Donatella Spaziani u MLU: Elegancija odsutnosti

Donatella Spaziani 2

Donatella Spaziani  2

Muzej likovnih umjetnosti i Talijanski institut za kulturu, Zagreb
Otvorenje u četvrtak 5. veljače 2015. u 19 sati kome će prisustvovati i umjetnica Europska avenija 9, Osijek. Izložba je otvorena do 22. veljače

O izložbi

U nastojanju još boljeg i sadržajnijeg 24. slavonskog biennala kome je izložba upravo u tijeku, iskoristili smo mogućnost vrijedne ponude te kao gosta skupnoj, ukomponirali samostalnu izložbu, ugledne talijanske medijalne umjetnice Donatelle Spaziani. Time smo postojeću izložbu osnažili još jednom autorskom umjetničkom osobnošću čime smo objema izložbama dali novu vrijednosnu dimenziju.

O umjetnici

Donatella Spaziani rođena je 1970. u Cepranu (regija Lazio). Godine 1993. završava školu A.A.B.B u Rimu, gdje i danas živi i djeluje.
2001. dobiva stipendiju l’Omi International Artists Residency u New Yorku, a dvije godine kasnije dodijeljena joj je istraživačka stipendija “La Seine”, istraživačka stipendija za školu vizualne umjetnosti Ecole Nationale Superieure des Beaux Arts u Parizu.

Od 2005. do 2006., zahvaljujući stipendiji Međunarodnih umjetničkih susreta, u Parizu gostuje u Cite lnternationale des Arts.

2008. u Palazzo delle Esposizioni u Rimu sudjeluje na XIX Quadriennale. Na Svjetskoj izložbi u Šangaju godine 2011. izlaže na izložbi „Piazze di Roma” čiji je kustos Achille Bonito Oliva. Povodom obilježavanja 150. godišnjice ujedinjenja Italije, te pod pokroviteljstvom predsjednika Italije, izlaže 2011. u New Yorku u sklopu izložbe “ltalian Artists in New York”. U Moskvi izlaže u National Centre tor Contemporary Arts na projektu “Arte ltaliana all’ascolto”. Godine 2013. sudjeluje na popratnom događanju na 55. Venecijanskom Bijenalu, na izložbi “Nell’acqua capisco”, čiji je kustos Claudio Libero Piasano.

O djelu

Spaziani je akrobat u praznom prostoru. Punina i praznina ne označavaju duplu oprečnost, već se odnose na fizičku i mentalnu dimenziju u dijalektičkom odnosu i fluidnom kontinuitetu. Spaziani promiče estetiku supostojanja koja je sposobna podariti prisustvo odsustvu i obratno. Umjetničin filozofsko istočnjački stav promiče oblike koji u isto vrijeme uspijevaju zauzimati i oduzimati prostor, razvijajući vizualno među djelovanje koje podupire ideju mentalne slobode i u isto vrijeme formalnu potrebu. To su dva elementa unutar kojih Spaziani izvodi svoju akrobatsku kreativnost, uspijevajući kroz prazninu promicati bijeg u stvarnost, koja se vizualno očituje u tragovima proživljenog.

Achille Bonito Oliva (Bijeg u stvarnost, Dati vremena prostoru tijela, katalog izložbe u Italiji)

Poveznica između izloženih djela leži u jednostavnim figurama koje oživljuju slike i fotografije, u tijelima koja sa žestinom prikazuju potrebu za vlastitim mjestom na svijetu, u oblicima koji upućuju na sklad i spokoj, ali istovremeno nas podsjećaju na nelagodu traganja koje nikad ne prestaje.

Govoreći o svojim djelima, prije svega o nizu crteža, Donatella kaže: “Moj rad se može učiniti manijakalnim – rezanje, crtanje, opet rezanje… ali dok ga stvaram on mi pruža mir koji želim prenijeti promatraču i zaustaviti vrijeme koje nas proždire.”

Donatella nam je uspješno prenijela sve navedeno i puno više od toga, jer njezina djela govore, i to ne samo o spokoju koji umjetnik osjeća prilikom svog rada, već i o porivu, potrebi koji sam spominjao na početku te o “nelagodi” koja je potiče na stvaranje: taj oprečni proces djelima daje punu vitalnost.

Empatička veza s promatračem toliko je snažna da se on ne može oduprijeti poistovjećivanju s filozofsko-umjetničkom podlogom djela, s idejom sazdanom na svjesnosti vlastita postojanja u svijetu. (David Gambaretto, Donatella Spaziani, Elegancija odsutnosti, katalog izložbe u MLU Osijek)

Donatella Spaziani  1