Otvorenje izložbe Mesokombinat umjetnika Nebojše Vukovića održat će se u petak, 26. veljače u Galeriji SC s početkom u 20 sati. Izložba je otvorena do 5. ožujka, radnim danom od 12 do 20 sati te subotom od 10 do 13 sati

o db24

Oni dolaze… je projekt čiji je cilj promovirati mlade autore koji su tek (ili još nisu) napustili sustav Akademije te se upoznaju s novim sustavima i kodovima koje diktira umjetnička „scena” izvan nje. Ujedno, umjetnici na projektu rade s mladim povjesničarima umjetnosti i kustosima te zajednički realiziraju samostalne izložbe navedenih autora. Uz praktičan rad naglasak je na komunikaciji između mladih umjetnika i kustosa čime se razvija spona i mreža novih generacija te, nadamo se, i budući zanimljivi projekti.

Mesokombinat

Jedinstvena neinhibirana ekspresivnost mladog autora Nebojše Vukovića prisutna je u širokom spektru medija kojima se bavio u dosadašnjem radu. Usmjeren na istraživanje relacije autora i gledatelja, pojedinca i skupine, njegovim radovima dominira atmosfera koju svjesno inducira kaosom, kakofonijom i agresivnošću. Radovi mu se estetski oslanjaju na divlju razigranost i neobuzdanost dadaista i neodadaista poput Kurta Schwittersa i Roberta Rauschenberga, dok je sadržajem i karakterom sveprisutna aura agresivnosti i tjelesnosti Junge Wilde i Bečkih akcionista.

Radovi, koji medijski variraju od kolaža, fotomontaža, ready-made-ova i taksidermije, do audiovizualnih rješenja, redovito polaze od istraživanja osobnih intelektualnih i psiholoških barijera. Oblikovanju radova je pristupao koristeći se istovremeno popularnim kulturnim, supkulturnim i motivima “s onu stranu” moralnog spektra. Izlažući ih en masse ili “unoseći ih u lice” gledatelja Nebojša suočava promatrača s jednakim izazovom – uvažavanja pozicije drugačijeg i Drugog. Svjesno izbjegava “red” i u svojim se kompozicijama prepušta induciranom, Cageovskom kaosu kao pokretača života i atmosfere te označitelja unutar djela samog po sebi. Atmosferičnost i misticizam kojima prožima radove promatrača uranjaju u Nebojšin svijet čime njegovi radovi preuzimaju ulogu komunikatora između promatrača i umjetnika. Iskrenost i neobuzdanost, provokativnost i komunikativnost Nebojšinih intimno kodiranih radova omogućava dublje prodiranje u osobna psihološka stanja, no istovremeno poziva publiku da prigrle bogatstvo ljudske različitosti.

Novi smjer u kojem je Nebojša krenuo predstavlja ne samo novi medijski iskorak, već i novu konceptualnu dimenziju pri čemu zadržava svoje prepoznatljive stilske okvire. Zadržavajući naizglednu nasumičnost, neinhibiran stil i sveprisutnu autorefleksivnost pred publiku postavlja jednu konkretnu društveno orijentiranu temu. U svom novom video radu Mesokombinat Nebojša predstavlja osjetljivu temu iz njegove matične sredine, Bilja u Baranji, koje je prolazilo kroz redovite gospodarsko-političke devastacije. Regija koja se spominje jedino u kontekstu dnevno-političkih kalkulacija, prostor je sustavnog političkog nasilja i institucionalnog nemara. Duboko marginalizirani, njeni stanovnici prepušteni su samima sebi dok bespomoćno promatraju dezintegraciju društvenog, ekonomskog i kulturnog tkiva od kojeg je skrojen njihov identitet. Ključan dio njihovog identiteta bio je upravo nekadašnji gospodarski div Belje, koji je bio više od pukog ekonomskog subjekta mjesta. Onaj snažan društveni i kulturni život koji se od Austro-Ugarske pa do kraja Jugoslavije oko Belja gradio, erodirao je i u kratkom roku zaboravljen u periodu nacionalistički inducirane tranzicije prema neoliberalnom kapitalističkom idealu. Upravo je ova erozija vrijednosti od društvenog prema onom feudalnom partikularnom interesu tema rada Nebojše Vukovića.

U naizgled benevolentnoj formi video spota Nebojša hrabro koristi sirovi amaterski jezik kamere i slike želeći u Thompsonovskoj maniri pod svaku cijenu izbjeći svako uljepšavanje realnog duševnog stanja mjesta. Linearni storytelling njegovih video-dokumentiranih posjeta okljaštrenog pogona klaonice i mesoprerađivačkog pogona Belja prošiveni su različitim umontiranim fragmenima, ogoljenim suvišne estetizacije, snažnog simboličkog i vernakularnog karaktera. Rad Mesokombinat stilski nastavlja prepoznatljivu oblikovnu dihotomiju, heterogenost i atmosferičnost, no konceptulano ju nadograđuje smionom kritičnošću prema potpunoj eroziji društvenih vrijednosti u Baranji, te željom da na svoj specifičan način započne dijalog na temu mjesta Bilja i Baranje u širem kontekstu.

Mesokombinat je svojevrsni manifest u kojem Nebojša progovara njemu specifičnim individualnim amalgamom vernakularnog i likovnog simboličkog jezika nadopunjenog glazbenim radom mladog suvremenog autora koji se krije iza naziva Hydropleximus. Poetika zanemarenosti i napuštenosti Mesokombinata Nebojše Vukovića, nalik onoj Hansa Bellmera, zastrašujuće je spretno komplementirana sintetičkom i industrijskom kaemefdiemovskom (KMFDM) zvuku Hydropleximusa. Njihova suradnja predstavlja ne samo spretnu sintezu na estetskoj razini već i na onoj konceptualnoj i društveno- angažiranoj dimenziji rada. Mesokombinat se mora promatrati kroz prizmu konteksta iz kojeg je proizašao i fenomenu o kojem govori. Dezintegracija društvenog, ljudskog i životinjskog korpusa u ovom kontekstu pruža jedinstvenu i modernu perspektivu, svojevrstan genius loci, današnje Baranje te njenog kulturno i društveno neodvojivog subjekta – Belja. Nama, naviknutima na isproducirane marketinške imaginarije brendova i logotipova, rad Mesokombinat pruža istinit i bolan vizual naspram onog prisutnog na policama trgovina.

Vladimir Tatomir

NEBOJŠA VUKOVIĆ
Rođen 1985. u Osijeku. 2011. diplomirao na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, smjer grafika u klasi Roberta Šimraka. Član HDLU-a, HZSU-a te filmskih udruga Klubvizija i Blank
SAMOSTALNE IZLOŽBE.
• 2012. – Kozmogonij Nebojše Vukovića; Galerija Kristofor Stanković, Zagreb
• 2012. – Žvot mrtve prirode; Galerija Nano, Zagreb
• 2010.. – Antisvijet; Galerija Marisall, Zagreb

SKUPNE IZLOŽBE:
• 2014. 17. međunarodna izložba minijatura, Vršilnica, Zaprešić
• 2012. LN 360s, Laval Nugent, Zagreb
• 14. međunarodna izložba minijatura, Vršilnica, Zaprešić
2011. Koegzistencije – 2.hrvatski triennale autoportreta, Galerija Prica POU, Samobor
• 2010. Autoportret u matičnom mediju, Galerija Marisall, Zagreb
• Dani stripa; strip festival, Kazamat, Osijek
• Izvan formata; Ekonomski fakultet, Zagreb
• 30. Salon mladih; HDLU, Zagreb
• 2009. Purol; strip, Komikaze
• 2008. SSNS; eksperimentalni film, Revija amaterskog filma (RAF), Zagreb

NAGRADE I PRIZNANJA :
2007. – Dobitnik je Ceepus stipendije te provodi studijsku godinu na Interfaculty Department of Intermedia AFA, Krakow, Poljska

Leave a Reply

Your email address will not be published.