Jana WinderenKustosica izložbe: Nina Thorstensen
Galerija Bačva, Zagreb, od 14. (u 19 sati) do 24. siječnja, 2016.

Surface Interuption je ambijentalna zvučna instalacija norveške umjetnice Jane Winderen. Uz pomoć specijalizirane tehnologije ona proučava i bilježi skriveni i nevidljivi svijet ispod nas. Izvlačeći na površinu zvučnu topografiju oceana i pukotina u ledu, umjetnica želi skrenuti pažnju na složenost i krhkost naših morskih ekosustava. Kako bi došla do svojih terenskih snimki Winderen putuje u udaljene kuteve zemlje te za snimanje koristi hidrofone – osjetljive podvodne mikrofone – kako bi snimila zvukove koje ljudsko uho ne može čuti bez pomagala. Ovaj se raspršeni zvučni materijal zatim montira i slaže u moćne, opisne zvučne pejzaže. U posljednjih deset godina Winderen je posjetila hladne i tople krajeve, od mora Grenlanda to Kariba te od rijeka Tajlanda do Francuske i Rusije.

Za rad Surface Interruption umjetnica je snimila hidrofonske snimke iz unutrašnjosti 10000-godišnjeg glečera na Grenlandu, jednogodišnjeg glečera na Islandu te iz plićaka gdje se površina topi i stapa s valovima. Odmah ispod površine vode mogu se čuti podvodni insekti, rakovi i škampi, a malo dublje i grdobine, bakalar i aljaška kolja, među mnogim ostalim vrstama riba. One koriste zvuk za komunikaciju, lov i zaštitu svojih staništa. Bakalar proizvodi zvuk uz pomoć mišićnog sustava od šest mišića na plivaćem mjehuru, dok je grdobina gotovo nevidljiva, ali vrlo glasna. Ovi su nam zvučni pejzaži poprilično strani te je umjetnica, kako bi im pristupila, pričvrstila hidrofone na duge kablove ili na vozila na daljinsko upravljanje. Time što promatraču daje još jedno osjetilo, osjetilo sluha, kroz koje on može naučiti ponešto o oceanu, umjetnica se nada pobuditi njegovu znatiželju, poniznost i poštovanje, ali i uspostaviti bliskiji odnos s ovim okolišem koji nam je toliko blizu, netom ispod površine.

Izjava umjetnice: “Sviđa mi se nematerijalnost zvučnog rada i otvorenost koju on može imati za asocijativno i izravno iskustvo i osjetilno opažanje. Bila sam zauzeta traženjem zvukova koji proizlaze iz skrivenih izvora i frekvencija koje ne možemo percipirati, kao i iz mjesta i stvorenja kojima je teško pristupiti. U dubinama oceana postoje nevidljivi, ali čujni zvučni pejzaži, o kojima većinom ništa ne znamo, premda oceani prekrivaju 70% naše planete. Također eksperimentiram s korištenjem različitih oblika mikrofona kako bih snimila zvukove koji nisu lako prepoznatljivi, ali otvaraju prostor širim, maštovitijim tumačenjima ili zvukove koje ljudska osjetila ne mogu percipirati, poput ultrazvuka, te ih koristim kao izvorni materijal za stvaranje kompozicija u živom okruženju ili u instalacijama, na filmu, radiju, CDima, kazetama ili u produkciji gramofonskih ploča.“

Jana Winderen diplomirala je likovnu umjetnost na Goldsmith Collegeu u Londonu, a ima pozadinu u matematici, kemiji i ekologiji riba sa Sveučilišta u Oslu. Njezina je instalacija bila postavljena u Park Avenue Tunnelu u New Yorku u ljeto 2014. godine i izložena u MoMi, u New Yorku, 2013 godine. Jana je nedavno boravila na umjetničkoj rezidenciji u TBA21 Academy i izlagala je svoj audio-vizualni rad na Touchu. 2011. godine osvojila je nagradu the Golden Nica, Ars Electronica, for Digital Musics & Sound Art. Sa svojim trodimenzionalnim, višekanalnim instalacijama i koncertima nastupala je diljem svijeta. Trenutno živi i radi u Oslu. Njezini noviji radovi uključuju “The Wanderer” (2015.) za natječajnu izložbu Lorch Schive Art u Trondheimu, “Pasvikdalen” (2015.), narudžbu za festival Sonic Act u Amsterdamu, “Dive” (2014.), narudžbu za New York Department of Transportation za trodimenzionalnu instalaciju u Park Avenue Tunnelu na Manhattanu, “Out of Range” po narudžbi Deutschlandradio, Kultur, Njemačka, (2014.), “Ultrafield” po narudžbi MoMe, The Museum of Modern Art, New York, (2013.), “Water Signal”, po narudžbi Muzeja Guggenheim i Festivala Unsound u New Yorku za projekt Stillspotting, “ultraworld”, prema narudžbi Sound and Music za slušaonicu na BEOPENu na Trafalgar Squareu u Londonu (2012.) Novija izdanja uključuju ograničeno izdanje USB memorije “The Wanderer” (2015.) na Ash International, digitalno preuzimanje “Out of Range” (2014.), 12” gramofonska ploča, “Debris” (2012.), album “Energy Field” (2010.), “Heated: Live in Japan” (2009.), sve na Touchu (UK); audio kazetu “The Noisiest Guys on the Planet” (2009.) na Ash Internationalu (UK); USB memorija, “Ants”; digitalno preuzimanje “Submerged” (2009.), također na Touchu te 7” gramofonsku ploču “Surface Runoff” (2008.) na Autofactu (USA). 
Trenutno radi na novom punom izdanju za Touch (UK), narudžbi za Water and Art Laboratory u Ceanu u Normandiji, te je u procesu izrade naručene zvučne instalacije koja će biti trajno postavljena na otvorenom, “Raft of Ice”, za novu američku ambasadu u Oslu.

Leave a Reply

Your email address will not be published.