Varaždinska slikarica Koraljka Rajn otvorila je 19. svibnja u čakovečkoj palači Scheier 18. samostalnu izložbu slika pod nazivom MONOTIPIJE – IGRA DVOJNOSTI. Međimurskoj likovnoj publici predstavila se s 23 monotipije, zapravo otisaka svile na papiru, nastalih u razdoblju od 2012. pa do 2022.godine. O radu umjetnice i izloženim djelima govorila je autorica predgovora u katalogu Dalia Oluić, dok se za umjetnički dio programa pobrinula poznata varaždinska pjesnikinja Ljubica Ribić. Također, prisutnima se prigodnim riječima obratio i izložbu proglasio otvorenom organizator izložbe i predsjednik Likovnog udruženja Čakovec, Toni Fažon. Izložba će se moći razgledati do 2. lipnja 2022. godine.
Dalia Oluić
Zanimanje za primjenjenu umjetnost Koraljka Rajn prepoznala je još u srednjoj školi. To ju je iskustvo dovelo do oslikavanja svile. Još su umjetnice Bauhausa ponosno prisvojile obradu tekstila kao tipično žensku djelatnost, a temeljna postavka Buahausa je: dizajn proizvoda je u službi njegove funkcionalnosti.
Zanimljivo da je Koraljka Rajn prvobitno bila dio te tradicije oslikavajući svilene marame bojom za tekstil, da bi ipak naglo iz nje istupila – u šarama otisnutima na najlonskoj presvlaci na radnom stolu prepoznala je nešto više od potrošnog pomoćnog pribora i nusprodukta neposlušnog akvarela koji se, kako Koraljka kaže, teško kontrolira – “prodire tamo gdje treba i gdje ne treba”.
Kao pokus, odlučila je najlonsku podlogu zamijeniti papirom. Ono što je uslijedilo je desetogodišnji rad sa svilom kao pomoćnim materijalom, rad koji preispituje isključivost Bauhausovske postavke. Ipak, bauhausovski duh živ je u Koraljkinoj otvorenosti prema eksperimentu: svilene monotipije Koraljke Rajn igra su dvojnosti grafike i slikarstva, namjere i intuitivnosti, apstrakcije i apstrahirane figuracije, te dekoracije i duboke introspekcije.
Sve u vezi Koraljkinog rada vrvi proturječjem – od samog procesa stvaranja do konačnih radova. Količinu nemara u kaotičnom radnom prostoru nadomješta perfekcionističkom brigom prema svojim monotipijama, a njezinu želju za kontrolom poražava neizvjesni izgled svilenog otiska koji je rezultat neukrotivog akvarela. Proces stvaranja jedne monotipije traje nekoliko dana, a stvara se postupkom višebojnog sitotiska – slojevi boje se nanose jedan za drugim. Tehnika monotipija je hibridna: grafička komponenta je otisak, a slikarska duboko prodirući akvarel, koji omogućuje nastajanje samo jednog, jedinstvenog primjerka. Na nekim djelima primjećujemo zanimljivu, grublju strukturu, netipičnu za akvarel. Mješanjem soli i akvarela postiže se nova tekstura, ali i nove boje – umjetničina sklonost eksperimentu očituje se i u kemijskoj intervenciji u toku stvaralačkog postupka.
Gledajući monotipije, možemo ih zamisliti kao lijep ukras u nečijem dnevnom boravku, ali bilo bi pogrešno svesti ih samo na pasivnu dekoraciju.
Visoka dinamičnost ploha sugerira bujanje, vibriranje, elementi kao da žele izbiti iz podloge i posjeduju svijest živog bića. Slike iz serije pozivaju na dijalog, kako promatrača tako i umjetnicu koja ga je stvorila. Imenovanje djela umjetnici je jednako važno kao i njegovo stvaranje. Ona to doživljava kao izazov – kako iz naizgled nasumičnih šara iznjedriti smisao, nešto poput Rorschach testa.
Monotipije za umjetnicu imaju introspektivnu zadaću. One testiraju umjetničinu moć vanjskog i unutarnjeg opažanja, ne bi li naknadno prepoznala Dvornikov ritam na slici “Afrika, to je moj bit” ili udarnost vijesti o razarajućoj moći Katrine u slici “Uragan Katrina”. To su neki od utjecaja koji su se tiho urezali u umjetničinu podsvijest neprimjetno kormilareći njenim stvaranjem.
Slikarsko stvaralaštvo Koraljke Rajn obiluje i figurativnim pejzažima i mrtvom prirodom, a najčešće tehnike su ulje i akvarel. Važno je naglasiti i umjetničin aktivni rad u hortikulturi, o čemu svjedoče i biomorfološki, amorfni oblici (cvjetni motivi) koji su konstanta monotipija. Kvaliteta i paleta boja radova podsjeća na onu impresionističkih plein air pejsaža, dovršenih u jednom sjedenju – neusiljen i prirodan razmjestaj oblika ostavlja dojam cvjetnih latica koje je vjetar nasumično nanio na platno, ostavljajuci na papiru trajne lazurne otiske, utopljene u impresionističkoj snovitoj izmaglici (“Livada iz sna”).
(Impresionistički) San je element koji se provlači cijelom serijom radova u svili, počevši od same svile. Svila lako klizi iz ruku, a Koraljkina tematika radova je neuhvatljiva i neopipljiva, prelazi kontrolu ratia: „Silazak Duha Svetoga“, „Cjevasti san u ružičastom“, „Japanski san“…
Koraljka Rajn rođena je 1968. godine u Varaždinu. Prvi konkretni susret s likovnošću događa se još u likovnoj sekciji varaždinske gimnazije, gdje stječe osnovna likovna iskustva i poticaje. Ipak, njezino likovno stvaralaštvo obilježeno je autodidaktičnim istraživanjima.
Slikarstvom je ozbiljnije zaokupljena od 2005. godine. Ti počeci vezani su uglavnom uz pejsažno slikarstvo, da li kroz suhi pastel ili ulje na platnu. Izrada nakita i rezbarenih drvenih satova također su neko vrijeme u interesu Koraljke Rajn. 2012. godine počinje se baviti i oslikavanjem svile u domeni primijenjene umjetnosti, a kao sasvim usputni rezultat toga rada iznjedruje ciklus otisaka svile na papiru, jedinstveni opus slika, koji se po načinu rada može svrstati u grafičku tehniku monotipije, a po vrsti boje koju pritom koristi u akvarel. Monotipije tada postaju primarno ishodište slikaričinog interesa i njena glavna stvaralačka preokupacija. Do sada je izlagala na 18 samostalnih i 50-tak skupnih izložbi.
2014.godine na 56. godišnjoj izložbi Likovne udruge Varaždin, a čiji je tada bila član, nominirana je za nagradu , dok je 2016.g. i osvojila Grand prix 58. godišnje izložbe LUV-a sa monotipijom „Give me 5“. Što se tiče žiriranih izložbi i salona, sudjelovala je na 7, 8. i 9. hrvatskom triennalu akvarela ; 4, 6, 7. i 8. zagorskom likovnom salonu ; 2015. na Pasionskoj baštini u Zagrebu te na 10. Pro futuri u Poreču. Sudionica je mnogih humanitarnih likovnih kolonija i dobrotvornih aukcija po cijeloj Hrvatskoj i inozemstvu.
Slika „ Prvopričesnice“ uvrštena je u kalendar Varaždinske Biskupije za 2016.godinu.
Članica je i potpredsjednica Likovnog udruženja Čakovec (LUČ).
Samostalne izložbe
2006. Hotel Minerva, Varaždinske Toplice
2008. 2010. Izložbeni prostor Vuri , Mursko Središće
2010. Galerija Sunce, Zagreb
2010. Galerija Gospodarske škole, Varaždin
2011. Specijalna bolnica za medicinsku rehabilitaciju,
Krapinske Toplice
2011 – 2016. Hotel Minerva, Varaždinske Toplice
2013. Gardens bar&club , Varaždin
2014. Gradska knjižnica i čitaonica Novi Marof
2014. Izložbeni prostor hotela Amalia, Ludbreg
2015. Galerija Sunce Zagreb
2016. Gradska knjižnica i čitaonica „ Metel Ožegović“
– Odjel Banfica , Varaždin
2018. Knjižnica Novi Zagreb, Mamutica , Zagreb
Skupne izložbe
2006.. 4. Zagorski likovni salon – Galerija grada Krapine,
2008. Galerija grada Krapine, Krapina
2009, 2011, 2013. Ludbreška likovna paleta, Ludbreg
2009 – 2012. Paletafest – Špancirfest, Varaždin
2009, 2010. Galerija Sveti Martin, Sv. Martin na Muri
2010. Noć muzeja – Muzej grada Čakovca, Čakovec
2010. Izložbeni prostor Regina – Zrin, Spa&Golf Resort
Sveti Martin, Sv. Martin na Muri
2010, 2011. Mlin na Muri , Sv. Martin na Muri
2010. Palača Scheier, Porcijunkulovo, Čakovec
2010, 2011. Hrvatsko katoličko liječničko društvo, Zagreb
2011. MESAP Liber, Nedelišće
2011. Osnovna škola Kneginec, Gornji Kneginec
2011, Galerija LUV, Mercator Centar, Varaždin
2012. 6. Zagorski likovni salon – Galerija grada Krapine,
2012, 2013. Galerija LUV, Kukuljevićeva, Varaždin
2013. Galerija Dvor Trakošćan, Trakošćan
2013, 2014. Turističko informativni centar (TIC), M.Središće
2014. ZKD – Zveza kulturnih društev Lendava, Slovenija
2014. Galerija LUV, Mercator Centar, Varaždin
2014. Galerija Sunce, Zagreb
2014. Hrvatsko katoličko liječničko društvo, Zagreb
2015. 10.bijenalna izložba LUČ-a,Centar za kulturu, Čakovec
2015. Pasionska baština – Galerija Zvonimir, Zagreb
2015. 7. zagorski likovni salon – Galerija grada Krapine
2016. TEMPLE STREET ART SHOW,
O´Callaghan Alexander hotel , Dublin, Irska
2016. 10. Pro futura – Istarska sabornica , Poreč
2016. 7. Hrvatski triennale akvarela
– Gradski muzej Karlovac,Galerija Vjekoslav Karas
– Galerija umjetnina grada Slavonskog Broda ,
Likovni salon Vladimir Becić
2016. 58. GI LUV, Galerija LUV, KONZUM, Varaždin
2016. Izložbeni prostor Župe Sv. Jelene Križarice, Šenkovec
2017. 11. bijenalna izložba LUČ-a, Centar za kulturu,Čakovec
2017. 2. Dani Bože Hlasteca, Gradska knjižnica i čitaonica
„Mladen Kerstner“, Ludbreg
2017. Galerija „Petrović“, Književno-likovno društvo Rešetari,
2017. Gradski muzej Varaždin, Palača Herzer, Varaždin
2018. 3. Dani Bože Hlasteca, Dvorac Batthyany, Ludbreg
2018. 8. Zagorski likovni salon – Galerija grada Krapine,
2018. Palača Scheier , Čakovec
2018. Matica iseljenika Hrvatske, Zagreb
2019. 8. hrvatski triennale akvarela
– Galerija umjetnina grada Slavonskog Broda,
Likovni salon Vladimir Becić
– Gradski muzej Karlovac, Galerija Vjekoslav Karas
-Muzej Mimara
2022. 9.hrvatski triennale akvarela
– Gradski muzej Karlovac, Galerija Vjekoslav Karas
– Galerija PM, Meštrovićev paviljon,HDLU Zagreb
– Galerija umjetnina grada Slavonskog Broda,
Likovni salon Vladimir Becić
mala retrospektiva
Tu općeljudsku potrebu za maskiranjem, za prikrivanjem, za tajnovitostima koje ...12th Feb 2022
Pamtimo prošla iskustva te na temelju njih planiramo budućnost i, naravno, prov...31st Dec 2022
Novom izložbom umjetnica Željka Gradski, kako sama primjećuje, „otvara vrata ne...29th Oct 2022