Gradska galerija Fonticus Grožnjan predstavlja
Katarina Fabijanić: VARIJACIJE, samostalna izložba
subota, 23. VII. 2016. u 20.30 sati

katarina Fabijanić Varijacije 2

foto galerija

Stanje oblika ili oblici stanja

Svako je likovno oblikovanje igra – i za umjetnika i za promatrača. U igri se za oba sudionika sve neprestano mijenja, ne samo prelazeći od jednog do drugog, već i pri svakom sljedećem pogledu, uperenom na isti rad. Katarina Fabijanić predstavlja kolekciju objekata manjeg formata koji svi nose reljefne karakteristike. Svi spadaju u kategoriju geometrijskih apstrakcija. Ovi radovi izazivaju zanimanje u prvom čitanju. Nove konotacije bivaju asocirane temeljem postava. Komunikacija s promatračem ostvarena je na dvjema razinama: promatrača i pojedinog rada te rad kao dio niza ili grupe, što ovisi o postavu. Ovime, autorica problematizira zbirku, galeriju, muzej. Nižući objekte koji su nastali kao serija, postav postaje instalacija, jedan rad. Umjetnica je projekt zazmišljala kao instalaciju. Zbirka kao umjetnički oblik (Groys).

Korištena ideja razrade serije, niza, na rubu fanatičnog istraživanja najrazličitijih mogućih odnosa elemenata kompozicije, ponegdje se ponavlja uz uporabu sličnog ili drugačijeg odnosa boja i/ili nadogradnje dimenzionalnim formama na najčešće koloristički jednakomjerno tretiranu podlogu. Ove radove teško je svrstati u grupe jer heterogenost izvedbe odbija uniformiranost osim u najosnovniojim elementima. Veliki broj radova predstavlja mutacije, igre, kombiniranje mogućnosti koje ovim postavom svjedoče početak niza, ali nikako i doseg krajnjih mogućnosti.

Pred nama je niz isječaka prostora gdje su na kušnji klasični elementi likovnosti: kolor, kompozicija, podloga, forma. Zajedničko im je da nose snažna koloristička obilježja. Svi oličuju razigranu geometriziranu ikonografiju koja dodiruje dizajnersko rješavanje prostora. Na nekim podlogama dodani oblik je ocrtan drugom, često kontrastnom bojom, a neki se odlikuju reljefnim umecima istog ili istorodno tona. Posebnu grupu predstavljaju objekti kojima gornji, reljefni slojevi izlaze iz formata podloge. Tu su neki koji forsiraju dijagonalni presjek variranim ritmiziranim nakupinama. Na nekima nalazimo ideju prepleta sličnog tkanju s ostavljenim plohama kolora bez intervencija, ali reljefnih karakteristika. I u konačnici, tu nalazimo radove koji asociraju na neki prepoznatljivi oblik ili znak. To može biti strelica ili šara postavljena dijagonalno ili horizontalno, a koja animira površinu kombinacijom nekih od nabrojenih mogućnosti.

Pred nama su zapravo inserti mogućih odnosnih svojstava, stilske vježbe mogućnosti igre oblika i kolorističkih relacija nastavljenih na pojednostavljivanje oblika koje nam se nameće i u socijalnom sistematiziranju ljudskih relacija. Ovaj niz radova možemo doživjeti kao provokaciju koja ukazuje da smo, iako s mnogo mutacija, krajnje pojednostavili i međuljudske odnose. Ukoliko ove urbane, zapadnjačke heksagrame pokušamo svesti u značenjsko pojmovanje, pojaviti će se zbrka kao i kod svakodnevnice u kojoj smo bombardirani nebrojenim informacijama koje unose nesigurnost i nemir u percepciju svijeta oko nas, a kojima je i zadatak da nas odmaknu od osobnog doživljaja. Moramo se odlučiti koji od ovog konglomerata mogućih odnosa želimo, a koji nam ništa ne znači ili nas čak opterećuje. Umjetnica provocira ovom ponudom. Ona se zasigurno namučila oblikovanjem koje ne bi trebalo ponavljati znakovlje, ali nam njena ponuda postaje sinonim za ponudu informacija koja je režirana, usmjerena i određena kako bi nas odmakla od osobnog, odvukla od bitnog i zagubila u konglomeratu nepotrebnog. Ovaj niz predstavlja dramatično uprizorenje vremena u kojem smo bombardirani reklamama, ciljanim navođenjem na neku mržnju, na neki otpor prema različitosti koji odgovara korporacijama, vlasti, političkim sistemima i vjerskim interesnim udrugama. Ova vizualna babilonija ilustrira nepotrebne ali perfidno ciljane zbrke i našu nemogućnost selekcije informacija kojima smo obasuti u svakom od trenutaka. Razmetanje oblika unosi dekoncentraciju jer je lakše upravljati ljudima koji su odvojeni od sebe samih, od osobnih htijenja i osjećaja, od intuicije ili izgrađenog stava. Izvedba radova i njihovo uprizorenje u prostoru bijele kocke može pomoći osvješćivanju. Kompozicije pred nama nose u sebi odjeke main streama i pop kulture. Estetika zrelog kapitalizma nije više u mogućnosti odrediti što je ispravno ili lijepo. Obasuti smo sa sve više informacija, a sve manje značenja. Uživanje u predmetima i prekomjerna potrošnja kao oblik samoispunjenja, ne donosi istinsko zadovoljstvo. Ritam civilizacije i nelogičnosti potrošačkog društva, nemogućnost apsorpcije informacija/stvari, manjak kvalitete i slične situacije koje globalizacijski kapitalizam skriva iza zlorabljenog pojma demokracije, pokazuje se ovdje u artističkoj interpretaciji. Mi doživljavamo izložene predmete kao mogući hibrid bio-povijesne buduće situacije, umjetnica nam sugerira moguće rezultate civilizacijskog lutanja.

Uporno, dosljedno nizanje cizeliranih predmeta unosi pojam sumnje. Sumnja je oznaka tijeka. Dok ne sumnjamo stvari su zaustavljene. Onog časa kad se rodi sumnja pokrećemo misao ka promjeni, bez obzira oslanjamo li se na doživljaj, mišljenje ili na fizičku analizu situacije. Tijek stalnih promjena, opisan u teoriji organiziranog kaosa i dokazan na području kvantne fizike, utječe na percepciju svijeta oko nas. Kao što smo zagadili prirodu tako smo zadadili i međusobnu komunikaciju. Upornošću variranja istoznačnih oblika, Katarina sumnja, rastačući oblike okruženja u kompozicije. Kao da ritual oblikovanja pretapa u osobno propitivanje. Tako je ovaj postav zapravo istraživanje. Spoznaja putem vizualizacije beskonačnih mogućnosti. Umjetnica nudi promišljanje o prevrednovanju stvari oblicima koji propituju smisao. Serioznost rezultata govori o svjesnosti strategije.

Eugen Borkovsky, VII. 2016.

katarina Fabijanić Varijacije 4

Katarina Fabijanić, rođena je 1989. godine u Sisku. Nakon završene Gimnazije Sisak (opći smjer) upisuje preddiplomski Sveučilišni studij Grafike na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Diplomirala je 2012. g. na diplomskom Sveučilišnom studiju Grafike u klasi prof. Roberta Šimraka. 2013. godine postaje članica HDLU-a. Trenutno živi i radi u Sisku.

Skupne izložbe:
2015. – Vršilnica Novih Dvora, Zaprešić; Međunarodna izložba minijatura; 2015. – Umjetnički paviljon „Juraj Šporer“, Opatija, Izložba profesora Učiteljskog fakulteta u Zagrebu; 2014. – Galerija Prica, Samobor; 3. hrvatski triennale autoportreta „Identitet“; 2014. – Likovni Salon Kulturnog Centra, Novi Sad; „Minijature“; 2014. – Galerija – Kuća Đure Jakšića, Beograd; „Minijature“; 2014. – Muzej Matija Skurjeni, Zaprešić; „Akvareli na skeli“; 2014. – Galerija Trenutak.39, Zagreb; „Vatra.Toplina.Silina“; 2014. – Vršilnica Novih Dvora, Zaprešić; Međunarodna izložba minijatura; 2014. – Galerija Striegl, Sisak; Božićna izložba; 2014. – Galerija Krsto Hegedušić, Petrinja; Drugi petrinjski salon grafike „Suvremena pokupska grafika“; 2013. – The Etvos Jozsef College, Baja Mađarska; IV Water and life international art biennale; 2013. – Stara gradska vijećnica, Split; VI Splitgraphic; Međunarodni grafički bijenale; 2013. – HDLU, Zagreb – Godišnja izložba 2013.; 2013. – Vršilnica Novih Dvora, Zaprešić; Međunarodna izložba minijatura; 2013. – Mali salon, Rijeka; GraficaRi – izložba grafika u Rijeci; 2012. – Galerija Striegl, Sisak; Božićna izložba; 2012. – Galerija SC, Zagreb; Sketchbook“; 2012. – Ostrale´012, IAM programme, Dresden; International Exhibition of contemporary Arts; 2012. – Vršilnica Novih Dvora, Zaprešić; Međunarodna izložba minijatura; 2012. – Galerija Zlati ajngel, Varaždin; „Sketchbook“; 2012. – Medika, Zagreb; “Neue Kroatische Kunst 2”; 2012. – Galerija Akademije likovnih umjetnosti, Zagreb; „Sketchbook“; 2012. – Hrvatski športski muzej; izložba „Olimpijski sport i umjetnost 2012. – Hrvatska“; 2012. – Klub Gjuro 2, Zagreb; Izložba studenata Akademije likovnih umjetnosti; 2011. – Galerija Striegl, Sisak; Božićna izložba; 2011. – Galerija Striegl, Sisak; Grupna izložba studenata; 2011. – Vršilnica Novih Dvora, Zaprešić; Grupna izložba minijatura; 2010. – Galerija Striegl, Sisak; Božićna izložba; 2009. – Galerija Striegl, Sisak; Božićna izložba; Samostalne izložbe: 2014. – Galerija Karas, Zagreb; GMO; 2014. – Galerija Razvid, Zaprešić, „Preklapanja“; 2013. – Narodna knjižnica i čitaonica Vlado Gotovac, Sisak, „Igra“; 2013. – Galerija Striegl, Sisak, „Geometrijske kompozicije“; 2012. – Franjevački samostan, Sumartin, Brač, „Preklapanja“; 2011. – Galerija Zlati ajngel, Varaždin

Seminari: 2011. g. – Dobivena stipendija za trotjednu internacionalnu ljetnu školu u Salzburgu. Upisan seminar „Slikanje u prostoru“ u grupi Christine Zurfluh; 2009. g. – Ostia, Italija; dvotjedni tečaj ilustracije pod vodstvom Svjetlana Junakovića i Javiera Zabale.
Nagrada: 2013.g. – U sklopu VI međunarodnog grafičkog bijenala u Splitu dobivena nagrada za inventivnost u grafici.

katarina Fabijanić Varijacije 1

Leave a Reply

Your email address will not be published.