Saša Dejanović: PISMA IZ ISTRE II.

2 dejanovic Sasa 05

2 dejanovic Sasa 05Gradska galerija Orsola Buje predstavlja:

samostalna izložba
otvorenje: Gradska galerija Orsola Buje, subota, 23. V. 2015. u 20.30 h

Izložbu će u prisustvu autora predstaviti kurator Eugen Borkovsky

foto-galerija

MEMBRANE SJEČANJA

Saša Dejanović predstavlja likovne radove koje ujedinjuje naslovom projekta: Pisma Istri / Pisma iz Istre (II.). Ovaj niz kontinuirano nastaje više godina unatrag ne gubeći svježinu. Svi radovi su rađeni nekonvencionalnim kombinacijama slikarskih tehnologija. Tu je slikanje, crtež, grataž, monotipija i sl, izvedeni akvarelom, uljem, tušem, olovkama u boji, itd. Svi radovi su na papirnatoj podlozi. Često su korišteni tonirani kartoni gdje podloga nosi odgovornost intenzitetom ujednačenog početnog tona. Često boja podloge postaje sastavni dio kompozicija. Na ovoj prezentaciji dodani su sasvim recentni radovi koji su izvedeni na još neobičnijoj podlozi, na službenim poštanskim kuvertama. Tako ovaj postav ima konceptualni prizvuk. Neke radove karakterizira prekrivenost izvedbom na cijelom formatu a ponegdje je pozadina ostavljena vidljiva. Uklapanje površine podloge i likovnih intervencija umjetnik čini vješto pa u rezultatu nudi skladne kompozicije. Radove karakteriziraju stilske značajke proizašle iz raspoloženja i osobnog stava umjetnika.

Dijelove umjetnikovog opusa koje predstavljamo sačinjavaju nizovi, grupe sličnih likovnih značajki i energetskog naboja. Jednu grupu čine radovi na toniranim uredskim razdjelnicima za spise. Ovu grupu karakteriziraju motivi pejzažnih karakteristika. Jednolična boja podloge prijeti dekorativnošću koju Dejanović uspijeva nadglasati intenzitetom slikarskih intervencija. Neki radovi svojevrsni su kontrapunkt klasično obrađenim krajobrazima. Ideju pejzaža autor razrađuje do neprepoznatljivosti. Često ih gradi tako da ne definira planove, kako bi postali rječiti, već ih ostavlja sjenovitim, zamagljenim, nerazgovjetnim. Ponegdje je ostavljen trag slučajnosti poteza, fleke, intervencije medija. Često su segmenti rada odvojeni linijama ili trakama boje. Ovo dijeljenje formata unosi elemente nadrealizma. Radovi snažno označuju ideju pokrajine ali odišu umjetnikovom impresijom, odsjajem njegova stanja. Našoj imaginaciji ostavljeno je da percipiramo ponuđeni sadržaj, doživljavajući ga kao pejzaž ili kao apstraktnu reminiscenciju.

Drugu grupu radova ove izložbe ujedinjuje podloga, uredska kuverta. Motivi su bliži figurativnosti i mi prepoznajemo lica ili ljudske figure. One su ponekad razrađenih karakteristika ostvarene slikarskim postupkom a ponegdje samo potezom, poput krokija. Kompozicije su vješto izvedene pa svi radovi djeluju stabilno unatoč raspršenosti elemenata. Motivi koje nalazimo na podlozi bez oznaka mjesta, interijera ili eksterijera, djeluju uvjerljivo a sugeriraju osjećaj usamljenosti. Kad u obzir uzmemo upotrijebljenu podlogu, odjednom se pronalazimo u konceptualnom okruženju znakovitosti motiva, likovne obrade i materijala od kojeg je sačinjen rad. Kuverta, pismo je oznaka komunikacije. Na toj podlozi mnoge od ovih figura nalazimo u manjim grupama ili u nekom redu. Time postaju ne-same. Dojam osamljenosti kojeg autor prenosi promatraču rastvoren je serijom. Saša Dejanović niže scene koje postaju nabrajanje projekcija osobnog. Unutar pojedinog rada, neki su likovi samotni bez obzira jesu li u odnosu ili ne. Uostalom, kao i u životu, samoća jest konstanta koja nas prati i u trenucima kad se nalazimo usred čopora. Pomirenost sa samoćom nazivamo osobnost, ali nosili taj kompliment ili ne, uvijek ostajemo sami. U ovom slučaju, dojam sjete, čežnje, izazvan memorijom, dodirna je točka umjetnika i promatrača. Umjetnik mu nudi iskrenu umjetničku kompoziciju koju ovaj može prihvatiti kao podijeljeni osjećaj. Oboje postaju sudionici iste ideje.

Umjetnik govori o doživljaju svijeta oko sebe kroz membrane sjećanja. Ovim likovnim zapisima problematizirane su granice između realnog i doživljenog. Likovnim jezikom, intuitivnim djelovanjem, ponuđeno je suočavanja s varavom realnošću. Emotivni naboj progovara kroz izbor i kroz pristup motivima. Pred nama su doživljeni trenuci oblikovanja koji se ne mogu ponoviti. Dvojbenost pojma trenutak, značenje i definicija, mogu biti različito interpretirani. Trenutak može biti objašnjen sekundom, satom, danom, godinom a može biti poosobljen i sveden na doživljaj individualne spoznaje. Od toga ovisi frekvencija komunikacije umjetnika samog sa sobom ili promatrača i umjetnikovog djela. Prolazeći od rada do rada nailazimo na stalne promjene intenziteta autorovih emocionalnih nadahnuća. Ovim postavom autor nam povjerava djeliće svog doživljaja svijeta. Senzibilitetu umjetnika, često je samo trenutak pogleda na motiv, dovoljna impresija za sjećanje i zapis. Oblici više ne odražavaju promatranu stvarnost već nutrinu autora koji materijalizira doživljaj. Proživljeno se ogleda u memoriji a manifestira u likovnom zapisu. Ovdje smo na tragu iskrenosti ovih radova: umjetnik likovnim sredstvima bilježi vlastiti proces u kojeg ponire služeći se likovnim obrazovanjem i iskustvom, na krilima intuicije i memorije.

Eugen Borkovsky

2 dejanovic Sasa 06

Saša Dejanović rođen je 1968. godine. Prve korake u umjetnosti uči uz oca Ivu, nastavnika likovne umjetnosti. Likovne umjetnosti studira na Likovnoj akademiji u Bazelu, Švicarska. Bio je stipendist fundacije „Alexander Stiftung” (Cecilia Bartoli), Dornach, Švicarska. Bavi se crtežom, slikarstvom, grafikom i fotografijom. Suosnivač je nekoliko likovnih grupa. 1987: grupa „Šestorica”; 2009: (sa Pierom Maimoneom i Paolom Helblingom), Bazel fotografsku grupu 3R; 2010: likovna grupa „4 mušketira” (Karlo Došen, Goran Skorup, Ivo Dejanović, Saša Dejanović). Redovito izlaže u galeriji „Artefiz” u Cirihu, te „Rosshofs” u Bazelu. Samostalno i kolektivno izlagao u zemlji i inozemstvu. Dobitnik je nekoliko nagrada i priznanja. Član je Udruge fotografa Istre.

INFO: Gradska galerija Orsola Buje, Slađan Dragojević, voditelj programa GG Orsola Buje, tel: 00385 91 3233344, e-mail: sladandragojevic@gmail.com

Impressum: Izdavač / Editore: Grad Buje / Citta di Buie; Za izdavača / Per gli editori: Edi Andreašić; Organizacija: Slađan Dragojević, voditelj programa GG Orsola Buje; Curator / tekst / Il testo: Eugen Borkovsky; Lektura (HR): Doris Pandžić; Foto: Slađan Dragojević; Design: studio E.V.B.; Tisak / Stampa: Comgraf, Umag; Naklada / Tiratura: 100; Realizirano / Realizzato: V. 2015.; info: www.akademija-art.hr