log0 AA 3

log0 AA 3

Milaković: Suvremena umjetnost... balon prije puknuća?


Lupanje vlastitom glavom (pa i tuđom) o zid... UMJETNOST? Izvitoperena glava na tv ekranu u zatamnjenoj prostoriji, koja se klima lijevo desno, trzajući se uz grimase koje asociraju na epileptične napade... UMJETNOST?

Piše: Zlatko (Zlatan) Milaković

Poruka od starog prijatelja me doista obradovala. Prolazi kroz Zagreb zadržat će se dva dana, volio bi da „se vidimo“ (živi i radi u Londonu, na jednoj od najjačih tv postaja... urednik)

„Preksutra idem na Pleso, Tiho dolazi u Zagreb“ velim suprugi.
„dobro, samo nemojte pretjerati kao zadnji puta“
„Dobro, dobro“ velim

Dođe i „preksutra“. Na Plesu ga već čekaju, žele intervju... razmjenjuju par rečenica te krećemo za Zagreb. Ne pita ama baš ništa u svezi „aktualnosti u nas“. Nekako imam osjećaj da je itekako upoznat s našim naporima da popravimo nepopravljivo...  Tijekom vožnje  daje mi katalog sa zadnje izložbe vani afirmirane umjetnice.

„Vidi šta imam za tebe...slike joj kotiraju od 100.000 $ pa naviše...pogledaj“ Tiho će iznenada gurajući mi katalog pred nos.

„Znaš Tiho, fizika je čudna znanost...  npr dok voziš, moraš gledati kroz „šajbu“ a ne čitati knjigu jer nije prozirna... jer ako ne gledaš, tresnut ćeš u drugi auto ili nešto...  A ako se to dogodi možemo nekog ozlijediti a i sebe. A to ne bi bilo lijepo od nas...“ Velim

„Ha ha ha... vidim... ništa se nisi promijenio“ Raspoloženo će Tiho 
Dolazimo na odredište, ulazimo u jednu od Zagrebačkih konoba...

Gledan katalog afirmirane umjetnice. Dječjom radoznalošću pitam prijatelja otkud mu katalog (drage čitateljice i čitatelji, molim Vas ne zamjerite jer ne želim iznositi osobne impresije o radu slikarice) Zamislite slučajnosti... na „njegovoj“ tv je već gostovala nekoliko puta, čak su joj platili put iz druge države a Tiho mi kaže da joj sin vodi nekoliko najjačih investicijskih fondova. Tiho, iznimno obrazovana osoba, iznosi svoje viđenje moderne umjetnosti, sada već u ozbiljnom tonu. Evo drage čitateljice, čitatelji, iznosim neka naša zajednička zapažanja koja skromno smatram zanimljivim...

Koons, Hirst, Weiwei, Lichenstein, Kooning... Redom afirmirani umjetnici, ponekad „kontroverzni“ (što kotroverzniji, to zanimljiviji) svoja djela prodaju u višemilijunskim iznosima. Malo malo pa čitamo o instalacijama koje „kolekcionari“ kupuju „ulažući“ takve svote koje doista izazivaju kontroverzna tumačenja. Prodaju se sjemenke (istina, nisu u iskonskom stanju… poblajhane su), konzerve, različite instalacije. Svaka čast dečkima… uspjeli su. Pokušavam shvatiti prave razloge enormno visokim iznosima postignutih cijena... da, da, PRAVE RAZLOGE ili motive koji kolekcionare inspiriraju (čitaj: nerijetko i prisile) za ulaganje u takve skupe instalacije ili genijalno inovirane vizualne projekte… nazovimo ih tako. U tom kontekstu, svašta mi „pada na pamet“ npr status sina (iznimno uspješan menadžer na ključnim svjetskim burzama) pomenute umjetnice u nepovjerljivim osobama može izazvati skepsu... OK. Tržište „je nemilosrdno“… vrednuje najbolje (tako su nas učili na satima političke ekonomije).

Temu hoće li poput ciklike „svega“ na tim istim tržištima takvu sudbinu doživjeti i moderna umjetnost, povremeno obradi tu i tamo poneki autor a sve s ciljem da nam pokaže kako budućnost kad tad mora potvrditi promjenjivu, cikličnu narav bilo koje društvene pojave, pojma ili vrijednosti.

Na žalost, ali na sreću sposobnih umjetnika generacije koja kontroverznim temama, nastupima ili istupima uvelike uveseljavaju svjetsku javnost, odgovor je negativan: moderna umjetnost, preciznije rečeno kontroverzna umjetnost će oslabiti tek onda kada i postulati liberalnog kapitalizma prestanu biti bit. Do tada, vjerojatno možemo očekivati i: rođenje instalacije „piramide od oraha, sastavljene od 345987 oraha, a koja šalje poruku“… kakvu? E, to će autor ostaviti nama sve kao poklonjenu inspiraciju za buduće polemike. U slučaju našeg večeg zanimanja, pojavit će se TUMAČ koji će nam pojasniti poruku, a to masno naplatiti. Ista instalacija će biti prodana kolekcionaru za 30 milijuna dolara i to onom za kojeg se kaže da je kontroverzan. A autor? Nekako osjećam… neće dobiti cijeli iznos… a kontroverzni kolekcionar, u pravilu novopečeni bogataš, dobiva predah. „Pomogao je umjetnost, altruist“ pisat će i prenijeti svi mediji. Knjiženje prihoda od tako prodane instalacije bit će povjereno nekom od spretnijih računovođa... možda na teritoriju države sa „nešto liberalnijim pravilima oporezivanja prihoda“.

A hoće li ponestati inpiracije za temu sličnih instalacija? Teško. Evo par prijedloga „iz rukava“ tj do sda neviđenih eksponata:
  • klip kukuruza pored crnog bisera (naslov instalacije: „Svinje su se ipak dokopale bisera“)
  • dlaka iz područja… samo za tu priliku obojena u 14 boja („Niti stidna dlaka se više ne stidi“)
  • odbačena plastična boca instalirana na vrh starog tv-a („I ovaj prozor u svijet je zamagljen“)
  • slinac uronjen u formalin („Odbačen a da bi postao vječan“)

Sve po 48 milijuna dolara. Ukoliko tomu dodamo i instalaciju radnog naslova: „Glas javnosti“ a čini ju zatvorena riblja konzerva iz koje „čujemo“ glasanje ribe, a samo za 16 milijuna dolara…ugođaj je potpun.

A budučnost moderne umjetnosti? Što modernija, to jednostavnija, dostupnija… skuplja. Nema straha za njenu budučnost… evo u pasusu iznad par ideja nastalih u samo nekoliko minuta.

Temeljno pitanje „što je u ovom kontekstu istina?“ Odgovor bi mogao biti na tragu egzaktnih znanosti... ukoliko voziš a čitaš novine razbit ćeš auto. Ukoliko jedeš žohare bit će ti loše, ružno nije lijepo, lupanje vlastitom (ali i tuđom) glavom o zid nije umjetnost, izmet nije uspješan eksponat... ma čiji bio. Izvitoperena glava na tv ekranu u zatamnjenoj prostoriji, koja se klima lijevo desno, trzajući se uz grimase koje asociraju na epileptične napade... umjetnost? Naravno, odlučit će svatko sam za sebe... sloboda mišljenja je ustavom  zagarantirana.

U tom kontekstu sjetimo se Nietzsche-a: NAJVEĆI NEPRIJATELJ ISTINE NIJE LAŽ, NEGO UVJERENJE. 
porn porn

log0 AA 3