Program u Muzeju likovnih umjetnosti u Osijeku za 2015. – 2016. godinu

Autoportret kolaž na medijapanu 2014

Autoportret kolaž na medijapanu 2014

SJECIŠTA IDENTITETA
Marija Mikulić Bošnjak
četvrtak 10. rujna u 19. sati

Prva izložba u jesenskom terminu je samostalna izložba mlade osječke autorice koje sebe i svoj rad predstavlja kroz ciklus od šest radova na zajedničkoj temi identiteta. Za ostatak programa za jesen i zimu 2015. te proljeće 2016. pogledajte u nastavku teksta.

Marija Mikulić Bošnjak rođena je 1983. godine u Slavonskom Brodu gdje je završila osnovnu školu i gimnaziju. Godine 2003. upisala je Učiteljski fakultet u Osijeku na kojemu je diplomirala 2008. Studij likovne kulture na Umjetničkoj akademiji u Osijeku je upisala 2006. godine te je 2011. godine stekla zvanje magistre edukacije likovne kulture.
Živi i radi u Osijeku.

…Izložba Slavonski biennale, osim važnog prikaza suvremene umjetničke scene u Osijeku, ima ulogu detektiranja i promicanja mladih autora u našem gradu. Na velikoj skupnoj izložbi, koja posljednjih nekoliko godina pojačano i aktivno obuhvaća mlađe i mlade likovne stvaratelje, nova se imena redovito predstavljaju publici. Jedno je od tih imena Marija Mikulić Bošnjak, koja je od diplome na osječkoj Umjetničkoj akademiji 2012. godine vjerodostojna sudionica osječke umjetničke scene. U svom dosadašnjem radu, koji ni po čemu nije ograničen na određeni medij ili izričaj, prepoznatljiva je po sižeu i polaznoj točki: vlastitom životu i identitetima koje, kao mlada autorica i žena, kroz njega ispunjava. Sam naslov izložbe, Sjecišta identiteta, citira autoreferentno i refleksivno stvaralaštvo kroz ciklus radova sa zajedničkom konceptualnom podlogom u “postaktivističkom feminizmu” u kojem se mlada autorica pronalazi. Izložba predstavlja šest radova koji u raznim medijskim izvedbama nude jedinstvenu okosnicu pogleda i identiteta, kako autoričina vlastita na sebe kao subjekt tako i onoga izvana na nj kao objekt. U sjecištu tih pogleda stvaraju se višeslojni doživljaji onog što jesam ili možda nisam na osnovnu temu autentičnosti samodoživljaja i dekonstrukcije identiteta u tenziji osobnog i javnog prostora, kojem izložba u muzejskom prostoru inherentno pridonosi. Središnji je rad postava Autoportret, kolaž na medijapanu velikog formata koji se sastoji od sitnih izrezaka/fotografija detalja golih ženskih tijela iz pornografskih časopisa, posloženih tako da s određene udaljenosti tvore crte lica autorice. Rad na vrlo direktan način propituje pitanje žene kao objekta seksualizirajućih pogleda, prema zakonitostima suvremenog društva i masovnih medija. Pitanje pogleda, u ovom slučaju muškog pogleda – the male gaze, pojava je koju je prva imenovala feministička teoretkinja Laura Mulvey ranih sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Riječ je o tumačenju rodnih razlika unutar patrijarhalnog društva, gdje se žena i njezino tijelo objektiviraju i seksualiziraju kroz muški pogled koji traži zadovoljstvo i utvrđuje svoju nadmoć. Promatrač aktivno kontrolira promatranu, žena je postavljena kao muškom subjektu ono “drugo” i predmet je erotske fascinacije. Slika žene i medijski prostor (fotografije u časopisima, televizija, film, internet itd.) spojili su se u savršen vizualni proizvod, čiji je sadržaj žensko tijelo stilizirano i postavljeno kao direktan primatelj promatračeva pogleda. Frojdovski govoreći, skopofilija je jedan od seksualnih impulsa koji je neovisan o uobičajenim erogenim zonama i u produžetku pruža erotski užitak kroz promatranje. Doduše, u ovom se radu promatrač mora dodatno potruditi u rekonstrukciji fragmenata golih tijela (izrezani komadi fotografija u kolažu) kako bi došao do reprezentacije koja je stvarna i neočekivana: lice autorice. A pitanje koje možemo postaviti jest: tko ovdje drži moć? Promatrana ili promatrač? I tko je zapravo promatrač – mi ispred slike ili autoričine oči iz slike? Je li ovdje riječ o obrnutom “pogledu”, onom ženskom? I ako jest, koga promatra? Sliku sebe ili nas ispred nje? Postoji li odnos bez prisutnosti onog “drugog”, promatramo li da bismo bili promatrani kako bismo se kao takvi mogli identificirati u odnosu na “drugog” i preuzeti tu moć?

Valentina Radoš, iz predgovora kataloga

ass

Program u Muzeju likovnih umjetnosti u Osijeku za 2015. – 2016. godinu

Rujan 2015.:
10.9.: Samostalna izložba Marije Mikulić Bošnjak: Sjecišta identiteta
17.9.: Samostalna izložba Krunoslava Stipeševića: I was call you tomorrow
29.9.: Predavanje kustosa u sklopu ciklusa Fundus u fokusu: Osječki slikari druge polovice 20. stoljeća: pedesete i šezdesete, Vlastimir Kusik

Listopad 2015.
15.10.: Tematska izložba Hommage olovci , J. Vaništa, D. Vrankić i D. Medić, u suradnji s Modernom galerijom u Zagrebu
22.10.: Monografska izložba Antun Babić
1.10.: Predavanje kustosa u sklopu ciklusa Fundus u fokusu: Osječki slikari druge polovice 20. stoljeća: sedamdesete i osamdesete, Vlastimir Kusik

Studeni 2015.:
14.11.: Samostalna izložba Hans Kupelwieser, u suradnji s Austrijskim forumom i Camera Austrija
19.11.:Predavanje kustosa u sklopu ciklusa Fundus u fokusu: Slikarstvo klasicizma iz fundusa Muzeja likovnih umjetnosti – Jasminka Najcer Sabljak

Prosinac 2015.:
10.12.: Manifestacija VII. dani grafike: tematska izložba Bakrorezi i bakropisi iz zbirki slavonskog plemstva
17.12.: Retrospektivna i monografska izložba Đuro Seder, u suradnji s Modernom galerijom u Zagrebu

Siječanj 2016.:
29. siječanj 2016.: NOĆ MUZEJA , Od 17.-20 sati – poseban program Dječja Noć muzeja: od 18.00 do 01.00 iza ponoći slobodan ulaz

Veljača 2016.:
11.2.: Tematska izložba iz fundusa Oblici i forme: grafike iz druge polovice XX. stoljeća
18.2. Retrospektivna i monografska izložba Edita Schubert, u suradnji s Galerijom Klovićevi dvori

Ožujak 2016.:
17.3.: Samostalna izložba Zlatana Vehabovića: Temelji u blatu, u suradnji s Muzejom suvremene umjetnosti, Zagreb

Travanj 2016.:
14.4.:Skupna izložba suvremenog kiparstva: Margareta Lekić, Vlatka Škoro, Denis Krašković

DSC 8368