Zagrebački memento – Prva autobusna linija prema moru

Prije 84 godine, 11. kolovoza 1927., Zagrebom su počele voziti prve redovne autobusne linije

U samom početku postojale su dvije linije: od Akademskog trga (Zrinjevac) do Savskog kupališta, odnosno preko Podsuseda do Samobora. Na tim linijama vozila su tri autobusa marke Lancia, dok je godinu dana kasnije bilo osam autobusnih linija, a vozili su autobusi marke Opel. Sve linije imale su polazište na Zrinjevcu, osim one od Jelačićeva trga za Gornji grad. Autobusi su bili vlasništvo tvrtke Autobus-promet.

Tri godine kasnije, točnije 10. kolovoza 1930. godine, uz postujeću tvrtku Autobus-promet, svoje prve autobuse na redovnim linijama pustila je u promet konkurentska tvrtka Autobrzovoz.

Pod upravu ZET-a autobusni promet dolazi 20. travnja 1931. godine, kada Gradska štedionica otkupljuje Autobrzovoz. Tvrtka Autobrzovoz vlasnika V. i M. Barešić&Co. predala je ZET-u, koji je već tada bio u sastavu Gradske štedionice, 30 autobusa koji su vozili na 6 dnevnih i dvije noćne linije.

Povijest organiziranoga javnog autobusnog prijevoza u Zagrebu obilježio je, među ostalim, šarolik vozni park. Tijekom godina, kako se razvijao linijski prijevoz, kupovalo se za potrebe autobusnog prometa gotovo sve do čega se došlo, pa je vozni park u razdoblju od 1945. do 1952. bio sastavljen od različitih tipova i marki autobusa, uglavnom rabljenih vozila. Tako je u prometu bio 21 autobus, a čak 13 različitih marki i tipova.

U nedostatku domaćeg proizvođača ZET 1955. godine kupuje rabljene katne autobuse iz Engleske. Od 15. veljače 1960. u redovitom je prometu bilo i 8 autobusa s prikolicama, odnosno “autobusnih vlakova”.