Lelic Sulejman Piko 1957 resize

Gradska galerija Fonticus Grožnjan predstavlja

foto galerijaSulejman Lelić Piko
ZADOVOLJSTVO KREATIVNOSTI
samostalna prezentacija

subota 3. IX. 2016. u 20.00 sati
Kustos: Eugen Borkovsky

Zadovoljstvo kreativnosti

Povijest zanimljivih osoba nikada nije jednostavna. Moramo biti spremni, radoznale i kreativne prijatelje, kolege ili sugrađane, percipirati uz pripravnost na iznenađenja. U suvremenom, grubom okruženju, rjeđe srećemo pozitivne i vedre sudionike zajedničkog vremena i lokacije. Ponekad se mogu dogoditi negativne impresije, no, osoba koju ovdje predstavljam, uvijek pruža osmijeh i afirmativnu energiju. To je naš grožnjanski susjed Piko, punim imenom Sulejman Lelić. Njegove aktivnosti tijekom dosadašnjeg životnog puta po mnogočemu pripadaju umjetničkim područjima. U ovoj prezentaciji moramo se poslužiti dokumentarističkim svjedočanstvima. Piko je djelovao kao radijski, teatarski i filmski glumac te restaurator i staretinar. Svi ovi interesi su zanimljivi, iako raznorodni. Svi zahtijevaju aktivan angažman cijelog čovjeka, a ova osoba je na izazove uvijek odgovarala bez zadrške, punim jedrima.

Sulejman Lelić Piko rođen je 4. VIII. 1943. godine u Zagrebu. Studirao je slavistiku i komparativnu književnost na zagrebačkom sveučilištu. Prvi javni medijski nastup izveo je na Radio Zagrebu 1957. godine prema zadacima uloge u dječjoj radio-drami kojoj se ni on ne sjeća naziva. Izlazak na otvorenu scenu i direktni kontakt s publikom, ostvaruje 1958. godine igrajući u više predstava pri ansamblu Pionirskog kazališta, današnjeg Zagrebačkog kazališta mladih (ZKM). Kao filmski akter predstavlja se 1961. godine u filmu „Igre na skelama“ čiju režiju potpisuje Srečko Waygant. Tamo igra ulogu Pika, što se poklapa s nadimkom po kojem ga i danas većina prijatelja poznaje.

Dolazi 1962. godina, a na daskama Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, na repertoaru je, prvi puta u tadašnjoj Jugoslaviji, rađena prema Shakespeareovom djelu, opera Benjamina Britna „San ljetne noći“. Naš Piko dobiva ulogu Puka/Robina. Režiju ove uspješne izvedbe potpisuje Vlado Habunek, a nastupala je slavna Mirjana Radev koja je pjevala Oberona a Ota Ondina je nastupila u ulozi Titanije. Orkestrom je dirigirao Samo Hubad u alternaciji sa mladim Nikšom Barezom. Piko u predstavi ima zadatak aktera koji zakomplicira i iz prikrajka određuje cijelu radnju. Izvedbi ove, tada avangardne suvremene opere na Dubrovačkim ljetnim igrama osobno je prisustvovao i veliki kompozitor Benjamin Briten.

Odmah sljedeće godine angažiran je za ulogu u politički obojenom filmu Branka Bauera „Licem u lice“. Ovdje se pojavljuje u ulozi svojevrsnog pomalo naivnog buntovnika, ne zato što on to u roli želi već zato što ne podnosi obmane. S istim režiserom surađuje i 1964. godine u filmu „Nikoletina Bursač“. Seriju uloga u filmovima koji su problematizirali i dokumentirali antifašističku borbu jugoslavenskih naroda, Lelic Sulejman Piko nastavlja ulogom u filmu „Konjuh planinom“, kojeg je režirao Fadil Hadžić. Ovaj film je snimljen 1965. godine i ostavio je lirsko-idealistički trag u jugoslavenskoj kinematografiji. Sasvim drugačiju tematiku nudi film „Odisej“ koji je snimljen 1966. godine. I u njemu je glumio Piko, a režiser ovog ostvarenja bio je Franco Rossi. U glavnim ulogama sudjelovali su, uz ekipu domaćih glumaca, Bekim Fehmiu i Irene Papas. Antička tema tražila je adekvatne fizionomije među koje se odlično uklopio Pikov lik.

Nakon nekoliko godina bez filmskih uloga, 1973. godine, Piko je ponovno angažiran u veličanstvenoj epopeji, slavnom filmskom ostvarenju koje potpisuje Stipe Delić. Film je snimljen, a i dobio je ime „Sutjeska“, prema istoimenoj bitci iz Drugeg svjetskog rata. U glavnim ulogama nastupaju ponovo Irena Papas, Hardi Krüger, Bert Sotlar a u ulozi Tita pojavljuje se Richard Burton. Ovdje Piko ostvaruje dramatičnu scenu kojoj publika ne može odoljeti bez suza.

Lelić Sulejman Piko prvi puta na Grožnjanu boravi 1966. godine kao kazališni djelatnik. Prijateljuje i surađuje sa Vladimirom Gerićem i grupom slikara tadašnje Majstorske radionice Krste Hegedušića. Povremeno, ali redovno ovdje dolazi do 1972. godine sudjelujući u kulturnim programima. Nakon toga odlazi u Njemačku u potrazi za sigurnijim životom jer, 1972. godine, po odluci tadašnje političke ekipe, oduzima mu se kuća, kao i drugim sudionicima MASPOK-a. Na ponovni, stalni boravak i život u Gradu umjetnika odlučuje se 2006. godine. Uskoro ovdje otvara sasvim drugačiju, autorsku galeriju-antikvarnicu u srcu ovog gradića, smještenog na jednoj od istarskih uzvisina. Ova se njegova djelatnost odlično uklapa u ideju proširene ponude autorskih predmeta. Njegov mali lokal obiluje atraktivnim povijesnim predmetima kojima je Piko udahnuo novi život. Kako sam kaže, od hobija sakupljanja starih satova, ostvario je zanimljivu aktivnost. Potaknut ljubavlju prema antikvitetima, pokrenuo je „Sajam starina“ koji se već tradicionalno, svakog četvrtka odvija na platou, vidikovcu na Grožnjanu.

Ova prezentacija predstavlja jednog od naših aktivnih Grožnjanaca, Pika, Sulejmana Lelića. Trudio sam se navesti najvažnije točke njegovih dosadašnjih djelatnosti, a kojih nije malo. S veseljem predstavljam aktivnog, pokretljivog, inventivnog čovjeka koji je uspio dosadašnji život podrediti djelatnostima koje voli i koje ga zaista zanimaju. Tako je sigurno da ništa nije radio preko volje niti na silu. Tim slijedom, ovaj je tekst kroki zanimljivog, kreativnog i maštovitog Pikovog dosadašnjeg životnog puta.

Eugen Borkovsky, VIII. 2016.

Lelic Sulejman Piko 1962 San ljetne noci 2 resize

Sulejman Lelić Piko rođen je 4. VIII. 1943. godine u Zagrebu. Studirao je slavistiku i komparativnu književnost na zagrebačkom sveučilištu. Prvi javni glumački nastup mu je na Radio Zagrebu 1957. godine u dječjoj radio drami. Oko 1958. godine igra u više predstava Pionirskog kazališta, današnjeg Zagrebačkog kazališta mladih (ZKM). 1961. godine pojavljuje se u filmu „Igre na skelama“ čiju režiju potpisuje Srečko Waygant. Na daskama Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, u operi Benjamina Britna „San ljetne noći“, ostvaruje ulogu Puka/Robina. Režiser je Vlado Habunek. 1963. godine angažiran je za ulogu u filmu Branka Bauera „Licem u lice“. S istim režiserom surađuje i 1964. godne u filmu „Nikoletina Bursač“. Slijedi uloga u filmu „Konjuh planinom“, kojeg je režirao Fadil Hadžić, 1965. godine. Slijedeće, 1966. godine, glumi u filmu Odisej kojeg režira Franco Rossi. Slijedi uloga u filmu „Sutjeska“, kojeg 1973. režira Stipe Delić.

Lelic Sulejman Piko prvi puta na Grožnjan boravi 1966. godine sa Vladimirom Gerićem i surađuje sa Majstorskom radionicom Krste Hegedušića. Često ovdje dolazi do 1972. godine sudjelujući u kulturnim manifestacijama. Te godine oduzeta mu je kuća kao sudioniku MASPOK-a. Nakon toga odlazi u Njemačku. Nakon povratka iz Münchena, od 2006. godine stalno boravi u Grožnjanu gdje otvara autorski izložbeni prostor, galeriju – antikvarnicu, koju naziva „Antik & Art“. Od hobija sakupljanja starih satova, ostvaruje zanimljiv posao. Prije nekoliko godina inicira „Sajam starina“ koji se svakog četvrtka odvija na vidikovcu Grožnjana.

Leave a Reply

Your email address will not be published.