Renata Pentek Šimoković: INTROSPEKCIJE

Simokovic Renata Pentek 03

Simokovic Renata Pentek 03

Gradska galerija Fonticus Grožnjan predstavlja
Renata Pentek Šimoković: INTROSPEKCIJE
samostalna izložba

Otvorenje: petak/venerdi, 3. VII. 2015. u 20.00 sati, Gradska galerija Fonticus Grožnjan
Izložbu će, u prisutstvu autorice, predstaviti Eugen Borkovsky

foto-galerija

Predgovor:
Memorija kao suputnica stanja

Renata Pentek Šimoković predstavlja projekt kojeg naziva „INTROSPEKCIJE “. Raspon promišljanja ogleda se u zastupljenim tehnologijama. Prisutni su slikarstvo, crtež, grafika, fotografija i kombiniranje tehnika. Pred nama je niz radova od kojih su neki plošni, a neki u formi objekata/instalacija. Ukoliko su slikarstvo ili crtež u pitanju, karakteriziraju ih gestualni potezi. Pažnja je posvećena objektima koji očituju promišljanje autorice uz ciljani izbor elemenata. Analizirajući ovu ponudu, postaje jasno da je u pitanju propitivanje, kako osobne tako i uvriježene realnosti koja najčešće počiva na stereotipima. Umjetnica uzima oblike/ predmete za koje pretpostavlja na koji način će ih promatrač iščitati. U konačnici, svi radovi imaju znakovit sadržaj blizak metafori. Neki od ovih radova imaju naslove koji se mogu povezati sa sadržajem. No, oni nisu previše važni jer, ovdje se ne radi o ilustraciji nekog pojma ili događaja, već se radi o više tema interpretiranih temeljem doživljaja umjetnice.

U ovo dramatično vrijeme krize duhovnog, ali i materijalnog, skoro je nepristojno predstavljati umjetničke radove koje karakterizira doza lirike. Ovi radovi zasigurno su osobne situacije promišljane eksperimentiranjem u mediju likovnosti. Njihova energija nosi obilježja intimnog, a atmosferom i sadržajem dodiruju univerzalne kategorije. Renata Pentek Šimoković konfrontira tradicionalno s nekim svojim načinima percepcije. Ona koristi povijesno i osobno vrijeme. Tijek i mijena, u koje spada i povijest, pa ma tko ju pisao, dokazana kao organizirani kaos na području kvantne fizike, utječe na percepciju svijeta oko nas. Podsjeća nas da su i spoznaja i doživljaj uvijek provizorni procesi koji zahtijevaju stalna razmatranja, bez definicije. Umjetnica propituje, rastačući impresiju u interpretaciju. Doživljaji postaju artističke kompozicije. Tijek je zaustavljen u ovim artefaktima, a može biti nastavljen u bilo kojem sljedećem trenutku. Referiranje na uvriježene, osobne ili univerzalne teme naglašava spoznaju o stalnom procesu promjenjivosti svega oko nas. Realizirano, procijeđeno varljivom memorijom, artefakte postavlja na područje evokacija energija.

Ovaj izbor radova Renate Pentek Šimoković, možemo doživjeti kao problematiziranje stanja okruženja. Ponekad pasivno, češće gestualno, na radovima očitavamo prepoznatljive teme uz otklone ovisne o raspoloženju, trenutnim stanjima svijesti. Autorica je tu nemilosrdna i poprilično iskrena. Ponekad govori direktno, a ponekad pripovijeda znakovima. U suvremenosti je umjetnost izgubila funkciju zadanog prikazivanja. Prisutna je intenzivna umjetnička djelatnost, gdje umjetnik i umjetnost imaju ulogu svjedoka i aktera sadašnjeg, a nadasve osobnog trenutka. Renata Pentek Šimoković svjedoči: nakupine tonova, potezi, predmeti i oblici govore o njenom bogatom intimnom svijetu. Nomadizam interpretacija očituje se ekspresivnim činjenjem i nepoštovanjem bilo koje čvrste dosljednosti osim dosljednosti samoj sebi.

Dimenzija vremena prenosi fizičko kretanje u postojanje. U našim, ljudskim dimenzijama memorija se pokazuje kao razrješenje pojmovanja stanja stvari. Sjećanje može biti kolektivno i osobno, povijesno ili kratkoročno. Imamo obrambenu sklonost da rearanžiramo memoriju, kao i da u nju ugradimo stvari koje su se desile u prošlosti ili stvari za koje smo samo čuli. U pokusima sa subatomskih česticama, ustanovljeno je da svijest promatrača utječe na ishod eksperimenta u identičnim uvjetima. Zaključak je da su misli i osjećaji također dimenzije. One su sastavni dio ljudske svijesti.

U ovom slučaju, umjetnica likovnim sredstvima prati vlastiti misaoni proces služeći se obrazovanjem i iskustvom, poštujući intuiciju i memoriju. Ali, Renata pušta promatrača usred asocijacija. Ona nije kreator lijepih slika već nam nudi mogućnosti. Promatrajući ove radove upozoreni smo na nestalnost situacija i oblika u memoriji. Kroz njene interpretacije stanja, uočavamo efemernost realnog. Autorica kao da želi istovremeno prikazati i sakriti. Moguće osobno autorica predstavlja u trećem licu. Češće želi govoriti znakovima i doživljajem svijeta oko sebe. Izvjesna doza osamljenosti čitljiva je iz radova. Distanciranost je rastvorena serijom, ponekad unutar istog rada, a ponekad nizom radova slične tematike. Likovnim jezikom ocrtano je suočavanja s varljivom realnošću, vizualizirana je ambivalentnost doživljaja.

Renata Pentek Šimoković svjesna je da nesigurnost postojanja oduvijek biva kompenzirana određivanjem osobnog prostora. Kutak pod suncem ima dva orijentira: psihološki i fizikalni. Pojam fizikalnog označava kvadraturu prostora, Dok pojam psihološkog nosi ideju sigurnosti. Ovo je tradicionalni poželjni pristup. Postoji i nomadski pristup kojemu više nisu potrebne navedene olakšice. On se ostvaruje mijenjanjem i prilagodbom datostima trenutka. Dom je mjesto koje smatramo odredištem iz kojeg polazimo na poprišta života. Uvriježena je ideja značenja standardnog pojma „doma”, pa se čini da je to neko važno mjesto. Događa se da nam psihijatar mora otkriti kako je određena pozicija i lokacija izvor nesigurnosti. Ponekad može biti obrnuto. U pokušaju traženja svog „mjesta pod suncem”, unatoč nastojanjima, željeno mjesto nam ne mora odgovarati ili je potrebno vrijeme aklimatizacije. Najčešće, ukoliko smo pomireni s lokacijom pomireni smo i sa svojom osobnošću.

Čini se da autorica iskreno ocrtava situaciju u kojoj se nalazi: otvorene prostore mogućnosti koje zasjenjuje iskustvo. Ona kontinuirano otvara nova, slobodna, ali i odgovorna činjenja unutar nepredvidivih područja kreativnog. Komentar možemo zaustaviti kod najjednostavnije interpretacije: Negdje na rubu kronologije doživljaja postajemo svjedoci, voajeri. Umjetnica potiče sjećanja na naše vlastite potisnute traume. Ona plasira postavku da je svjesno i podsvjesno zapravo dio istog života. Ostvareno u materijalu ovo promišljanje odiše raznolikošću interpretacije.

Eugen Borkovsky, VI. 2015.

Simokovic Renata Pentek 09

Renata Pentek Šimoković rođena je 1973. godine. Završila je Školu primijenjenih umjetnosti i dizajna u Puli. Diplomirala na Odsjeku likovnih umjetnosti u Rijeci, na Filozofskom fakultetu, smjer Grafika u klasi prof. Maje Franković. Za vrijeme studija i nakon njega više puta skupno izlaže sa skupinom mladih autora u Hrvatskoj. Nagrađena nekoliko puta. Bavi se dizajnom, restauracijom i edukacijom odraslih te povremeno izlaže. Živi i radi u Rijeci.

Simokovic Renata Pentek 10