Momci na brod 22

U godini obilježavanja 100. godišnjice smrti Ivana pl. Zajca, jedina premijera nekog njegovog djela na hrvatskim pozornicama bit će opereta ‘Momci na brod’ koju u kazalištu Mala scena u suradnji s Muzičkom akademijom, režira Snježana Banović, dok je dirigent predstave maestro Zoran Juranić. Pokrovitelj je produkcije zagrebačka Gradska skupština.
16. prosinca navršit će se točno stotinu godina od smrt i jednog najvećih hrvatskih skladatelja, dirigenata i glazbenih pedagoga, Ivana plemenitog Zajca po kojem ime nosi i Hrvatsko narodno kazalište u Rijeci.

Upravo tog dana, u Maloj sceni u suradnji s Muzičkom akademijom, a pod pokroviteljstvom zagrebačke Gradske skupštine, bit će premijerno izvedena Zajčeva opereta Momci na brod, kao jedina domaća premijera nekog njegovog djela u tekućoj sezoni.

Mala scena tako će se još jednom pokazati – velikom, jer će u režiji Snježane Banović, a pod dirigentskom palicom maestra Zorana Juranića, na pozornicu izvesti Komorni orkestar Muzičke akademije u Zagrebu te brojne soliste – ukupno više 40 mladih umjetnika.

«Bit će to predstava u predstavi u kojoj će mlada pjevačka i glumačka energija naših studenata ući u dijalog s autorom, žanrom, ali i našim vremenom, tako različitim od onoga u kojem je djelovao veliki Zajc.», kaže o predstavi redateljica Snježana Banović.

Zajčeva komična opereta Momci na brod (Mannschaft an Bord) Ivana pl. Zajca imala je praizvedbu u Beču (Karltheater) 15. prosinca 1863. Bilo je to ujedno prvo izvođenje nekog Zajčevog djela u gradu u kojem je živio i djelovao osam godina (1862. – 1870.) i u kojem je u tome razdoblju izvedeno čak 11 njegovih djela.

Na repertoaru se održala pet sezona i doživjela više od 60 izvedbi. Prvo je u nizu njegovih djela izvedenih i u zagrebačkom gornjogradskom kazalištu (1867.) i to kao prva domaća opereta od njegova osnutka.

Momci na brod bit će prva operetna produkcija Male scene, ali i njezina već treća suradnja sa Muzičkom akademijom u Zagrebu. Nakon premijere, predstava će na repertoaru biti svakodnevno do 18. prosinca, zbog velikog interesa publike već u pretprodaji otvorene su već rezervacije i za četiri termina u idućoj godini: od 19. do 22. siječnja. Ulaznice za predstavu moguće je nabaviti već danas na mrežnim stranicama male scene, kao i u samom kazalištu na adresi Medveščak 2.

Ivan pl. Zajc: Momci na brod

Obrada libreta: Vladan Švacov
Voditelji projekta uime Muzičke akademije u Zagrebu: Vlatka Oršanić i Zoran Juranić

Redateljica: Snježana Banović
Dirigent: Zoran Juranić
Scenografkinja: Dinka Jeričević
Kostimografkinje: Dženisa Pecotić i Emina Kušan
Koreografkinja: Ljiljana Gvozdenović
Pomoćnica redateljice: Frana Marija Vranković
Pomoćnik dirigenta i korepetitor: Davor Kelić
Likovno oblikovanje: Klasja Habjan i Zita Nakić-Vojnović
Fotograf: Julio Frangen
Producentica: Vitomira Lončar
Pomoćnica producentice: Tatjana Lisac
Pomoćnik dirigenta i korepetitor: Davor Kelić

Uloge:
Meštar Fabijan, učitelj: Marko Hergešić
Ema, njegova kći / Gospođa Marina: Antonia Dunjko, Maja Mužar, Manda Sviben
Marko, kadet: David Šeb, Ivan Šimatović
Tata Trifun, lučki kapetan: Josip Čajko, Igor Vlajnić
Bibiana, Trifunova žena / Gospođa Suzana: Paulina Đapo, Hana Hanas, Valentina Mekovec
Robert, kadet: Stefano Surian
Konobarica: Frana Marija Vranković
Kuririca: Karla Ledić
Komandant fregate: mo. Zoran Juranić
Mornari i žene: Aleksandra Bilanović, Nina Franulović, Andrea Grdenić, Ines Grubišić, Karla Ledić, Magda Mas, Lucija Siruček, Martin Feller, Luka Ivoš, David Ropac.
Komorni orkestar Muzičke akademije u Zagrebu (mentor prof. Jože Haluza):
Martin Krpan, Zvonimir Krpan, Mia Marenić, Vanda Dabac (I. violine); Sven Marković, Dora Maganić, Leopold Stašić (II. violine); Sara Parađiković, Margareta Lukić (viole); Iva Ilakovac, Monika Hočevar (violončela); Igor Šajatović (kontrabas), Eva Cigić (flauta); Dunja Čolić (oboa); Branimir Norac (klarinet); Matko Smolčić (fagot); Amina Belovari (1 rog); Dario Kšenek (2 rog); Tomislav Poljančić (truba); Mario Puzović (trombon); Francesco Mazzoleni (udaraljke).

Sadržaj operete Momci na brod:

Ratni brod privezan je u luci lučkoga gradića. Dok čekaju isplovljavanje, mornari su dobili dopuštenje za izlazak s broda pod nadzorom budnog oka hvalisavoga lučkog kapetana, tate Trifuna (tenor), koji im svakodnevno prepričava svoje ratne uspjehe. Jedan od kadeta, Marko Kraljić (bariton), zaljubio se u lijepu kćer učitelja, meštra Fabijana, Emu (sopran). Zaprosio ju je, no Emin otac ne daje pristanak dok Marko ne postane časnik. Trifunu stiže pismo od zapovjednika fregate koji mu daje ovlast da među kadetima odabere i imenuje novoga kormilara. Prvo želi imenovati kadeta Roberta (bariton), no kako je on Markov prijatelj, zajedno ga nagovaraju da imenuje Marka. Svi mornari odlaze na ples kod “Turskog cara”, a Marko ostaje razgovarati s Emom. Oni se sastanu na ulici i upravo se tad Emin otac Fabijan vrati kući te zaključa vrata. Ni tata Trifun ne spava već, uz glasno protivljenje svoje žene Bibiane (sopran), izlazi provjeriti jesu li mornari na brodu. Ema i Marko izmisle da su špijuni došli u luku i Trifun, u nadi da će mu otkrivanje špijuna donijeti slavu, uspije otključati i Emi ulazna vrata. Marko odlazi po ostale mornare, a Ema u lažnoj zasjedi napije Trifuna. Dvije gospođe, Suzana i Marina, vide ih zajedno te na jutarnjoj kavi prepričavaju događaj konobarici. Bibiana kroz prozor ugleda pijanog Trifuna kako spava na ulici. Gospođe joj ispričaju kako je Trifun vara s Emom pa ga ona izbacuje iz kuće. Robert i Marko Trifunu mogu riješiti problem ako Marko postane časnik što će mu omogućiti zaruke s Emom. Trifun ga imenuje novim kormilarom, Fabijan pristaje na brak, a Bibianu to uvjeri da je muž ne vara. Zapovjednik fregate dolazi čestitati novom časniku imenovanje i zaruke te se potom momci ukrcavaju na brod i isplovljavaju.

Foto: Julio Frangen
Vizual predstave: Zita Nakić Vojnović i Klasja Habjan

Leave a Reply

Your email address will not be published.