log0 AA 3

log0 AA 3

Marino Jugovac: PROSTORNI CRTEŽI DRVOM

Jugovac Marino F01

Marino Jugovac:
PROSTORNI CRTEŽI DRVOM
samostalna izložba

Kustos: Eugen Borkovsky

Gradska galerija Fonticus Grožnjan, subota, 13. V. 2017. u 20.00 h

PROSTORNI CRTEŽI DRVOM

Marino Jugovac predstavlja novu seriju radova. Kao i za veći dio njegovog dosadašnjeg opusa, premisa je dojam, senzacija koju pruža priroda. Iz nje on izdvaja njemu zanimljive elemente i s njima započinje vizualno istraživanje. Rezultat su kontrolirani, ali još uvijek iskreni uradci koji nose karakteristike igre. U susretu/borbi s materijom teško je odoljeti datostima koje nosi. Marino je sklon obradi drva kao materijalu, a ovaj put čini minimalne radnje postižući odličan dojam.

Umjetnik uzima ogoljela manja stabla iz prirode, boji ih bijelom bojom, te dodaje stalke. Autor stabalca okreće naopako pa dijelovi korijenja zamjenjuju krošnje. Ovim radnjama naturalni predmeti postaju objekti. Iz eksterijera, uneseni u izložbeni prostor, postaju zanimljivi artefakti. Razigrane formacije ovih mrtvih biljnih bića propituju status galerije kao bijele kocke. Oblici tijeka bijelih linija stabala i „grana, tvore začudni odnos s prostorom. Bogatstvo formi rađa izniman raspon grafičkih i tonskih tragova svjetla/sjena unutar galerije. Promatrač je izazvan na spiralno kretanje, oko ili pored objekata. U svakom trenutku mijenja mu se vizura, bez obzira na statičnost predmeta. Time je postignuta interakcija koja se bazira na posjetiočevom kretanju.

Poigravanje sa sirovim oblikom i redukcionističko promišljanje izazov su za autora. Svi radovi imaju iskazano porijeklo: to su dijelovi drveća. Autor poštuje originalni „materijal“ i ne mijenja mu bit unatoč tome što, vođen nakanom davanja novog značenja, mijenja poziciju i boju. Marino Jugovac se ne boji dodira s materijalom. On pristupa radu oduzimajući prvotnoj formi manji dio materijala. Radikalno umiruje zamjensku krošnju. Objeljujući stablo formira oblike koji ovise o osvjetljenju. Ovu ambijentalnu instalaciju, cijeli postav, možemo promatrati kao trodimenzionalnu grafiku. Postav i osvjetljenje određuje doživljaj. Širokokutna kompozicija vabi naše oko na kretanje, na praćenje oblika, na izlet putem umjetnikove imaginacije. Kompozicija, ritam, boja – sve je usklađeno, usredotočeno na dramatičnost niza. Niz kao oznaka prostora i stanja. Unutrašnjeg i vanjskog. Projekt Marina Jugovca oscilira između avangardnog diskursa i formalne asocijativnosti. Ovaj niz možemo okarakterizirati kao neurbani, ruralnii, etno ready-made. Prepoznatljiv predmet autor transformira u novu formu. Serija radova sličnih likovnih karakteristika daje specifičan doživljaj projektu. Daje mu dozu nadrealnosti. Postavljen na otvorenom dodiruje predodžbe land arta.

Interpretacija ideje ovog niza može se protegnuti na mnoga područja. Autor poseže za odsluženim stablima. Time zadire i u konceptualno područje reinterpretacije naturalnog te na područje ekologije. Ne možemo preskočiti događanja kojima smo okruženi. Od vulgarne domaće politike do nelogičnosti na svjetskoj sceni. Podivljali kapital, državnici u funkciji menadžera, umjesto demokratski izabranih predstavnika naroda koji se o narodu i brinu, doprinose urušavanju sistema. Već smo odavno svjedoci vulgarne eksploatacije tzv. nerazvijenih dijelova svijeta. Kapital je sada posegnuo za životima stanovnika zapadnih demokracija. Od pohlepe je previdio da si time odsijeca vlastitu stabilnost. Kao sve krize i ovu će platiti srednji i najsiromašniji sloj stanovnika.

Jugovac Marino F02Objekt nastao od nađenog, otkrivenog prirodnog predmeta kolažiranog u instalaciju poput ovih, u interpretaciji Marina Jugovca dobiva sociološko značenje. Autor reagira na globalizaciju čiji je rezultat globalno smetlište. Eko-angažman možda trenutno nije in, no potrebno je upozoravati na probleme koju su pokraj nas i senzibilizirati javnost na ekološku realnost. Upozoriti kako je vrijeme da se nešto ozbiljno učini s ekološkim problemima, konzumerizmom i neodgovornim tretmanom viškova društva spektakla. Jer, kad kupujemo predmet, ili odbacujemo stari, ne razmišljamo gdje ćemo s ambalažom. Imamo potrebu da je se što prije riješimo. I tek kad nam je smetlarnik prepun, i kad više ne možemo zatvoriti vrata počinjemo misliti da je i ambalaža dio predmeta i da je i stari predmet postao objekt koji traži pažnju. Ovaj put ne zbog sjećanja i emocionalne vezanosti, već zbog pretvaranja u civilizacijski balast.

Razapetih misli između ideje materije i ideje oblika, autor ritualno gradi niz. Radovi su sličnih temeljnih oblika, ali se razlikuju „osobnom“ konfiguracijom. Pomalo arhetipski u rezultatu, ovaj niz objekata nastao je skoro u jednom dahu. Sve radove doživljavamo kao cjelinu, kao ciklus koji je sastavljen iz jednakovrijednih dijelova. Instinktivan iskaz, otklon prema subjektivnom i maštovita interpretacija realnosti, a prema autorovom egzistencijalnom iskustvu, ovdje su sasvim objedinjeni. Marino Jugovac u ovom projektu poseže za tehnikom/materijalom izvan tradicionalne umjetničke prakse. Integriranje stvarnih predmeta postaje umjetnička akcija koja rezultira artefaktom koji postaje umjetnički predmet u onom trenutku kad unutrašnjom logikom dijelovi postaju nedjeljiva cjelina. Marino je ovim projektom to u potpunosti uspio.

Eugen Borkovsky, V. 2017.

Marino Jugovac bavi se likovnim stvaranjem, prije svega skulpturom i slikarstvom od početka 90--ih godina prošlog stoljeća. Sudjeluje na velikom broju međunarodnih projekata, workshopova, kolonija, ekstemporalnim izložbama, te mnogobrojnim grupnim i samostalnim izlaganjima. Radovi su prisutni u mnogim javnim i privatnim kolekcijama. Njegove su forme stupolike i elementarne kada radi minimalistički, ali redovito, posebno u javnim prostorima, prikladno dimenzionirane. Član je HZSU i HDNU sa statusom samostalnog umjetnika. Živi i radi u Grožnjanu.

Jugovac Marino F05

porn porn

log0 AA 3