Suvremeni hrvatski likovni umjetnik, slikar Stjepan Katić, autor je osebujne serije ciklusa pastela s motivima Zagreba (Gornji grad, Donji grad), nastalog negdje u razdoblju posljednjeg desetljeća prošloga stoljeća, dakle negdje od 1990. godine i nadalje

Stjepan Katić ZAGREB 1

Miroslav Pelikan

Na žalost, iako dio autorskog opusa izrazite karakterističnosti, ti “zagrebački ciklusi“ nekako su ostali po strani, a ovom vremenu i pomalo ili sasvim zaboravljeni. Naime, Katić ih nije prečesto izlagao (ni dijelom niti u cjelini) i sada i onda možemo za time samo žaliti.

Naime, Katić se svojedobno odlučio za svoje osobno portretiranje Zagreba u magličastim tehnikama pastela u srednjim i većim formatima, pritom izabravši, naravno namjerno, one tako poznate i tako često interpretirane motive, dijelove očaravajuće zagrebačke gornjogradske i donjogradske arhitekture, one doista iznimno drage detalje prostora grada pored rijeke, u kojima smo često i s radošću boravili, ne opažajući i povremenu zapuštenost građevina, ispijene vremenom sive fasade, ali osjećajući nesvakidašnju posebnost i značaj toga mikro volumena koji se lijepo i s ponosom očuvao sve do danas, svjedočeći o proteklim vremenima, o raznolikim sklonim i nesklonim razdobljima povijesti ali se i skladno dopunjujući s vremenom koje je dolazilo i ostavljalo svoje specifične tragove s novim izgledima i profilima.

Stjepan Katić ZAGREB 2

Na Katićevim pastelima s pomno odabranim temama grada, vlada stoljetni mir, nepomičnost vremena ili preciznije ne osjeća se protok vremena, pijesak u klepsidri miruje,na praznim trgovima caruje muk, u sjenama, na suncu, posvemašnja tišina, bez nazočnosti ljudi, doista niti jednog čovjeka na ovim smirujućim pastelima,ali ipak arhitektonski sklopovi ne djeluju kao kazališna scenografija jer ti gradski prostori stvarno žive svoj čudesni i voljeni život.

Stjepan Katić ZAGREB 8

Pasteli ne izazivaju uzdahe poklonika slikarstva jer riječ je o suptilnoj likovnoj tehnici koja na papiru bilježi nježno, odmjereno, otmjeno zaustavljeni trenutak vremena i naših života, koji opažamo kao ruiniranu fasadu palače s mnogobrojnim ukrasima ili bolnu prazninu prostora, gdje se ne čuje ni lepet krila golubova, samo tišina, muk.

Stjepan Katić ZAGREB 9

Uz čisto gornjogradske motive Katić se odlučujuje i na interpretaciju novoga dijela grada, koji se razvio u podnožju Gornjega, zadržavši pritom slično promatranje poznatih veduta, mirom oplemenjeni prostori u vrijeme jeseni i zime, kada bjelina prekriva sve.
Katić bez ustezanja prilazi općepoznatom motivu, tražeći u njemu odgovarajuće reflekse,proučava ga, istražuje, mjeri svojim emocijama i zatim precizno bilježeći vlastite impulse koji naviru oslobođeni iz unutarnjosti prekriva papir s pastelom u ruci stvarajući trenutak koji će živjeti ( pretenciozno je reći, vječno) kao iskaz doživljaja osjećaja nezaustavljive prolaznosti i koju nažalost, samo umjetnost i ljubav mogu usporiti.

Stjepan Katić ZAGREB 11

U svim tim dragocjenim trenucima koje Katić seriozno i s toliko emocija slika na svojim pastelima posvećenih lijepim aspektima prošlosti možemo i mi uživati, srećom je slikar odlučio s nama podijeliti svoju ushićenost.

Zašto se Katić ove cikluse odlučio izvesti u tehnici pastela, a ne barem dio ciklusa realizirati u ulju, u tehnici kojia izaziva više dojma od nekih drugih ili preostalih likovnih tehnika?

Stjepan Katić ZAGREB 18

Vjerojatno je bio duboko svjestan kako onaj fantastični trenutak kada se slikar s motivom sjedini u jedno, traje prekratko, iznimno kratko i mora se reagirati veoma brzo i možda je baš pastel najpogodniji za to.

Serija ciklusa pastela s motivim Zagrebom, sa signifikantnim detaljima prošlosti i suvremenosti, slikar Stjepan Katić izveo je vrlo suvereno, na svakom listu ostavljujući svoj duboki biljeg artističke i ljudske osobnosti.

Stjepan Katić ZAGREB 19

Leave a Reply

Your email address will not be published.