Skip to content

Yasna Skorup Krneta: 100 lica kravata / Stolica kravata

Yasna Skorup Krneta 7

Izložba u Salonu Galić, Marmontova 3, Split
Otvorenje izložbe: 30. srpnja 2015. u 21 sat

foto-galerija

Kravata i stolica u zrcalu Liburnije i Dalmacije

S obzirom na stanje stvari u hrvatskom likovnom životu ne začuđuje što Yasna Skorup Krneta, ugledna likovna umjetnica i doajen liburnijsko-istarskog recentnog likovnog stvaralaštva, nije do sada izlagala u Splitu. Poetika njezinog dosadašnjeg stvaralaštva otkriva imaginativno djelo koje je tematsko-motivski čvrsto usidreno u Liburniju-Istru s dinamičkim slikarskim varijacijama i bogatom kromatskom tonskom skalom kojom nas uvlači u raskošno fantazmagorični svijet, očaravajuće infantilan koliko i nadrealan, iracionalan koliko i mističan, no vazda krepak, lapidaran i neponovljiv. Začudna Yasnina mašta s bogatstvom asocijacija i mimikrija, koje su izraz jednog dinamičnog i aktivističkog duha, u gustoći lepršavih zbivanja i skrivenih fabula, uvijek biranog ukusa i dotjeranog metjea, ostaje otvorena smjelim traženjima, poetskim izvorima a svoj emotivni vrutak osjeća u skrivenim prostorima duše, doživljajima senzibilnog melankolika i sanjara. Nikad ravnodušna, slikarica posljednja tri desetljeća kontinuirano kroz razne cikluse i samostalne izložbe problematizira mahom krajolik odabirući uvijek drugačije likovne obrasce, posvajajući stalno nove simbole i metafore dubokih emocionalnih uloga kojima širi polja slobode i nove mogućnosti slikarskog kazivanja. Najposlije, teško se oteti dojmu da je slikaričina koloristička vehmentnost, zvonka linija svijetla, dinamični rukopis i unutrašnja struktura naboja koji prati njezinu slikarsku avanturu, nešto drugo od onoga što se događalo u dionizijski raspjevanom, kompliciranom i do kraja neshvaćenom životu intimnog Splita i njegovih slikara.

Yasna Skorup Krneta 10

Više puta je isticano da su fantazija i znatiželja najpouzdaniji saveznik u stvaralačkom činu Yasne Skorup Krnete. Postmoderna otvorenost i suvremena estetska iskustva izdižu multidisciplinarnost iznad potrošenih konvencija i trendovskih stega. Ekspanzija umjetničkog univerzuma neupitna je, ali ona nije nužno protiv tradicije čak ni onda kada je vrpca novih umjetničkih ideja u neprekidnoj akceleraciji. Razbijanje granica tematskih ograničenja, prevaga načela apsolutnog pluralizma jezika, postupaka i medija, odgovara prirodi naše umjetnice koja u turbulencijama svijeta inzistira na intimnom govoru o svijetu i njegovom povezivanju s estetikom, funkcionalnosti proizvoda. Ne slučajno izvor je pao na kravatu kao veliki zamašnjak naše prezentacije u svijetu, ali i gusto tkivo našeg identiteta s čitavim bogatstvom rakursa. Yasni nisu dovoljni tek apartni sudovi o kravati već angažiranje umjetničkog medija s obzirom da je riječ o europskoj kulturnoj baštini, što znači da dizajner treba inicirati i stvarati nove projekte i suradnje koja računaju s revitalizacijom industrije. Rezultat toga su unikatne suvenir-kravate i produkt dizajn (stolica-kravata ili ležaljka, neboder-kravata) koji je još uvijek u nezavidnoj poziciji jer nema proizvodnje, premda je za pohvalu poticanje izrade manjih serija i razmjena iskustava. Zahvaljujući sve većem broju mladih dizajnera, kojima se iskustvom i idejama pridružuje i ugledna Yasna Skorup Krneta, interes za njihove proizvode raste, nižu se predavanja, izložbe, raspon promišljanja, strukturiranja i realizacije proizvoda do vrhunskih ideja. Posebno veseli brz rast domaćeg produkt dizajna (namještaja, uporabnih predmeta i opreme za dom i dr.) i onih predmeta koji uvažavaju lokalne materijale, klasični folklor, jednostavne forme, dakle sve koji se nisu odrekli naše baštinske kulture, hrvatske tradicije i nasljeđa.

Svojim ekskluzivnim i bogato oslikanim kravatama, a napose jedinstvenom i svijetu nepoznatom stolicom-kravatom, Yasna je upozorila što jest i što bi sve mogao biti hrvatski doprinos globalnoj kulturi. Uvijek otvorena tradicijskim vrijednostima u novom ruhu, Yasna Skorup Krneta uspijeva stvoriti vlastitu matricu apstraktnog uzorka koja je kompatibilna njezinom temperamentu, svijetu izmaštane stvarnosti, redukcionirane predmetnosti s bogatom krošnjom (liburnijsko-istarskog) sjećanja.
Tonći Šitin

*Na izložbi je prikazano više uspjelih umjetničkih fotografija na kojima poznata i nepoznata lica nose kravate Yasne S.K. Autori fotografija su: Istog Žorž, Voljen Grbac, Goran Skorup i splitski autor Zoran Krpetić.

Yasna Skorup Krneta fotoYasna Skorup Krneta – Životni put započinje rođenjem u Zavidovićima, BiH, 1948. godine. Diplomirala je 1971. godine na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Već 1972. g. odlazi u Švicarsku. Petnaest godina koje tamo provodi ispunjeno je umjetničkim i kulturnim radom uz kontinuiranu izlagačku djelatnost.

1987. g. vraća se u Opatiju i kontinuirano izlaže na samostalnim i skupnim izložbama. Od 1996.-2006. g. radi u svojevrsnoj “monaškoj” izolaciji i meditaciji u blizini Rovinja u Istri gdje nastaju opusi: „Histria poetica”, „Antejski dodir Istre”, „Saga o Istri” i „Ditiramb zemlje”. U nastavku svoga rada 2007. g. pokrenula je multimedijalni projekt „7+7=ONA” koji ukazuje na sve profile kreativnog rada žena. U tom smislu organizirane su dosada izložbe u Hrvatskoj i inozemstvu. 2008. g. nastaje ciklus „Panta rei” koji obuhvaća kolažirane i oslikane objekte (ženske noge). Ambijentalne instalacije „U krilu majke Kastva” i „Neptun u krilu carskog vrta” nastale su 2010. i 2011. godine, a postavljene su u eksterijeru. Njezin najnoviji projekt 2013./2014. „Sto lica kravata/Stolica kravata” obuhvaća djela nastala na temu kravate.

Izlagala je na mnogim skupnim izložbama te je imala više od 50. samostalnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu. Članica je Hrvatskog društva likovnih umjetnika Rijeka i Zagreb, LIKUM-a i HZSU-a. Ima status samostalne umjetnice. Djela joj se nalaze u mnogim privatnim i javnim zbirkama u Hrvatskoj i inozemstvu. Za svoj rad dobila je više značajnih nagrada i priznanja.

U svom opatijskom atelijeru „Yasnasan” i dalje radi na novim djelima.