Skip to content

RENATA POLJAK: VIJESTI, od 9. ožujka

Nacionalni muzej moderne umjetnosti od 9. ožujka do 2. travnja u Galeriji Josip Račić premijerno predstavlja izložbu Vijesti svjetski priznate hrvatske multimedijalne umjetnice i redateljice Renate Poljak

Lana Šetka

U kustoskoj koncepciji povjesničara umjetnosti Branka Franceschija, ravnatelja NMMU, izložba prikazuje izbor radova na papiru i  video iz istoimenog umjetničinog ciklusa nastalog u razdoblju pandemije COVID  – 19 do početka rata u Ukrajini. 

Zaokupljena socijalno  – političkom tematikom više od dva desetljeća i u ovim recentnim monokromnim crtežima ugljenom Renata Poljak „progovara“ o aktualnoj situaciji. Novinskim fotografijama koje je prisvojila i reinterpretirala u mediju crteža umjesto izvorne vijesti, pridodaje tekst u kojem opisuje vlastiti doživljaj onoga što vidi i čita. O čemu u pratećem katalogu izložbe Branko Franceschi piše  – Transfer novinske fotografije u likovno tradicionalni umjetnički medij, pridaje poslovično sekundarnom statusu vizualne opreme novinskog članka auru umjetničkog čina i, implicitno, vječnosti. Aura obuhvaća i pridruženi tekst napisan ispovjednim, dnevničkim ugođajem i stilom, koji nas izravno uvodi u emotivno stanje i razmišljanja umjetnice. Tekstualni i vizualni elementi djela u sinergiji i oslonjeni jedan na drugog, spojem sveprisutne medijske slike događaja sada rekreirane i prisvojene radom ruke s napisanim i objavljenim tekstualnim opisom subjektivne refleksije umjetnice, ostvaruju puninu ciljanog efekta. Umjetničko djelo je točka konvergencije javnog i osobnog, informativnog i refleksivnog, činjeničnog i emotivnog, objektivnog i subjektivnog. (…) – te nastavlja – (…) S fenomenološkog kuta gledanja Vijesti nas neizravno upućuju na status mentalnog prostora oko kojeg se oblikuje suvremena civilizacija. Naš doživljaj stvarnosti u potpunosti je uronjen u sustav stvaranja i oblikovanja „vijesti iz svijeta“ kao ishodišnom točkom osobnog iskustva postojanja. S aspekta pak kurentne stvaralačke paradigme, Renata Poljak uvođenjem svoje davno zanemarene crtačke vještine u repertoar izvedbenih strategija svjedoči o širem fenomenu nadilaženja dihotomije tradicionalnih likovnih disciplina i medijske umjetnosti koja je obilježavala dekade na prijelaza milenija. Možemo optimistično zaključiti da blizina kraja ima i svojih dobrih strana.

Radovi Renate Poljak dosad su predstavljeni u nekim od najprestižnijih svjetskih umjetničkih institucija poput Centra Georges Pompidou i Palais de Tokyo u Parizu, Fundació Joan Miró u Barceloni, Kunsthaus u Grazu, Muzeju Danubiana u Bratislavi, Metropolitan Art Centru (MAC) u Belfastu, centrima Occurence i Optica u Montrealu u Kanadi… kao i na Bijenalu suvremene umjetnosti u Rennesu u Francuskoj i Ostrale bijenalu u Dresdenu te filmskim festivalima, Međunarodnom festivalu kratkometražnog filma u Oberhausenu i berlinskom Black Box-a na kojem je 2006. osvojila Zlatnu crnu kutiju  – nagradu za najbolji kratki film…

See also  Miljenko Beler: Oda radosti u slikarstvu

Snimio: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb