Damir Vrdoljak Mendeta 7

U Muzeju Mimara u Zagrebu 28. ožujka 2017. otvorena je izložba zanimljivih sobnih skulptura Refuli autora Damira Vrdoljaka Mandete, koja prikazuje vješto kiparsko izražavanje načinjeno kombinacijom raznih brodskih djelova s drvetom, koja vrarenjem ili vijcima povezuje s drugim metalnim detetaljima koji ih uvelike krase. Riječ je o jedanestoj izložbi ovog umjetnika koji je svojedobno 70-ih bio vrstan jedriličar

Na otvorenju izložbe o izložbi i autoru zapaženo je govorilo nekoliko autorovih prijatelja, među njima športaš Ivan Kljaković Gašpić i ravnateljica muzeja mr. sc. Lada Ratković-Bukovčan koja je otvarajući izložbu pritom istaknula kako će ova izložba biti poticajna autoru za nova djela i izložbe. Nakon čeka je uslijedila ugodna fešta Splita u Zagrebu. Fotografije je snimo Goran Vranić.

Damir Vrdoljak MendetaIzložba Damira Vrdoljaka Mandete potvrđuje da štogod može nastati iz koje kakvih komada brodskog otpada, ali i da reciklaža može biti jednako bespredmetna kao i Maljevičev suprematizam. Kreativnom intervencijom autora „ispadaju iz pravila“ lokalnog i globalnog svijeta koji sebe smatra savršenim i uređenim; plove punom parom protiv struje, bez cilja i sidrišta, sigurne od nasukavanja na pličini, a „vale su prenapučene, sve se naplaćuje“ – kaže autor koji je na morima i otocima iskusio slobodu vjetra, mirisa i šumova što ih more daje. Premda brodice i ono što je s nakupljenom patinom ostalo od očevine zadržavaju osnovnu vizualnu memoriju i narativnu strukturu, objekti Damira Vrdoljaka Mandete opi­ru se tom prizemljenju, jer zbilja njihove materijalnosti s onu je stranu jave. Uzme li ih se tako, predmeti gube svoja svojstva da bi u svom eteričnom obliku pustili sidra tamo gdje im je i mjesto: u toplini srca i prostoru duše. A u društvu je ipak lakše. Kao eskadra ti artefakti nalik na neka čudna plovila koja to jesu, ali ipak nisu, ne pristaju na izazove moderniteta i post-modernizma, već stoje za sebe kao malo čudo urađeno s toliko ljubavi i mara i gotovo su iznad ili izvan pravila ovog vremena. Te tvorevine stoje pored, i samo je pitanje vremena kada će se čitava te eskadra smjestiti na sigurno, gdje može mirno čekati pogled galerijskog posjetitelja, kustosa i stručnjaka, kako bi mu svo­ju energiju kojom je ispunjena predala na daljnju uporabu. Taj izazov i iskušenje mogu laka srca prihvatiti, jer je argument autentičnog djela na njihovoj strani. Na deplijanu o izložbi zapisao je Želimir Koščević.

Damir Vrdoljak Mandeta rođen je u Splitu 1957. godine, gotovo cijeli život „živi more“ koje je i glavna tema njegovih radova. Usspješnu jedriličarsku karijeru nastavio je kao putopisac i novinar, pri čemu se skulpturama bavi zadnjih 20 godina. Svoje radove počeo je izlagati 2012. godine, pa je vrlo brzo stekao naklonost publike i kritičara.

Izložbe

Zavičajni muzej, Zlarin – 2012.
Alliance Fransaise de Split – srpanj 2012. – Savršeni snovi
Stara Gradska vijećnica Split – siječanj 2013.- Patina očevine
UK Parobrod, Beograd – svibanj 2013. – Patina očevine
Galerija Sebastian, Dubrovnik – rujan 2013. – Patina očevine
Muzej Mimara, Zagreb – listopad 2013. – Patina očevine
“Po bota”, Split – lipanj 2014. – Kapja mora
Galerija Ericssona Nikole Tesle, Zagreb – studeni 2014. – Kapja mora
HAZU Palača Milesi – lipanj 2015. – Buđenja
Loggia Hotel Palace, Hvar – ožujak 2016. – Buđenja

Damir Vrdoljak Mendeta 4 Damir Vrdoljak Mendeta 5 Damir Vrdoljak Mendeta 1 Damir Vrdoljak Mendeta 2  

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.