Osam novih naziva proizvoda zaštićeno oznakom zemljopisnog podrijetla

image004Uz ovih osam naziva novozaštićenih proizvoda njihov broj se popeo na ukupno 1349 (ZOI, ZOZP i zajamčeno tradicijski specijaliteti)

Danas je Europska komisija odobrila upis u registar osam novih naziva proizvoda iz Hrvatske, Francuske, Njemačke, Portugala i Španjolske koji su zaštićeni oznakom zemljopisnog podrijetla (ZOZP) i zaštićeni oznakom izvornosti (ZOI). Registriranjem naziva i označenim zemljopisnim podrijetlom, pritom naziv proizvoda dobiva jednakovrjednu pravnu zaštitu intelektnog vlasništva za proizvode određenog zemljopisnog podrijetla koji na temelju svojeg podrijetla imaju posebna svojstva ili značaj. Registracijom naziva proizvod se štiti od zlouporabe, oponašanja ili aludiranja na njegov naziv.

U registar danas je uvršteno sljedećih osam proizvoda:

Hrvatska: „Zagorski puran” (ZOZP) – autohtona pasmina purana iz hrvatske regije Zagorje
Francuska: „Poulet de l’Ardèche” / „Chapon de l’Ardèche” (ZOZP) – kokoši i kopuni iz slobodnog uzgoja; „Pintade de l’Ardèche” (ZOZP) – biserke uzgojene na otvorenom; „Soumaintrain” (ZOZP) – meki sir; „Sel de Salies-de-Béarn” (ZOZP) – sol
Njemačka: „Allgäuer Sennalpkäse” (ZOI) – tvrdi sir
Portugal: „Fogaça da Feira” (ZOZP) – slatko pecivo s okusom i aromom limuna i cimeta
Španjolska: „Gall del Penedès” (ZOZP) – tradicionalna pasmina kokoši penedesenca.

image003S ovih osam naziva noozaštićenih proizvoda njihov broj popeo se ukupno na 1349 (ZOI, ZOZP i zajamčeno tradicijski specijaliteti). Zaštićenu oznaku nose i vina, aromatizirana vina i žestoka alkoholna pića s više od 2090 registriranih naziva.

Povjerenik Hogan danas je komentirao: Uvrštavanje ovih osam novih proizvoda iz pet država članica u registar zaštićenih oznaka zemljopisnog podrijetla i registar zaštićenih oznaka izvornosti pokazuje značenje našeg sustava zemljopisnih oznaka ali i iznimno veliko zanimanje koje vlada za njim. Uvijek je ohrabrujuće vidjeti kad vrlo kvalitetni prehrambeni proizvodi iz Europe dobiju priznanje koje zaslužuju. Zanimljivo je vidjeti i raspon proizvoda koji su danas uvršteni u registar. Oznakama zemljopisnog podrijetla vrlo kokvalitetni proizvodi dobivaju dodanu vrjednost od čega koristi imaju europski poljoprivrednici i proizvođači hrane. Koliki je njihov značaj vidimo po posebnoj pozornosti koju pridajemo njihovoj zaštiti u međunarodnim trgovinskim pregovorima.

U svim kategorijama proizvoda (poljoprivredni proizvodi, vina, aromatizirana vina i žestoka alkoholna pića) vrjednost prodaje proizvoda s oznakom zemljopisnog podrijetla u 2010. iznosila je 54,3 milijarde EUR. To čini gotovo 6 % poljoprivredno-prehrambenog sektora i sektora pića EU-a. Kroz trgovinske sporazume otvara se mogućnost zaštite oznaka zemljopisnog podrijetla u trećim državama, jer tako kvalitetnim proizvodima povećan je izvozni potencijal koji omogućuje lakši ulazak na međunarodna tržišta pa i proširenjem poslovanja uz proizvode koji su već prisutni na tržištu. Ukupno15 % sve hrane i pića izvezene iz EU-a u treće države u 2010. činili su proizvodi s oznakom zemljopisnog podrijetla.

Uvođenjem oznaka zemljopisnog podrijetla potiče se ruralno gospodarstvo koje pridonosi povećanju prihoda poljoprivrednika ali i zadržavanju stanovništva u udaljenim područjima i područjima s otežanim uvjetima gospodarenja. Na taj se način povećava i tržišna vrjednost proizvoda gospodarskih subjekata jer se jamči njihova posebnost u odnosu na druge slične proizvode ili prehrambene proizvode. Izim toga, zahvaljujući uvođenju oznake zemljopisnog podrijetla potrošači mogu donositi odluku o kupnji na osnovu jasnih informacija o posebnim svojstvima proizvoda koje kupuju.

Zaštićena oznaka izvornosti (ZOI) Zaštićena oznaka zemljopisnog podrijetla (ZOZP)