Ana Sladetić svoje originalne akvarele s prikazima intimnog prostora u kojima je nekada živjela prekriva termokromatskom crnom bojom koja reagira na toplinu ljudskog dlana što iziskuje interakciju posjetitelja i izloženog rada

Ana Sladetić je 2016. godine obranila doktorski rad pod nazivom „Vizualni ogledi o čistoći – zid kao mjesto, prostor i sjećanje“ unutar kojega je koristila interdisciplinaran pristup obuhvativši umjetničko, teorijsko, povijesno, kritičko i vizualno istraživanje. Njen umjetnički dio doktorskog rada Čisto i krivo / Clean & Wrong ocijenjen je kao vrhunsko ostvarenje koje je predstavljeno javnom izvedbom u muzejskom prostoru. Kritičko promišljanje smisla čistoće i ljudskog dodira u svakodnevici rezultiralo je nizom od dvadeset likovnih radova koji prezentiraju zatvoreni privatni intimni prostor kojeg posjetitelji otkrivaju svojom prisutnošću – dodirom. Taktilnost je nešto urođeno, a ne naučeno, kako stoga spriječiti promatrača da ostane unutar zadanih granica ulaskom u izložbeni prostor? Ana svojim radovima oslobađa posjetitelje i dopušta im da iz uloge promatrača prijeđu u neposrednu ulogu istraživača koji taktilnim podražajem osjete i „vide“ Aninu umjetnost. Ovakva interakcija je vrlo poticajna u suvremenim umjetničkim postavima kojima se umjetnost približava svakom ponaosob.

Namjera umjetnice je bila stvoriti rad „koji bi bio potpuno čist, lišen forme“ odnosno rad koji tek treba biti razotkriven jer ga je ona sakrila crnom plohom. Naime, svoje originalne akvarele s prikazima intimnog prostora u kojima je nekada živjela prekriva termokromatskom crnom bojom koja reagira na toplinu ljudskog dlana što iziskuje interakciju posjetitelja i izloženog rada. Ovakvo što ne bi bilo moguće bez korištenja dviju izvedbeno različitih tehnika: slikarske tehnike akvarela i grafičke tehnike sitotiska kojima umjetnica vrlo dobro vlada. Hiperrealistični prizori na akvarelima prikazuju nered, jedan tjelesni svijet kaosa u kojemu se svatko od nas u jednom trenutku nalazi i koji, kako sama kaže, „u stvarnom okružju može izazvati nervozu“. Njena inventivnost upućuje na jedan novi pristup koji karakterizira čitavu njenu, slobodno možemo reći, prvu fazu stvaralaštva započetu studijem na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Eksperiment je nešto što umjetnicu posebno zaokuplja i u što se upušta bez ograničenja i imalo straha od neuspjeha. Takva hrabrost djelovanja urodila je s nekoliko različitih ciklusa radova koji su prepoznati i izvan granica Hrvatske, a među kojima bi bilo neizostavno spomenuti baš radove iz serije Čisto i krivo / Clean & Wrong za koju je dobila nagradu za najbolji rad izložbe World Youth Art Festival u Seoulu (Južna Koreja, 2017.). Ovim ciklusom Ana se pozicionirala i u finale prestižne Nagrade Radoslav Putar za najboljeg mladog likovnog umjetnika / umjetnicu 2017. godine što govori u prilog njenom kontinuiranom uspješnom djelovanju prepoznatom od strane povijesnoumjetničke struke.

Posljednja u nizu njenih izložbi Opažanja na marginama vidljivosti (MMSU, Rijeka, 2018.) afirmirala je Anu kao jednu od najistaknutijih, najangažiranijih i najkvalitetnijih grafičarki mlađe generacije. Usuditi se u superlativima napisati kako je umjetnica mlađe generacije izvanredna u svome radu može izazvati pitanja opravdanosti ovakve tvrdnje kod dijela publike i kolega kojima možda takva iznimna kreativnost ne laska, no već se sada bez lažne skromnosti može reći kako je rad Ane Sladetić zapisan u analima grafičke umjetnosti nakon 2010. godine. Ana postavlja visoko ljestvicu i zahvaljujući pomnom odabiru tema koje je zaokupljaju, a inspirirajući se ponajprije svojim životom, podrijetlom, ljudima i situacijama koji je okružuju predvodnik je novog pristupa u promišljanju likovne umjetnosti. Ona uspješno spaja klasične likovne medije s novim materijalima kojima otkriva nove mogućnosti, a koje također prezentira i publici odgojenoj na tradicionalnim mjerilima čime se ne može izbjeći pedagoška crta u njenom radu. Susresti se s Aninim radovima jednako je uzbudljivo kao i čitati dobru knjigu koje ćete se još dugo prisjećati i analizirati u slojevima koji uvijek nude nova čitanja. Serija radova Čisto i krivo / Clean & Wrong ostat će upamćena kao izazovan poduhvat, kako u Hrvatskoj tako i u inozemstvu, kojim je Ana markirala novo doba u izražavanju unutar grafičkog i slikarskog medija.

dr. sc. Antonia Došen

Otvorenje izložbe u petak 1. veljače 2019. u 18 sati
Mala dvorana Galerije Prica
Pučko otvoreno učilište Samobor
Trg Matice hrvatske 6
Izložba ostaje otvorena do 21. veljače 2019.

Leave a Reply

Your email address will not be published.