Skip to content

Karlovac ušao u predblagdanski ugođaj izložbom slika zagrebačke slikarice Miroslave Mire Kos

Kazališna kavana Zorin dom u Karlovcu, 29. studenog 2023.

Popularna Kazališna kavana, smještena u karlovačkom  Kazalištu Zorin dom, najstarijoj karlovačkoj kulturnoj ustanovi već godinama predstavlja ne samo oku ugodan ugostiteljski objekt u kojem se okupljaju ljubitelji kulture i umjetnosti, već i mjesto u kojem se    održavaju različita, dobro posjećena umjetnička događanja.

Tako je 29. studenog 2023. skupina istinskih ljubitelja likovne  i glazbene umjetnosti nazočila otvaranju samostalne autorske izložbe slika afirmirane likovne umjetnice Miroslave Mire Kos, slikarice iz Zagreba, koju zbog njenog dugogodišnjeg aktivnog  sudjelovanja na brojnim skupnim izložbama, likovnim kolonijama, radionicama i drugim likovnim događanjima na likovnoj sceni grada Karlovca možemo, osim kao zagrebačku  umjetnicu, s punim pravom istovremeno predstaviti i kao našu, karlovačku slikaricu.

Kreativni put Miroslave Kos je dug i traje više desetljeća, pa je i njen likovni opus iznimno bogat, jer počeci njenog likovnog stvaralaštva sežu u dane njenog najranijeg djetinjstva, u vrijeme kada je još kao djevojčica, primjereno njenoj dobi igrajući se lutkicama, šarenim  krpicama i naravno, bojama ušla u čarobni svijet likovnog izražavanja. Već je toga trenutka Miroslava započela pronalaziti  sebe i definirati svoje interese s čime je trasirala svoj budući kreativni put, put svestrane likovne autorice koji ju je osim  bavljenja slikarstvom  tijekom dugih godina strpljivog rada odveo i u područje izrade keramike, unikatnog nakita i lutaka. 

Dugogodišnji kreativni put Miroslave Kos je bio ispunjen svakodnevnim slikanjem, posjećivanjem izložbi, proučavanjem  stručne literature, ali i bezbrojnim susretima i kontaktima sa brojnim  likovnim umjetnicima različite generacijske i domicilne pripadnosti, ali i različitih likovnih pristupa,  kao i drugim likovnim stručnjacima, likovnim kritičarima, galeristima,  kolekcionarima te  drugim ljubiteljima i poznavateljima slikarstva  pri čemu je  razmjenom iskustava i   iznošenjem različitih pogleda na umjetnost autorica kontinuirano      stjecala nova  kreativna  iskustva i  širila svoje spoznaje  o likovnosti. Osobito je  njen kreativni put bio obogaćen   prikupljanjem i sažimanjem  dojmova sa   brojnih putovanja po Hrvatskoj i izvan nje ili  čak života u različitim zemljama svijeta, poput SAD-a. Posebno  je   njeno sazrijevanje osnaženo   njenom izraženom potrebom za   obilaskom   kulturnih  i sakralnih spomenika, posjetama  muzejima i galerijama,  razgledavanjem istaknutih zbirki i  recentnih umjetničkih postava ili kolekcija  u različitim dijelovima svijeta, pa je uslijed sinergijskog učinka svih tih poticajnih utjecaja  te   brojnih, raznovrsnih autentičnih    spoznaja o umjetnosti,   Miroslava Kos stalno   likovno i humanistički  narastala. 

Stvarajući   sve veći broj kvalitetnih likovnih radova  autorica je željela   svoje   radove  iznijeti na svjetlo dana i pokazati likovnoj publici, te  joj preko svojih likovnih    radova    posredovati svoje likovne i  autentične životne poruke.  Stoga je njeno  likovno stvaralaštvo   rezultiralo i brojnim samostalnim izložbama u različitim dijelovima svijeta, od  SAD-a, Francuske, Kanade, Mađarske, Italije, Austrije i Ukrajine. Naravno,  Mira je svojim stvaralaštvom bila dostupna i  likovnoj publici u Hrvatskoj,  ali bi  radi navođenja  svih njenih brojnih  samostalnih ili skupnih izložbi ili još  brojnijih humanitarnih kolonija u Hrvatskoj  u kojima je sudjelovala,  bilo  lakše navesti  samo one  gradove i sredine u kojima Mira nije do sada izlagala. Slijedom njenog   nezaustavljivog umjetničkog poriva,  i karlovačka likovna publika od večeras  ima prigodu  vidjeti dio njenog umjetničkog opusa koji njeno  likovno stvaralaštvo  predstavlja na  iznimno vjerodostojan način.

U svojem kreativnom radu Miroslava  se težišno  opredijelila za  likovnu obradu teme žene,  koja je u cijeloj povijesti likovne umjetnosti bila omiljena tema brojnih autora u različitim vremenskim, povijesnim i/ili  likovnim epohama. Slijedeći svoje inicijalne   likovne uzore koji sežu do perioda renesanse, ili čak i dalje,  Miroslava je  istovremeno strpljivo i predano tražila svoj  likovni put,  te je   dugogodišnjim kreativnim radom   unoseći  u njega svoj osobni, autorski, ljudski  ali i filozofski i feministički pogled na odabranu joj temu- žene, uspjela  pronaći  i izgraditi  prepoznatljiv osobni  likovni rukopis, odnosno uspjela je  postići onaj cilj kojem teži svatko od nas, ali koji postižu samo rijetki umjetnici, poput nje.

U svojoj obradi teme žene, odnosno ženskog lika,  autorica  na svojim  radovima  u centralnom dijelu obrađuje  lik žene u minimalističkoj maniri, bez suvišnih dodataka i uljepšavanja, tako da pogledom na njene slike svaki gledatelj može vidjeti iznimno  pročišćeni  ženski lik, gotovo  kao da je rađen dječjom rukom,   lik žene ponekad odsutnog,  pa i melankoličnog pogleda u daljinu, koji usprkos lišenosti dodatnih efekata prikazuje ženu u njenoj jednostavnoj, ali istovremeno u jedinstvenoj i izvornoj ljepoti. To je, vjerojatno jedna od prvih autentičnih autoričinih likovnih i ljudskih poruka upućena nama,  gledateljima njenih slika, da ženska   ljepota, prema njenom poimanju, zapravo leži u jednostavnosti, prirodnosti i izvornosti, a da svaka suvišna intervencija u ženski lik, bilo bojama na slikarskom platnu ili  drugim intervencijama u stvarnom životu žene, vrlo često u sebi nosi rizik od pretjerivanja, te mogućih vizualnih,  likovnih ili estetskih promašaja.  To se u Miroslavinom slučaju nije dogodilo,  jer njeni likovi na platnu, izrađeni u takvoj  minimalističkoj maniri pružaju istinski  i potpuni ugođaj, jer im ništa ne nedostaje, ništa nije prenaglašeno i suvišno,  a sve je zapravo  tu, u svojoj izvornoj i čistoj ljepoti. Uvidom u likovnu postavu kojoj večeras nazočimo, možemo, pored ostalog uočiti i gotovo jedan vremenski ili povijesni narativ, jer na njenim radovima možemo prepoznati likove žena samozatajnog i skrivenog pogleda u stranu koje pripadaju i moguće  srednjovjekovnim i/ili renesansnim vremenima, ali i likove koji odgovaraju  ženama suvremenog doba, a to još jedna od brojnih likovnih poruka koja ukazuje na bezvremenski značaj i ulogu žene  ne smo u kontekstu jedne obitelji već i kroz stoljeća razvoja ljudskog društva.

Tom jednostavno građenom ženskom liku koji nastaje  lakim, diskretnim  potezom njenog  kista i lazurnim nanošenjem boje, autorica konfrontira dinamičnu pozadinu, istkanu širokim potezima kista, ponekad i pastoznim nanosima boje, sa skladno odabranim  koloritom čija gama ponekad upućuje i na određenu dinamiku,  a ponekad i sa plošno obrađenim geometrijskim ili slobodnim površinama  koje  odaju smirenost. Pojedini suvereno odabrani i obrađeni detalji u pozadini svake  slike smještavaju lik žene u određeno povijesno ili zemljopisno okruženje, dajući odabranom liku određeni društveni  ili obiteljski kontekst i ukazuju na svevremenski značaj i ulogu žene kroz minula stoljeća. Na taj  nam način autorica  svojim likovnim narativom uspješno prikazuje  određene  povijesne i društvene mijene, a time i  određeni ritam i  dinamiku života  koji se događa ne samo  oko  toga ženskog  lika sa  njenih slika,  već lika i života  bilo koje  žene,  odnosno svojim nam  prepoznatljivim  likovnim rukopisom Miroslava Kos dojmljivo  ukazuje da se  svaka žena u  svojim različitim životnim ulogama, kao majka, supruga ili  kćer  suočava sa  raznovrsnom dinamikom, a ponekad i dramatikom  obiteljskih i društvenih odnosa, utjecaja i suprotnosti, te vrlo često i  s neshvaćanjem i neuvažavanjem   od strane drugih.

U nastavku rada na  likovnoj obradi ženskog lika  i konačnom  likovnom definiranju odabrane joj teme,  autorica se koristi  svojim uzorima iz sakralne umjetnosti, te vrlo efektno  i suvereno koristi kombiniranu tehniku, akrilik s pozlatom. Kako  su njeni ženski  likovi izrađeni  gotovo u Modiglianijevoj maniri, nešto izdužene fizionomije, sa svojim gotovo isposničkim  izgledom i  pogledom,  a istovremeno  lišeni dodatnih uljepšavanja i nepotrebnih likovnih intervencija,     u svojoj  su sveukupnoj jednostavnosti izvorno lijepi,   pa podsjećaju dijelom i  na likove svetaca sa nama poznatih sakralnih tema, ili  , kako je to svojevremeno u jednoj od likovnih recenzija   slikar i likovni pedagog, profesor Boris Žuža istaknuo:, „svojom  jednostavnošću čak asociraju i  na  svima poznate  Boticcellijeve  Venere“. Nezaobilaznom  zlatnom aureolom  oko glave ženskog lika, s kojim poentira svoju likovnu poruku,  autorica poput likova svetaca  s  nama znanih fresaka  zapravo ističe značaj i centralni  položaj žene u obiteljskoj  i društvenoj sredini, a time i njenu   snagu, mudrost, posvećenost i usmjerenost na  stvaranje životne ravnoteže svuda oko sebe, pa čak i u tako dinamičnim ili čak  dramatičnim odnosima koje  likovno opisuje u pozadini svake svoje slike.  Time  nam autorica kroz   preplitanje i utjecaj svih dinamičnih odnosa koji prate život bilo koje  žene sa svojih  slika  upućuje osobnu  ljudsku poruku o  položaju i ulozi žene, ali i o potrebi njenog vrednovanja i uvažavanja od strane drugih.  Takvim osobno angažiranim  pogledom na ženu, autorica i gledateljicama  putem svojih  slika osvještava potrebu da i one  same  u sebi prepoznaju i osvijeste svoju iskonsku osobnu ljepotu, svoje  pozitivne osobine,  kapacitete i   kvalitete,  a osobito svoju snagu i   zasluženo mjesto, ulogu i  doprinos  koji daju održavanju  ravnoteže i  sklada u obiteljskoj i široj  životnoj sredini,  a nas,  muške gledatelje upućuje da i mi  prepoznamo i uvažimo značaj i  nezamjenljivu ulogu žene u našim  životima i društvu uopće. Čarobni, gotovo sakralni  ugođaj koji zrači sa njenih bajkovitih  slika  i koji je ispunio izložbeni prostor karlovačke Kazališne kavane te  ušao u srca  svih posjetitelja  izložbe upravo je sukladan  predblagdanskom ugođaju koji  polako  prekriva karlovačke promenade, trgove i parkove, nagovještavajući  skori dolazak Božića.

Da bi stekli cjeloviti uvid u stvaralaštvo  Miroslave Kos, potrebno je  ovom prigodom govoriti i  o  njenoj, ništa manje značajnoj ljudskoj dimenziji, jer je  pored kreativnog stvaralaštva autorica  iznimno angažirana i  u humanitarnom radu,  osobito što   već niz desetljeća  sudjeluje na bezbrojnim likovnim kolonijama humanitarnog karaktera koje se  održavaju  ne samo u Karlovcu, već i u drugim   sredinama u Hrvatskoj, a u kojima Miroslava, kao  angažirana likovna umjetnica, izradom i donacijom svojih autorskih radova  daje nesebičan  doprinos u ublažavanju aktualnih socijalnih, humanitarnih ili drugih društvenih problema u toj sredini. Stoga se autorica, još prije gotovo dva desetljeća kao  angažirana  umjetnica   i  likovna volonterka  pridružila skupini pedagoških stručnjaka i   entuzijasta u Domu za odgoj djece i mladeži u Karlovcu koji su započeli sa organizacijom likovnih kolonija pod radnim nazivom „ Prijatelji u gostima“ da bi uz pomoć likovnih umjetnika olakšali život djeci koja  su smještena u  tu ustanovu socijalne skrbi  i koja zbog problema u ponašanju  odrastaju izvan svojih primarnih obitelji. U pozivu tadašnje ravnateljice doma g-đe Mirjane Cvitak   je    Miroslava Kos  prepoznala sebe, svoju kreativnu, ali i  majčinsku ulogu  i svoju iskonsku želju i potrebu  za pružanje pomoći u radu sa djecom sa problemima u odrastanju. Suprotno  interesnom,  svečarskom ili samo promotivnom radu  koji je često prisutan kod  pojedinih umjetnika ili javnih osoba,   Miroslava se opredijelila upravo  za rad  sa onom djecom koja su  zanemarena od svojih obitelji, koja su neshvaćena  ali i na određeni način   odbačena i stigmatizirana od svojeg okruženja,  dakle na onu djecu koja nisu osjetila roditeljsku ljubav i toplinu obiteljskog doma. Na započetim  likovnim kolonijama   u Domu na Baniji, Miroslava je  redovno sudjelovala kao slikarica, donirajući svoje radove za poboljšanje uvjeta života korisnika doma, ali  je i neposrednim kontaktima   djeci  pružala  svoju  ljudsku podršku u prevladavanju problema u njihovom odrastanju i olakšavala im  separaciju od obitelji. S druge strane je   u svim sredinama u kojima je  kreativno djelovala širila  narativ senzibiliziranja javnosti za prihvaćanje takvih mladih osoba i pružanja šanse da i oni uspješno prebrode razvojne poteškoće, da budu prihvaćeni   i osjete sreću u životu. Međutim, Miroslava nije stala samo na osobnom likovnom radu,  već  je postala  i prava animatorica umjetnosti i kulture pošto  je u Dom započela  dovoditi i svoje brojne kolegice i kolege,  slikare, a zatim  i glazbenike  iz drugih  sredina u Hrvatskoj, a uskoro i izvan nje, ljude različitog kreativnog naboja, ali istovjetnog ljudskog i humanitarnog habitusa. Uslijed  takvog kvalitativnog narastanja ta je likovna kolonija zahvaljujući pomoći i angažiranju Miroslave Mire Kos i njenih kreativnih prijatelja,  već u prvih desetak godina svojeg postojanja započela ispisivati svoj novi životni krug poprimivši i  međunarodni karakter. Svoj poriv za pomoć i podršku u radu  s djecom  Mira je nastavila i  kroz sudjelovanje na ZILIK-u,  najstarijoj likovnoj koloniji koja se već pola stoljeća tradicionalno organizira u tadašnjem Domu za djecu Vladimir Nazor u Karlovcu, današnjem Centru za pružanje usluga u zajednici,  usmjeravajući svoju kreativnu i ljudsku pažnju i veliku  osobnu senzibiliziranost i za djecu koja su lišena roditeljske skrbi. Naravno, ta eruptivna kreativna i  još veća humanitarna energija je Miroslavu  nakon toga usmjerila i na uključivanje u Humanitarnu likovnu koloniju „Likovni volonteri na djelu“ koju već petnaestak godina organizira Gradsko društvo Crvenog križa Karlovac, a čiji fundus služi za iskazivanje moralne zahvale jubilarnim karlovačkim  darivateljicama i darivateljima krvi, onim malim, velikim ljudima koji svojom darovanom krvi spašavaju naše živote.  Stoga nije niti čudo, da ju  zbog cjelokupnog njenog likovnog i humanitarnog aktiviteta u karlovačkoj sredini doživljavamo i kao „našu“, karlovačku umjetnicu, pa je i  otvorenje večerašnje izložbe obilovalo iskazanim toplim  emocijama od njenih iskrenih i dugogodišnjih   karlovačkih poštovaoca i prijatelja.

Naravno, kako dolikuje  razlogu  i mjestu  večerašnjeg okupljanja,  ova je likovna večer upotpunjena i glazbenim nastupom zagrebačkog glazbenika  Stiva Morgensa, koji je  prisutne poklonike likovne umjetnosti  nagradio i sa svojim efektnim izvedbama popularnog i bezvremenskog Elvisa Presleya, te ih još jednom vratio u dane mladosti.

Kada se u jednoj osobi  ujedine osobine svestrane likovne autorice, angažirane umjetnice ali i osobe  iskreno senzibilizirane za  patnje  i nevolje drugih i odlučno posvećene  aktivnom pružanju pomoći drugima, a osobito djeci,  onda  dobijemo cjeloviti  lik žene, lik  Miroslave Mire Kos, odnosno dobijemo lik autorice današnje izložbe, koji nedjeljivo korespondira sa temom i likovima  iz njenog stvaralačkog opusa.