Skip to content

Razgovor u povodu – Marija Lopac

Suvremena hrvatska likovna umjetnica Marija Lopac, pripadnica je mlade, vrlo aktivne generacije, autorica je zapaženog, osebujnog opusa

Gospođo Lopac, pripadate skupini najmlađih hrvatskih autora, osobno se ističete realiziranim opusom ali i organizacijom izložaba.
Diplomirala sam 2009. Na Likovnoj akademiji u Zagrebu , nastavnicki smjer, klasa grafike.Do sada sam izlagala na dosta samostalnih i grupnih izlozbi u Hrvatskoj i svijetu. Neke od njih ( samostalne) : Insomnia u galeriji Volksrom u Bruxellesu, Insomnia 2. 2014. u galeriji Filakovac u Dubravi, Vertigo u Lazaretima u Dubrovniku 2015. Prije toga jos 2012. Izlobom slika i grafika u palaci Sermage / Gradski muzej Varazdin ( Kada odes)., Imagination of disappearing , Hue, Vijetnam 2014, Neke od grupnih izlozbi su : GraficaRi , Mali Salon, Rijeka, sketchbook-galerija Sc, Zlatni Ajngel Varazdin, Autoportret – pojam o sebi, galerija Prica, Samobor 2017. Niz izlozbi u Kini povodom programa ”Belt and road ” , Month of art practice , Heritage space , Hanoi, Vijetnam 2016., Terra mobile izlozba u galeriji Lazaretto u Cagliariu, Sardinija 2015.

Gradite sliku tako da na grafičkom otisku slikate akrilnim bojama.
U svome radu sam uvijek na granici grafike i slikarstva.I za vrijeme studija sam eksperimentirala na grafickoj presi sa razno raznim materijalima osim papirom, otiskivala sam matrice linoreza na platno, a zatim sam krenula otiskivati matrice na oslikani medijapan. Sve je to bilo izvan zadanih grafickih radova i izvan vremena obaveznog boravka u klasi. Kao graficarka radim linorez i drvorez u vise matrica i vise boja na istom otisku. Tako da ono sto je tipicno za grafiku , a to je rad u vise istih otisaka , za mene ne vrijedi. Grafiku tj otiskivanje dozivljavam iskljucivo kao tehniku koja mi omogucava daljnje izrazavanje, a ne kao gotov proizvod.
Jedno od mojih iskustava pri izradi ” ciste” grafike bilo je 2017. na umjetnickoj rezidenciji Printmaking base u Guanlanu, Kina. Gdje sam bila predstavnik nase zemlje u programu ”Belt and road ” niz putujucih izlozbi u organizaciji NR Kine ( program izlozbi unutar ”ozivljavanja”starog puta svile. U Guanlanu sam boravila mjesec dana i prema ugovoru sam im predala 25 otisaka svake grafike.(Do sada izlozba odrzana u Nacionalnom muzeju,Today art muzeju u Pekingu, Nacionalnoj galeriji u Sofiji). Iskustvo otiskivanja grafika takodjer imam i u grafickom studiju u Maastrichtu u Nizozemskoj 2015.

Motivi me podsjećaju na slike „Megalopolisa“, grada budućnosti.
Metropolis kao pojam grada buducnosti moze se uzeti kao jedan od motiva, u mojem slucaju vise kao utopijsko pozitivno mjesto.

See also  Razgovor sa najizvođenijim suvremenim hrvatskim piscem u zemlji i inozemstvu povodom njegove nove komedije "Na kavici u podne", Mirom Gavranom

Kako pristupate motivu?
Motivi pri stvaranju su mi redovito osjecaji, nevidljive, neizgovorene rijeci, tako da moji radovi jesu svojevrsni neverbalni dnevnik.Stvaram apstraktne forme, ponekad se zaputim u figurativnost , ali uvijek stiliziranu. Pri samim izlozbama volim formu instalacija tako da cijeli galerijski prostor ”obucem ” u likovni rad.

Kolor na Vašim slikama djeluje primireno dok je sklop linija vibrantan.
Kombinacija grafike i slikarstva mi pomaze pri stvaranju jer mi upravo ta grafika daje odredjeni okvir ( matrica) bilo to zbog oblika ili boje. Uvijek sam zavisna o toj matrici , tj mjenjanju na odredjenoj plohi, kao sto sam rekla, upravo to me uspori u dobrom smislu.
Volim grafiku jer nema brzu izradu. Moje matrice su uvijek velikog formata i zavisno o radovima uvijek ih imam dosta koje primjenjujem na isti otisak. Treba vremena da nozicima, brusilicom, busilicom ili trganjem napravim matricu. Zatim treba vremena da nanesem boju svaki puta ponovno, da okrecem presu, mjenjam matrice. Ono sto najvise volim u tom procesu je sto do zadnjeg momenta ne znam kako ce otisak stvarno ispasti. Najcesce vec spomenute otiske radim na vec gotovim slikama ili samo obojanom papiru. Nastaju otisci 1/1, tj nove slike.

Slikate i izlažete vani. Kakva su iskustva?
Dosta izlazem i boravim vani.Uspjela sam spojiti ( barem donekle) dvije ljubavi- putovanja i umjetnost. Nakon diplome pocela sam se prijavljivati na umjetnicke rezidencije u svijetu sto su nama umjetnicima u Hrvatskoj i dalje nedovoljno poznate. Tako sam boravila i umjetnicki se usavrsavala u Thailandu, Vijetnamu ( kojeg smatram drugim domom), Kini, Islandu, Francuskoj, Italiji, Belgiji, Indiji. Smatram da je iskustvo zivljenja vani i rada vrlo bitno, ne samo profesionalno vec i privatno. Necu nikada zaboraviti iskustvo pri pripremanju samostalne izlozbe u Vijetnamu 2013. i 2014. kada sam otiskivala drvorez i linorez u New space art foundation galeriji u gradu Hueu, kako je graficka presa bila dosta losa i pritisak se nije mogao namjestiti, kolega , ujedno vlasnik rezidencije mi je rekao ”u Vijetnamu si, moras biti pametna, nema ti tko pomoci oko toga..”Tada sam odlucila taj tehnicki nedostatak prese iskoristiti u pozitivno i promjenila sam cijeli koncept izlozbe, na kraju sam napravila preko 4000 razlicitih krugova koje sam ljepila po cijeloj galeriji ( lose djelove otiska sam jednostavno izrezala). 2016. Godine sam boravila na rezidenciji u Hanoiu u organizaciji Heritage space galerije gdje smo nas dvanajest likovnih umjetnika iz cijeloga svijeta stvarali grupnu izlozbu uz inetrakciju sa lokalnim stanovnistvom. Na Islandu sam boravila 2015. u hostelu, rezidenciji The Freezer gdje sam oslikavala murale u interijeru.
Kroz iskustva izlozbi vani i boravka shvatila sam koliko je bitno biti fleksibilan i jednostavan. Najvise boravim u Aziji i imam vrlo pozitivna iskustva. S obzirom da sam upoznala mnogo umjetnika, galerista, kustosa, provodim program Other side project, gdje svake godine jedan vijetnamski umjetnik ima izlozbu u Hrvatskoj, a kao drugi dio programa je grupna izlozba hrvatskih umjetnika ( Memories) koje se provodi sada vec 3. puta. Od 2016. prve dvije godine u Vijetnamu, ove godine ce biti u Indiji a na godinu u Japanu.(do sada predstavljeno vise od dvadeset hrvstkih umjetnika)
Trenutno dosta boravim u svojem ateljeu koji se jednim djelom nalazi na otoku Losinju, a djelom u Zagrebu.

See also  Razgovor u povodu – fotografkinja Branka Mumalo

Što je novo u atelijeru?
U zadnje vrijeme na Losinju dosta crtam i bojam olovkama i flomasterima, nekako mozda jer mi je to najjednostavije, ali uvijek mi je torbi blok i par boja floamstera i markera. Nedavno sam ilustrirala prirucnik ”Mali i zdravi” u nakladi Zavoda za javno zdrastvo Varazdinske zupanije. Trenutno pripremam izlozbu – instalaciju, opet kombinaciju grafika i slikarstva pod nazivom Infinity. Kao i moje prethodne izlozbe Insomnia ( Belgija) , Insomnia 2. ( Hrvatska) gdje sam imala 24 m otiska linoreza 1/1, izlozba odrzana u galerija V. Filakovac u Dubravi 2014., Zagreb, Imaginatiom of disappearing ( Vijetnam) instalacija 4000 krugova drvoreza i linoreza, bavim se pojmom razmisljanja, analiziranja osjecanja , prolaska vremena…
Osim grafike i kombinacije istih sa slikarstvom, radim murale. Prvi veci mural nastao je u Dubrovniku jos 2010., ostali se nalaze na Islandu, Madridu, Vijetnamu ( Phu Quoc), Thailandu ( Bangkok).

Planovi?
Planovi su mi trenutno odraditi organizaciju izlozbe u Indiji, nakon toga bolje se posvetiti nadolazecoj izlozbi Infinity, ujedno zelja mi je crteze, ilustracije preoblikovati u knjigu ili slikovnicu. Takodjer zelja mi je da i u Hrvatskoj zazivi varijanta art rezidencije, te imam planove organizirati istu.

Miroslav Pelikan