log0 AA 3

log0 AA 3

Ricardo Castro: HOMO LUDENS

Ricardo Castro:
HOMO LUDENS
samostalna izložba
Gradska galerija Fonticus Grožnjan, od 26. III. 2017. u 19.00 sati

Castro Ricardo 01

Igra obuzima: ona se izvršava kao maštom okrilaćeno ljudsko činjenje u čudnovatom međuprostoru stvarnosti i mogućnosti, realnosti i imaginarnog privida. Igra prikazuje na samoj sebi, na idealnoj sceni koju je ona sama izradila i izazvala, sve druge fenomene postojanja i također još samu sebe. (Eugen Fink, Osnovni fenomeni ljudskog postojanja).

Svaki čovjek poznaje igru iz svoga osobnog života. Poznaje ponašanje bližnjih u igri, zna bezbrojne forme: javne igre, masovne priredbe, igre za razonodu, dječje igre, igre odraslih... Elemente igre prepoznajemo u polju rada i politike, u odnosu spolova i rodova te u svim područjima kulture.

Ricardo Castro, kroz višeznačni medij igre, predstavlja projekt zanimljivo izveden i prezentiran na nesvakidašnji način. On realizira niz radova na kartonima manjeg formata. Svi oblici i veličine podloga su identični. Pomnijem pogledu ne izmiču oznake na radovima – one koje se obično stavljaju na igrače karte – pa smo uskoro pred odgonetkom. No, dok oznake vrijednosti karata sliče na realne, na njima su crteži drugačijeg sadržaja od uobičajenih ilustracija kraljeva, dama ili asova.

Ricardo Castro za slikovno polje karte uzima segmente svog likovnog opusa čime ih snažno obilježuje. Izmjenjuju se crteži, slike i grafike. Umjetnik navodi: „Na podlogama se pojavljuju radovi, ilustracije koje sam objavio u različitim publikacijama u nekoliko posljednjih godina.“ Pregledavajući ih, uvijek su u kadru nadrealistički sadržaji koji bivaju izvedeni prepoznatljivim autorskim rukopisom. Neki su male kompozicije, a neke bi mogli smatrati studijama, skicama. Teme, motivi variraju od humanoidnih, životinjskih ili biomorfnih impresija. Većina asocira na autorsku interpretaciju mogućih ili snatrenih organičkih formi. Dojam je često na rubu nelagode: možemo iščitati figure ili dijelove nekih hibridnih bića ili pak vizualizacije snažnih doživljaja.

Možemo se prisjetiti kurioziteta uobičajenog označavanja i broja karata koje poznajemo. Uvriježena su četiri različita znaka, koliko ima i godišnjih doba. Dvije boje mogu predstavljati dan i noć. Dvanaest karata sa slikom predstavljaju mjesece, a pedeset i dvije u kompletu zastupaju broj nedjelja tijekom godine. Brojevnih preklapanja s realnim ima još. I Ricardov set autoriziranog kartaškog alata mogao bi biti podloga za meditaciju, udubljivanje u nutrinu, pomoćno sredstvo za promišljanje, za što se tvrdi da služe Tarot karte ili slaganje pasijansa.

Castro Ricardo 02

U povijesti imamo više primjera umjetničkog, autorskog oslikavanja pojedine karte iz kompleta, ali ono bi uvijek bilo figurativno i naznačavalo vrijednost pojedine karte. Ricardo Castro, uzima ovaj format kao modus predstavljanja svojih likovnih promišljanja. Male dimenzije ove zbirke omogućuju mu da uvijek sa sobom ima svoje radove. Umjetnik predstavlja svoj „portable art“, radove u obliku igraćih karata, kartaškog špila. Projekt se može doživjeti kao portfolio, autorska prezentacija, koja je uvijek pri ruci i koja ne zauzima prostor niti komplicira prezentaciju. Promišljanjem na ovaj način, autor omogućuje lepršavost prezentiranja na izložbeni način, igru igrom tijekom izvedbe postava. Slijedom, i sama izložba ne zahtijeva pretjerani napor postavljanja. Svaki novi raspored prilika je za novi aranžman radova, a time i novi slijed moguće prezentacijske priče. Poput podjele u kartaškoj igri, male su slučajnosti ponavljanja seta karata kod pojedinog igrača.

Castro Ricardo 04

Ovaj projekt asocira i na običaje mediteranskog kulturnog kruga; umjetnik je iz Portugala, gdje je kartanje, naročito Briškule i Trešete, igre koje i mi poznajemo, stvar tradicijskog nasljeđa. Umjetnik ovime podsjeća, ali i podupire realno druženje na ulici, trgu, u dnevnoj sobi ili kuhinji. Svjedočimo kako zapadnu civilizaciju zahvaća iluzionističko, cyber općenje, a ovo je artistički poziv na osobnu, izravnu komunikaciju.

Igra je ime za peti osnovni fenomen ljudske egzistencije (uz smrt, rad, vladanje i ljubav). Sve postojeće između stvarnosti i mogućnosti, egzistira u igri. Igra se miješa kroz cijeli ljudski život i bitno određuje način bivstvovanja. Čini se da umjetnik sugerira da prozremo i da se odreknemo pozicije „homo fabera“ i „homo politicusa“ a da više spoznajemo, poštujemo i preferiramo status „Homo ludens-a“, Čovjeka - igrača.

Eugen Borkovsky, III. 2017.

Castro Ricardo 03Ricardo Castro rođen je 1978. godine. Završio je Fakultetu likovnih umjetnosti u Portu (Portugal), 2001. godine. Tu je također završio dvije godine studija moderne i suvremene filozofije na Filozofskom fakultetu, 2003. godine. Doktorirao je dizajn na Fakultetu likovnih umjetnosti u Lisabonu. Radio je za nekoliko časopisa na različitim pozicijama, kao urednik, ilustrator. Sudjelovao je na mnogobrojnim kolektivnim i samostalnim izložbama i art-sajmovima. Njegovi se radovi mogu naći na mnogo javnih mjesta (galerije, knjižnice, zbirke...) a ilustracije su mu objavljivane u više časopisa i publikacija.

 

porn porn

log0 AA 3