Simpatični ruski par govori kako se preselio u Zagreb i kako je to živjeti na relaciji Moskva-Zagreb
Miša Černišev je direktor marketinga najveće ruske društvene mreže Vkontakte (Rossija), partner i suvlasnik agencije digitalnog marketinga Inventa (Hrvatska), stručnjak u oblasti integriranih marketinških komunikacija, konzultant, lektor i predavač u Britanskoj višoj školi dizajna
Njegova supruga Saša Smirnova, majka, PR-menadžerica, filologinja, predavačica ruskog jezika za strance. Rođena u Tveru, tamo je i diplomirala. Radila je u Ministarstvu za ekonomski razvoj, a zatim prešla u PR-agenciju. Potom se preselila i već 10 godina živi i radi u Hrvatskoj.
O preseljenju u Hrvatsku
Miša je bio direktor marketinga u Tele2Rossija. Ponudili su mu da prijeđe u hrvatsku podružnicu mrežnog operatera. ”Odlučio sam otputovati, kako bih vidio nešto novo, upoznati jednu novu državu. A potom sam se zaljubio u Hrvatsku, i mi smo ovdje ostali. Tu nam se i rodila kćerka Vasja”, govori.
O razlikama Hrvatske i Rusije
Hrvatska se radikalno razlikuje od Rusije svojom veličinom, umjerenom i toplom klimom, ekologijom, pravilnijom ravnotežom između posla i privatnog života. Čini se da su ljudi ovdje veseliji, s više emocija. To je vjerojatno i posljedica geografskog položaja. Ako uspoređujemo glavne gradove, onda se Moskva i Zagreb jako razlikuju veličinom i količinom izgradnje. Zagreb ima jako parkova, zelenih zona. Moskva nikad ne spava, a Zagreb nam se isprva činio kao jako tihi grad poslije devet sati navečer.
Moskva i Zagreb se potpuno razlikuju i s gledišta životnog ritma. To se odnosi i na svakodnevnu rutinu, odgoj djece, vođenje biznisa. Ovdje je u biznisu jako važna osobna komunikacija, ljudi često sklapaju poslove na kavi. Udaljenosti nisu tako velike, pa se ljudi radije nađu i ”oči u oči” razgovaraju o važnim pitanjima. A u Rusiji se puno toga odlučuje telefonom ili emailom.
Postoji i nešto što ne ide u prilog Hrvatske. Neobično, no ispostavilo se da ovdje moraš proći kroz puno više birokracije nego u Rusiji. Ako ste stranac i želite se registrirati, dobiti papire, odmah vidiš da ne postoje jedostavne procedure. Isto tako, čitav sustav je zastario, ne primjenjuju se nove tehnologije.
O zabavama koje nedostaju u Hrvatskoj
Važno je razlikovati Moskvu, velike gradove i čitavu Rusiju. U glavnom gradu i velikim gradovima upravo postoji širok spektar zabave i za velike, i za male.
Recimo, obiteljski kafići i restorani, gdje nije samo predviđen jelovnik za djecu, nego i specijalne zone, za one mališane kojima je dosadilo sjediti za stolom. Pa onda različite škole plivanja, joge, kreativnog razvoja, kazališne umjetnosti, aqua-parkovi, oceanarium. Mnoštvo muzeja koji nisu orijentirani na odrasle ili prave specijalne događaje za djecu različite dobi. Infrastruktura je toliko razvijena da postoji čak co-working za zaposlene majke. One se tako mogu nalaziti pored svoje djece a pritom i nastaviti graditi svoju karijeru. Bezbrižne su, jer znaju da je njihovo dijete ”zaposleno”, da radi nešto korisno, a opet ga mogu nakratko zagrliti, provjeriti je li sve u redu s njim.
O razlikama hrvatskog i ruskog marketinga
Hrvatski marketing je, gledajući općenito, jednostavniji i raznovrsniji. Velika je razlika između velikih međunarodnih kompanija i malenih obiteljskih biznisa. Ipak, često kod velikih kompanija marketing ne proizlazi iz istraživanja i onoga što žele potrošači, nego iz osobnih preferenci i ukusa vlasnika ili top-menadžera.