljak naziva MOJA PROLJEĆA

Autorski specifičan i jedinstven likovni jezik Nade Žiljak zadnjih deset godina izrasta iz istraživačkog nerva i potrebe premošćivanja okvira tradicionalnog u formalnoj ali i sadržajnoj domeni slike, stvorivši nov način slikanja korištenjem dva spektralna područja upotrebom istih tonova standardnih akrilnih boja, no različitih po svojstvu apsorpcije infracrvenog svjetla. Zakoračivši tako u neslućene prostore u kojima se dotiču znanost i umjetnost, Nada Žiljak bitno ne mijenja način slikanja i ikonografski repertoar. Ono što vidimo „na prvu“ koloristički je bogata i zasićena slika koja proizlazi iz umijeća autoričine geste i izrazitog senzibiliteta za boju, dok u svojoj skrivenosti, u nevidljivom „donjem“ sloju slike čeka jednostavan, skicozan, nepretenciozan crtež.

Nada Žiljak zadržala se na reprezentacijskoj ulozi likovnog djela, na klasičnom prikazu, sada u recentnim uradcima, u mediju slike na papiru, ne izgubivši autoritet umjetničke forme i važnost sadržaja. Dosljedna vlastitom desetogodišnjem predstavljanju infracrvenom slikom, novom izložbom čini i presedan, i zajedno s osam infracrvenih akvarela na papiru, izlaže i akrile na raznobojnom nepalskom rižinom papiru, zadržavši u papirnatom mediju autonomiju slikarskog načina i prenošenja asocijativno poetskog raspoloženja njenih velikih formata na platnu. Nadu sada zanima proces otkrivanja i spoznaje unutar slikarskog metjea, gdje je sam papir, odnosno njegova strukturalnost, glavni poticaj. Tako sada njena likovna dramaturgija nudi maštovite morfologije, vibracije kolora, tekstura i ritmiziranog ali posve oslobođenog poteza zauzdanog tek u figuri – u gracilnom ženskom liku, u aktu, u autoportretu pred štafelajem, u ljubavnom paru, u ptici, guski, galopirajućem konju. U novim slikama osjećamo uznemirenost površine i ekspresivnu gradnju koja dolazi „iznutra“, predstavljajući nam vještinu autorice koja pred sebe postavlja konkretan izvedbeni izazov. Oblikujući energičnim potezom koji se kreće u svim smjerovima, postižući kolorističkom manipulacijom različite efekte, ovisno o intenciji da teksturu papira naglasi ili prikrije. U tom spoju istovremeno snažnih i profinjenih kolorističkih partikula i linearnih ritmova otkrivamo Nadin istinski mentalitet. Mentalitet crtača koji energičnim potezom postavlja glavne smjernice egzistirajućeg prizora. Opisa na granici gestualnog, zaustavljenog tek u zadanoj figurativnoj formi. Ipak, Nadina slika nije mjesto likovne dramatičnosti, već je djelo suptilnog i čistog likovnog izričaja na tragu lirskog. Nada Žiljak predstavljenim nam slikama vraća ono iščezlo iz njenog i našeg života, koje sada ponovno tu, pred nama, emanira sjećanjima i nekom čarobnom metafizikom. No, Nadine slike nisu ni metafore ni simboli, već su posveta životu i svekolikoj prirodi, posveta svemu stvorenom – čovjeku, životinji, biljci, prirodnim mijenama, godišnjim dobima,… U njima je vidljivo stvaranje u trenutku posebnog stanja svijesti, stanja kada je duhovno i tjelesno isprepleteno, kada svijest i podsvijest postaju jedno.

A u recentnoj seriji infracrvenog akvarela na papiru, predstavljenoj u galeriji Muzeja Prigorja, Nada Žiljak nježno i transparentno strukturira slojeve slike, intervenirajući na temeljni crtež akvarelnom bojom, skrivajući ga, odnosno otkrivajući tek atakom infracrvene kamere. Kao da skriva od znatiželjnog oka vlastiti život, svoje žudnje, strasti, sam stvaralački Eros. Ti novi akvareli, stilski bazirani također na figurativnoj ekspresivnoj formi, sugeriraju beskonačnost varijacija kako u „gornjem“ kolorističkom sloju tako i u „donjem“ skrivenom crtežu. A njime Nada bilježi iskustvo i namjeru, idejnu armaturu slike. Jer Nada Žiljak iskonska je crtačica kojoj crtež nije tek forma, već je način na koji se forma vidi.

Zaključiti nam je da Nada Žiljak povezivanjem različitih medija i tehnika stvara umijećem vlastite kreativnosti, sadržajno i oblikovno originalna djela, konfrontirajući vlastite likovne izraze, koje čudesno, inovativnom IR tehnologijom spaja u jedan prikaz, u jednu sliku. Sliku u kojoj boja nosi, a crtež formira, pokazujući i dokazujući da je, iako dotaknuta znanošću, ovako izvorna i klasična ona i dalje živa i jednako potentna.

Sanda Stanaćev Bajzek

Nada Žiljak, rođena je u Zagrebu 1944. u slikarskoj obitelji Kinert. Završila je Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu 1967. Radi u mnogim tehnikama: ulja na platnu, akrilik, akvareli, pasteli, suha igla, bakropis, linorez. Radovi su prikazani na osamdesetak samostalnih izložbi u zemlji i inozemstvu: Budimpešta, Kairo, Graz, Kiev, Pečuh, Bratislava, Pariz, London, Kuala Lumpur, Taipei, Asbach, Bihać, Sarajevo, Pittsburgh… Nada Žiljak je uvela u slikarstvo dualnu sliku pod nazivom InfraredART – dvije nezavisne slike za vizualni i infracrveni spektar.

Recent Posts