Skip to content

Trgovci trebaju prigrliti domaće proizvode

542d0a4

Mali hrvatski proizvođači i OPG-ovi u posljednje vrijeme sve češće dolaze do polica velikih trgovačkih lanaca poput METRO-a, Lidla i dm-a. Koliko je težak put do polica objasnili su nam sami proizvođači i trgovački lanci

Mali hrvatski proizvođači i OPG-ovi u posljednje vrijeme sve češće dolaze do polica velikih trgovačkih lanaca poput METRO-a, Lidla i dm-a. Koliko je težak put do polica objasnili su nam sami proizvođači i trgovački lanci.

˝U dm-u se tijekom proteklih godina snažnije fokusiramo na razvoj segmenta osviještene prehrane, odnosno na ekološku hranu i prirodnu kozmetiku, nešto u čemu su nam hrvatski proizvođači prirodni partneri. Interes kupaca i uspješnost suradnje najbolje ilustrira rast prometa hrvatskih proizvoda za 13 posto na ukupnoj razini, dok je kod nekih hrvatskih proizvođača taj porast na godišnjoj bazi udvostručen˝, kaže Tanja Hrvojević, menadžerica za asortiman osviještene prehrane u dm-u.

Sezonska proizvodnja i količine

OPG Veselić, mladi poljoprivrednik Nikola Ćutuk/PIXSELL U 2016. godinu dm je ostvario suradnju s najboljim mladim hrvatskim poljoprivrednikom Ivanom Veselićem. Pekmez od šljive, ajvar te pinđur OPG-a Veselić mogu se kupiti u 60 hrvatskih gradova u kojima dm posluje. Osim dm-a, OPG Veselić već deset godina surađuje i s lancem trgovina zdrave hrane Bio&Bio.

˝Mi nismo toliko veliki proizvođači da možemo imati proizvode na policama tijekom cijele godine, već samo sezonski dok se proizvedena količina prirodno ne rasproda. Iako je sam ulazak bio drugačiji od uobičajenog, u suradnji smo se naravno prilagodili zahtjevima vezano uz pakiranje i dostavu proizvoda. I ostali trgovački lanci trebali bi više cijeniti i u svoj asotiman uključivati proizvode domaćih lokalnih proizvođača te posebno za njih malo popustiti s pravilima i regulativama ˝, kažu iz OPG-a Veselić.

Dm je krajem 2016. godine ostvario suradnju i s brendom prirodne kozmetike Mala od lavande, čime je postao prvi lanac koji nudi proizvode tog brenda. Uz njih u kozmetičkim kategorijama značajni hrvatski proizvođači su i Neva, Magdis (Biobaza), Olival, proizvodi proizvođača OPG Francetić i PTO Ćurin, Priroda liječi (Nikel).

Najbolje iz prirode

Nakon natječaja “…jer najbolje dolazi iz prirode!” namijenjen proizvođačima koji proizvode ekološke proizvode surađuju i s odabranim OPG-ovima poput Jurinog dvora, OPG-a EKO JAZO, OPG-a Francetić, OPG-om Nebojša Božanić, Poljoprivrednom zadrugom Masline i vino te OPG-om Ivan Borović. Kako kažu, osnovno pravilo koje primjenjuju tijekom pregovora s hrvatskim proizvođačima individualni pristup i nastojanje da se potencijalnom partneru maksimalno iziđe u susret.

Primjerice, pri dogovaranju suradnje s OPG-om Prpić čije su proizvode uvrstili u ponudu prošli mjesec, ponudu graha u prodavaonicama prilagodili su količinama kojima OPG raspolaže.

Prpić: odskočna daska za dalje

OPG Diana Prpić, Brežana Kristina Štedul Fabac/PIXSELL ˝U trenutku prebacivanja OPG-a sa bake na sebe, nisam ni slutila koliko će zainteresiranost za njega porasti. Kad sam rekla svojoj obitelji da dm želi baš naš grah, oduševljenju, ali i nevjerici nije bilo kraja, jer oni su htjeli sav naš grah do zadnjeg zrna. Pregovori nisu dugo trajali, a dm se zaista pokazao kao jedna izuzetno poštena tvrtka kojoj nije cilj ucjenjivati proizvođača. Mislim da je ovo samo početak našeg daljnjeg poslovanja i proizvodnje, jer cijeloj obitelji ovo priznanje i poslovna suradnja predstavlja veliku odskočnu dasku˝, pohvalila se Dijana Prpić.

I trgovački lanac Lidl, sluša potrebe kupaca koji sve češće izražavaju zahtjeve za proizvodima provjerenog podrijetla i tradicionalnog okusa. Upravo zato su i pokrenili brend „Okusi zavičaja“ – liniju od gotovo 100 autohtonih proizvoda različitih prehrambenih kategorija iz svih krajeva lijepe naše. Kao svojevrstan nastavak projekta, Lidl je nedavno pokrenuo projekt „Okusi svoj zavičaj“, koji će omogućiti mnogima da svoje proizvode plasiraju na police trgovina Lidla u Hrvatskoj.

Okusi zavičaja

Konferencija za medije trgovačkog lanca Lidl povodom otvaranja Javnog natječaja i poečtka novog projekta Okusi svoj zavičaj Morana Begač Što se tiče kriterija kod odabira proizvođača, jedna od važnijih smjernica kojom se vode je svakako omjer cijene i kvalitete, načelo kod kojeg Lidl nikada ne radi kompromise.

Krajem prošle godine pokrenuli su i Croamore – brend prepoznatljivih hrvatskih proizvoda namijenjen plasiranju i prodaji izvan Hrvatske. Lidlovi predstavnici iz stranih zemalja imali su priliku degustirati i odabirati između više od 90 proizvoda Croamore. ˝Probojem Lidlove ponude na strana tržišta otvaraju se vrata domaćim dobavljačima i hrvatskim proizvodima koji pronalaze svoje mjesto u Lidlovim trgovinama diljem Europe˝, poručuju iz Lidla.

Poljoprivredni obrt Vinković koji već deset godina surađuje s Lidlom, nakon investiranja u novi skladišni prostor, odlučili su na još jednu kulturu – butternut tikvu, koja je danas sve traženija kultura na tržištu. Kako kaže Vinković, u idealnim uvjetima dnevno imaju i stotinjak tona krumpira, a svojim povrćem snabdijevaju Lidl trgovine kroz čitavu godinu. ˝Rasli smo zajedno s Lidlom i vjerujemo da je ovih deset godina tek početak”, poručuje Zlatko Vinković.

Politiku zastupstva malih proizvođača ima i METRO Cash & Carryja, koji je u prošloj godini u asortiman uključio proizvodi 45 novih hrvatskih dobavljača.

˝Danas više od 60 posto asortimana METRO-a čine proizvodi hrvatskih dobavljača. U program robnih marki METRO-a uključeno je više od 50 hrvatskih proizvođača čiji se proizvodi nalaze na policama veleprodajnih centara METRO Cash & Carryja u 15 zemalja diljem svijeta, od Kine, Moldavije i Poljske do Njemačke i Francuske˝, kažu iz METRO-a.

Ostvarili su suradnju i s Agencijom za ruralni razvoj Istre te su njihove proizvode od autohtonog istarskog goveda uvrstili u ponudu veleprodajnih centara u Hrvatskoj. METRO je razvio i brend Kažin A la Carte s vinarijom Zlatan otok, istarsku malvaziju Terra Unica i pjenušavo vino Terra Unica Di Luna s vinarijom Cattunar koji zahvaljujući toj suradnji izvozi u Srbiju i Mađarsku te vina Skaramuča Limited s vinarijom Skaramuča. Njihova vina se izvoze u Poljsku, Bugarsku i Srbiju, dok je izvoz u Ukrajinu dogovoren za 2017., a vinarija Zlatan otok preko METRO-a izvozi u Rusiju.

Suradnju s istarskim vinarom Francom Cattunarom započeli su 2014., a u prvoj godini prodaje Terra Unica je povećala proizvodnju vinarije Cattunar za oko 10 %, odnosno za više od 30.000 litara. S poljoprivrednim gospodarstvom Orehovec METRO je razvio prvu komercijalnu farmu kontroliranog uzgoja peradi čime im je proizvodnja udvostručena, a METRO je profesionalnim kupcima ponudio meso vrhunske kvalitete.

Primjer pozitivnog utjecaja suradnje METRO-a s malim hrvatskim dobavljačima zasigurno je i Nikola Andričić, obrtnik iz okolice Bjelovara, čija je ukupna proizvodnja gljiva porasla za čak 15% tijekom suradnje.

˝Posebnu pozornost usmjeravamo na obiteljska gospodarstva, male i srednje tvrtke koji su pokretači gospodarstva. Zajedno s dobavljačima tražimo dodatan prostor na tržištu za hrvatske proizvode koji će istovremeno podržati daljnji razvoj proizvodnje naših partnera˝, poručuju iz METRO-a. Marta Duić/ Poslovni dnevnik