Između zbilje, vizija i mita Davorina Radića – Retrospektiva u Modernoj galeriji

Davorin RadićAkademski slikar i profesor na zagrebačkoj Školi primijenjene umjetnosti, Davorin Radić, početkom studenoga ove godine javnosti se predstavio s više od stotinu najboljih djela nastalih u proteklih trideset i pet godina kontinuiranog i predanog rada, retrospektivnom izložbom „Između zbilje, vizije i mita“ u zagrebačkoj Modernoj galeriji, kritičkom sintezom u odabiru povjesničarke umjetnosti Ivanke Reberski.

Radićev obiman slikarski opus građen je kroz nekoliko ciklusa, od portreta i autoportreta, preko lica grada, do zamišljenih krajobraza i mitoloških prostora, uz nezaobilazne aktove u snažnom figurativnom izričaju, izrazito kolorističkom, boje pršte ali su kontrolirane vješto i odmjereno slikarskim senzibilitetom.

Ovom prigodom Radić je izložio i nekoliko kiparskih djela, različitih formata , nesputanog autorskog izraza, diskretno razmještenih unutar cijelog izložbenog prostora, bronce koje na neki svoj poseban način upozoravaju na svoje postojanje i djeluju poput tajanstvenih, sve do nedavno, skrivenih odgonetki, toliko žuđenih odgovora koji mogu brzo i vješto dešifrirati zamršeni sklop znakova na bjelini papira-platna.

I kada portretira osobe i kada portretira grad, Radić na platnu ostavlja svoj osobni duboki trag, karakteristične doživljajnosti, bilježeći za neko drugo, novo, iduće vrijeme lica ljudi i lica urbanih detalja.

Ovom prigodom posjetitelji mogu vidjeti (tek) nekoliko izvanrednih aktova, izrazite osebujnosti dok je dojam koji ostavljaju jest doista neponovljiv. Različitost u lijepom njegovih modela ovdje je višeznačna.

Davorin Radić 2

Mitološke scene i zamišljeni prostori na ovoj se retrospektivi suptilno i neraskidivo prepliću svojim velikim formatima i čudesnim zbivanjima, prizori prepuni pokreta, iznimno dinamičnog karaktera, nadahnute atmosfere na ravnicama ispod neobičnih uzvisina, nečujni trenuci koji traju kao vječnost i samo njih pamtimo.

Vrlo zanimljivo se Radić odlučio za smještaj zadnjeg (no ne i vjerojatno, posljednjeg) „untitled“ ciklusa, gotovo u središte izložbenog prostora, na kojima autor svjedoči o svojoj neprijepornoj i neskrivenoj vezi s apstrakcijom, gdje je samo snažna boja poveznica s figurativnim ciklusima ili bi možda ipak ili tek mogli ipak pomisliti kako se slikar vješto poigrava s apstraktnim načinom nastojeći ,nas promatrače, navesti na pogrešni zaključak.

Davorin Radić 3

Kroz Radićev opus provlači se najprije silna želja i potreba za slikanjem jer slikanje jest temeljni element umjetnikova života, slikanje jest život sam, neprestano propitivanje i utaživanje sve veće, bujnije radoznalosti jer uvijek je to tako, što više učiniš toliko novih upita, dilema produbiš ili do kraja otvoriš, svakodnevno, svakosatno, svake minute uranjati u tu kristalno čistu vodu predubokih ocena slabe ili nikakve vidljivosti.

Retrospektiva Davorina Radića u Modernoj galeriji velika je i značajna izložba za cijeli hrvatski kulturni prostor, djelo obilježeno jasnom i nedvosmislenom figuracijom,uljima istančane osobnosti, skulpturama koje i pripadaju autorskom opusu ali su i svoj zasebni svijet koji će se tek razbuktati u djelima i godinama koje slijede.

Davorin Radić 4

Retrospektiva Davorina Radića vrlo je pregledno postavljena i lijepo se može dobiti onaj prvi dojam o opusu umjetnika i o njegovom shvaćanju likovnosti.

Opus Davorina Radića, a to jasno potvrđuje i ova retrospektiva, impresivan je, jedinstvenog karaktera, izvoran i poticajan autorski projekt.

Riječ je o rezultatu koji umjetnik, putnik u nepoznato, dostiže i ostvaruje u svojim mnogobrojnim zapisima, ne nadajući se nikad sretnom ili spasonosnom rješenje definitivnog otkrivanja ili otkrovenja već neprekidnom suočavanju s nemjerljivim brojem koraka, samo naprijed, dalje i dalje, samo slikati,stalno, neprekidno….iznova, kontinuirano ispočetka, od početka.

Davorin Radić 1

Leave a Reply

Your email address will not be published.