Noć muzeja 2013. U Arheološkom muzeju Zadar

SVJETLO POSLIJE TAME

Šest sati programa s Tomislavom Marijanom Bilosnićem

Arheološki muzej Zadar svoj program za osmu ”Noć muzeja” noslovio je ”Post Tenebras Lux” – Svjetlo poslije tame, a bio je posvećen djeci i braniteljima

U petak, 25. siječnja 2013. godine, od 18 sati do sat iza ponoći, Zadar se pridružio gradovima u kojima se održala "Noć muzeja 2013."

Za početak održano je dječje slaganje puzzlea po logotipu Arheološkog muzeja Zadar, nakon čega je uslijedilo predstavljanje romana za djecu
Pustolovine morskog konjica  Tomislava Marijana Bilosnića (drugo izdanje, Naklada Bošković, Split) i prikazivanje epizoda tv-serije “Pustolovine morskog konjica”.

Davne 1976. godine Televizija Zagreb snimila je istoimenu lutkarsku TV-seriju u boji koja i danas budi pozornost zanimljivim načinom prikazivanja i edukativnošću. Priča je to o dječaku Lošiju, kasnije u romanu imena Pavle, koji sanja da je izgubio svoju zlatnu ribicu, no istodobno to je i priča o solidarnosti ribljeg svijeta koji želi pomoći  dječaku u potrazi. Kroz seriju se upoznaje sve bogatstvo morske flore i faune. Radnja počinje u Jadranskom moru,  premještajući se dalje preko Grčke, Španjolske, pa čak do Polinezije i Sjevernog mora  sve dok morski konjic  ne pronađe  čarobnu zlatnu ribicu.)

Slijedilo je zanimljivo otvaranje izložbe Svitlo hrvatskoga križa Zlatka Franića, hrvatskoga branitelja. Izložbu je ostvario književnik Tomislav Marijan Bilosnić, inače tijekom Domovinskog rata zapovjednik Samostalnog voda umjetnika Zadar.

Zlatko Franić hrvatski je branitelj koji urezuje motive križa, pletera, crkve sv. Donata  te cio niz druge nacionalne simbolike u čahure topovskih, tenkovskih, minobacačkih, avionskih i drugih ubojitih projektila. On ih dodatno osvjetljava povezujući tako dalju i bližu prošlost .  Broj iz svjetlosti  starohrvatskih crkvica simbolizira svjetlo slobode s Domovinskim ratom.

Foto iznad: Zoran Bošković kao Bilosnićev izdavač u Splitu pridružio se programu

Na program u kasne noćne sate bile su Molitve Tomislava Marijana Bilosnića, pjesnička zbirka duhovne lirike. S doista antologijskim lirskim ostvarenjima u Molitvama Bilosnić se obraća svijetu oko sebe u psalmodičnom, biblijskom tonu, sjedinjujući djetinju spoznaju Boga s božanskom spoznajom u svjetlu životne mudrosti. Za zbirku Molitve Bilosnić je ovjenčan najprestižnijom hrvatskom pjesničkom nagradom Tin Ujević.


Sv. Križ, priča Tomislava Marijana Bilosnića posvećena Mladenu Pejakoviću i njegovom kultnom djelu Broj iz svjetlosti  pročitana je u 22 sata.

Priča je napisana u spomen Mladenu Pejakoviću i njegovom djelu o crkvica sv. Križa u Ninu, koja je po ovom autoru zapravo  sofisticirani gnomon koji na zemlji crta Sunčev put. Naime, Sv. Križ modulacija je svjetlosti, dok je njezina analiza ikonografija kozmosa.

Zadre grade, naša diko
,  bio je naslovljen razgovor ugodni djece i branitelja s ciljem očuvanja nacionalno-povijesnog pamćenja. Razgovor su vodili Tomislav Marijan Bilosnić i Zlatko Franić. Sve se to odvijalo uz  djela Tomislava Marijana Bilosnića Samostalni vod umjetnika Zadar, ListopadHrvatska ogrlica.


Franić, Bilosnić, Gluščević

Prilazeći temi rata ne kao tematskom pitanju iz naše bliže povijesti ili čak osobne tragične sudbine, Bilosnić oblikuje priču o ljudskom duhu i duši. On govori o sebi kao o gradu od krvi i mesa, oblikujući svoje priče ili stihove u  sjajne perle, koje stegnute u zajedničku ogrlicu zrcale svu tragiku ljudskoga straha. Umjetnost je za ovoga autora jedina dokumentarnost što pokazuje i monumentalno izdanje monografije o Samostalnom vodu umjetnika.


U program Noći muzeja u Arheološkom muzeju Zadar uz domaćina dr. sc. Smiljana Gluščevića, ravnatelja Arheološkog muzeja, sudjelovao je i dr. sc. Igor Šipić, znanstvenik i književnik iz Splita, koji je uz čitanje svojih pjesama iz nedavno objavljenih zbirki Pronevjerom oblika i Širenja,  govorio o stvaralaštvu Tomislava Marijana Bilosnića. Na kraju programa Zlatno Franić u društvu dr. sc. Smiljana Gluščevića uručio je svoj uradak naslovljen Zlatno pero Tomislavu Marijanu Bilosniću.