log0 AA 3

log0 AA 3

Vegetarijanska prehrana – prednosti i nedostaci

Još donedavno vegetarijanstvo se smatralo nepraktičnim i ekstremnim pokretom, no danas je stvar potpuno drugačija. Vegetarijanska kuhinja zavladala je svijetom, a sve veći broj ljudi prelazi na prehranu bez mesa

photo Gabriel Gurrola

Iako je mnogima nezamislivo odreći se mesa, organizmu je ponekad potrebno ‘čišćenje’ i jelovnik baziran isključivo na voću i povrću. Kako biste saznali nešto više o vegetarijanstvu, pročitajte koje su prednosti, ali i nedostaci ovakve vrste ishrane

Vegetarijanska prehrana bazira se na potpunom izbacivanju mesa, točnije životinjskih proizvoda iz svakodnevne konzumacije. To su svinjetina, teletina, piletina, puretina i sve ostale mesne prerađevine. Zagovornici ovakve prehrane navode da su im motivi prelaska na vegetarijanstvo izbjegavanje nanošenja boli životinjama, nehumano ponašanje i uvjeti u kojima te životinje žive i slično. Neki ljudi izbjegavaju meso jer ga ne smatraju zdravim. Vegetarijance dijelimo na nekoliko različitih skupina čiji se planovi i režim prehrane međusobno razlikuju. Vegani su najradikalnija vrsta vegetarijanaca jer ne izbjegavaju samo meso, već i sve ostale proizvode životinjskog porijekla. Ovolaktovegetarijanci ne jedu meso, ali jedu jaja i mliječne proizvode, dok laktovegetarijanci ne jedu ni meso ni jaja. Frutarijanci, kao što im samo ime govori, jedu samo polodove, a makrobiotičari svoju prehranu temelje na propisima makrobiotike – izbjegavaju meso iz zdravstvenih razloga, ravnomjerno unose raznolike namirnice te jedu samo hranu koja raste u njihovom prirodnom okolišu.

PREDNOSTI VEGETARIJANSKE KUHINJE

Vegetarijanska prehrana zaista ima velikih prednosti i mnogo znači za održavanje zdravlja ljudskog organizma. Iako je na početku većini teško prilagoditi se na nedostatak mesa, s vremenom to postane najnormalnija stvar. Vegetarijanci imaju mnogo niži rizik od povišenog kolesterola i krvnog tlaka. Naime, kod ovakvog režima prehrane smanjen je udio masti, zasićenih masnih kiselina te kolesterola. Prehrambena vlakna koja sadrži voće, odnosno povrće pozitivno djeluju na stanje srca i krvnih žila. Kod vegetarijanaca je također smanjena opasnost od dobivanja srčanog ili moždanog udara. Vegetarijanstvo osigurava znatno povećani unos voća i povrća – izuzetno važnih nutritivnih namirnica koje zbog antioksidansa imaju važnu ulogu u suzbijanju potencijalnih karcinoma, dijabetesa i sličnih bolesti krvožilnog sustava.

NEDOSTACI VEGETARIJANSKE KUHINJE

Iako vegetarijanstvo ima mnoge pozitivne učinke na zdravlje čovjeka, ako se ne provodi na pravilan način može uzrokovati velike zdravstvene probleme. Prvi i najveći problem kod prelaska na vegetarijansku prehranu jest nagla te nadasve radikalna promjena. Naime, organizam je dugi niz godina bio naučen na povremeno ili često jedenje mesa, a sad se to odjednom promijenilo. Organizam takva promjena može ‘šokirati’ i izazvati neželjene reakcije. Izbacivanjem mesa i mesnih proizvoda iz svakodnevne prehrane, kod vegetarijanaca se javlja manjak vitamina B12.

Kako se spomenuti vitamin nalazi isključivo u proizvodima životinjskog podrijetla poput mesa, ribe, mliječnih proizvoda i jaja te se ne može potpuno nadomjestiti, potrebno je uzimati dodatke prehrani. To se naročito preporučuje veganima koji ne konzumiraju baš nikakve namirnice životinjskog porijekla. Slična je stvar i s omega-3 masnim kiselinama kojih najviše ima u ribi. Simptomi manjka vitamina uglavnom uključuju vrtoglavicu, osjećaj slabosti, glavobolju, nesvjesticu, anemiju, slabu koncentraciju i kronični umor. Danas su u gotovo svim boljim ljekarnama dostupni razni dodaci prehrani koji će bez problema nadomjestiti nedostatak nutritivnih vitamina i minerala. Da bi se zdravlje vegetarijanca držalo pod kontrolom, važno je redovito vaditi krv i provjeravati krvnu sliku kako ne bi došlo do manjka vitamina u organizmu i nekih većih problema.

porn porn

log0 AA 3